Batteri och växelproblem megane 2002

Smurfen40
16 september 2018 · 689 Inlägg

Hej.
Igår ville inte bilen starta då batteriet verkade vara slut efter 6 mils körning.
Putade igång bilen och körde en halvmil och nu startar den utan bekymmer igen.
Mätte batteriet nu idag
12.56 v efter att den stått i natt
Startar jag den så är det 14.5 v
Är batteriet slut??
Min nästa fråga är att den är ibland trög att få in växlarna på
Har även hänt att när jag ska parkera så går ingen växel i förutom femman. Spaken är stenhård och man får inte i den i spåren.
Hur som skruvade loss vingmuttern vid växellådan idag och skulle kolla om jag kunde fylla på lite olja.
Då gick det i en hel liter.kanske hade kunnat fylla på lite mer men är inte säker då min olja tog slut
Men detta är ju inte normalt väl??
Ska väl inte försvinna olja ifrån växellådan??

Senast redigerat av Smurfen40 (16 september 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2018 · 17 477 Inlägg

Det var det värsta! Krånglar gamla Bettan?
Kolla så den laddar. Starta och gasa upp den lite innan du mäter med motorn på tomgång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
16 september 2018 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det var det värsta! Krånglar gamla Bettan?
Kolla så den laddar. Starta och gasa upp den lite innan du mäter med motorn på tomgång.

Ja det ska alltid vara något som krånglar men det är det som är det roliga ju.
Men har du någon tanke med att växelspaken blir helt stum och inte får att ändra?? Femman växel går i bara.
Vet att det inte är ovanligt att folk inte får i backen så dom kör fram nån meter så fungerar den igen men i min bil så låser ju alla växlarna sig.händer typ en gång i månaden.
Även skumt att det gick i en hel liter olja i lådan ju.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang