!AKUT hjälp tas tacksamt imot! Kass vattenpump volvo 945 ltt 1997

Anderholm
19 september 2018 · 613 Inlägg

Står med näbben duktigt i brevlådan just nu beskriver problemet så gott det går

Volvo 945 ltt 1997 b230FK
Vattenpumpen låter riktigt illa ljudet försvinner vid belastning och tempmätaren står på 1-2 minuter över 12 om man använder klockan som mall problemet är då att tidigt imorgon bitti måste vi ha bilen att pendla över 50 mil och jag står med ett förmodat vattenpumpsras

information om vad som är gjort tidigare
2017 byttes vattenpumpen och alla packningar termostat kamrem spännrulle packboxar ja egentligen allting som skulle göra att tanten min skulle ha en säker bil som inte skulle ge sig efter vägen.
nu snart halv tio en onsdagskväll står jag då här med det som inte fick hända

Vad Göra Nu?
jag har kollat termostaten= inga fel
drar den kylarvatten= Nej inte märkbart i alla fall
kylarlangen från termostathuset blir väldigt varm och rejält hård.
Dock ingen olja i vattnet eller tvärtom ryker inte heller oljan är fin och luktar inget konstigt
MEN pumpjäveln låter illa. Det är torrt runt pumpen inga läckage däremot blir pumpen onormalt varm
Elfläkten går som den ska och ser inga fel där heller

Ingen jag känner hade en pump hemma och jag hinner inte byta den imorgon då det finns en tid att passa
Vågar man köra med bilen? vad jag har förstått så "skär" inte en vattenpump det är iallafall ovanligt men vågar man köra 50-100 mil som det blir ToR

All form av hjälp tas emot dock inte dödshjälp det klarar jag själv snart
/Anderholm

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
turbodeath
19 september 2018 · 2 452 Inlägg

skulle inte chansa en så lång resa

döden kommer tillbaka
Mack Forum- och sitemoderator
19 september 2018 · 26 136 Inlägg

Personligen hade jag inte chansat.
Kan rekommendera, om du inte kan låna en bil av någon kamrat eller så, att i stället hyra en.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 september 2018 · 4 917 Inlägg

Köp en vägassistans kvickt som tusan så vi får se om den gäller vid ett ev. haveri..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Anderholm
19 september 2018 · 613 Inlägg

Efter att jag kollat över alla slangar och kopplingar rond nummer 2.
Skruvade jag bort termostaten igen och kokade den termostaten öppnar snällt runt 90-92 och det verkar inte vara något konstigt med det.
Men efter montering och noga klämmande på slangarna och ifyllnad av glykol så har ljudet från pumpen nästintill försvunnit.
Jag lät bilen stå på tomgång och klämde lite extra stängde sen av och lät den stå 15 minuter ungefär och nu har jag provstartat och kört ungefär 1 mil utan att det låter något speciellt tempmätaren står på 1 minut över 12 och bilen går som normalt.

Ett begynnande pumpras på en pump som knappt gått 600 mil sen den byttes med ett oljud som en vindturbin i småstorm till att inte låta alls övergår i alla fall mitt förstånd

Kan det ha varit någon form av luftfickor eller dylikt eller var det någon form av stopp och vafan skulle det ha varit kylarvätskan var och är klar och fin?
Eller gick det bara troll i bilfan för att den ville jävlas så man får panik och hjärtattack innan dagen är slut
jag har ingen aning aldrig varit utför något liknande

Aja stannar skiten imorgon får hon väl prova vår fina assistansförsäkring som man surt har betalat i många år utan att använda

Tack för hjälpen smile jag återkommer efter resan så får vi se hur det gick tongue

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Sukkan
20 september 2018 · 451 Inlägg

Det var nog en luftficka 🤔 lycka till på färden och att den går som den ska 👍 😎

Anderholm
23 september 2018 · 613 Inlägg

vattenpumpen gav sig redan på våran utfart tidigt på torsdagsmorgonen så det blev att byta bil innan vi ens hann iväg tongue tur i oturen kan man säga så denna tråd kan låsas eller helt sonika tas bort 
/Anderholm

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang