Första bilbesiktningningen: Hur kontrollerar de motoroljenivån?

Lars2
23 september 2018 · 67 Inlägg

Jag skall göra min första bilbesiktning till vintern. Jag undrar bara hur de kontrollerar motoroljenivån på en BMW X3 2013 F25? Det enda sätt som jag vet att kontrollera den är att köra bilen minst 5 mil och sedan göra det via färddatorn. Då säger den bara att nivån är OK. Det är alltid det den har sagt när jag har försökt. Bilen har ingen oljesticka.

BMW X3 XDRIVE20D "F25" (2013)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 september 2018 · 14 042 Inlägg

Lars2 skrev:
Jag skall göra min första bilbesiktning till vintern. Jag undrar bara hur de kontrollerar motoroljenivån på en BMW X3 2013 F25? Det enda sätt som jag vet att kontrollera den är att köra bilen minst 5 mil och sedan göra det via färddatorn. Då säger den bara att nivån är OK. Det är alltid det den har sagt när jag har försökt. Bilen har ingen oljesticka.

Jag har då aldrig under mina 44 år som bilägare sett nån besiktningsman dra upp oljestickan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jokabsson
23 september 2018 · 1 175 Inlägg

5 mil?! Det var en slö sensor i så fall. Ska inte krävas mer än att köra någon kilometer.
Hjärndöd konstruktion i vilket fall.

Hur som helst så kontrollerar de ju bara att bilen inte är trafikfarlig eller olaglig. Oljenivån behöver man inte kolla.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
zleepy Trucker
23 september 2018 · 1 391 Inlägg

Dom kollar inte oljenivån i motorn, så du behöver inte oroa dig smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang