Golf 3 1.6 törstig på motorväg

kevelito
27 september 2018 · 8 Inlägg

Tjena, har precis införskaffat mig körkort o första bil, golfen funkar skit fint när man kör i stan dock väldigt slö åså men går riktigt snålt. Problemet är när man kör motorväg o måste ligga i 100-110 så varvar han rätt högt, runt 3000-3500 varv på 5an o slukar en hel del soppa. min fråga är ska dom vara sånna eller finns det något man kan göra åt det? Skulle gissa på att han ligger på 0,5-0,6 i stan o på motorväg minst 1liter milen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 september 2018 · 4 917 Inlägg

Man undrar hur du kommit fram till dom här värdena enbart på en gissning..
Men jag har kollat på en v50 och såg då på displayen att rätt hastighet var 90kmt..
Ökade man då till över 100 kmt så drog den minst 10% mer..
Eftersom du nämner att den är slö och drar lite i stan så förvånar det inte mig att bilen måste kämpa emot luftmotståndet och drar därför mer vid högre hastighet..
Ett tips blir att du acklimatiserar dig med gubbakörning som även jag anammar och på så sätt sparar lite bränseslantar..
Bara för att det står 110 på skylten så är man inte tvungen att köra MINST den hastigheten..smile
Vräk gärna i lite bättre lufttryck i däcken också..

Senast redigerat av bilknuffaren (27 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Weaksauce
27 september 2018 · 158 Inlägg

Jag skulle gissa på att förbrukningen ligger strax under litern i stan, baserat på de av tillverkarna uppgivna siffror (9,9L/100km) och att förbrukningen är som lägst i hastigheter kring 70-80 km/h (5,7L/100km) för att därefter öka med hastigheten (och luftmotståndet).

För att sänka förbrukningen kan du göra en grundlig service och byta till mindre/smalare hjul med lägre rullmotstånd, samt öka däcktrycket. Det kommer antagligen inte göra några stora förändringar. Här finns mer tips: https://ecomodder.com/forum/fuel-econom … ations.php Och om du vill vara extrem verkar det här fungera bra: https://www.aerocivic.com

Senast redigerat av ViktorHolm (27 september 2018)

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
xXSammy
27 september 2018 · 6 569 Inlägg

Förbrukningstesterna inkluderar inte motorväg, utan landsvägskörning.

De/Dem
it_mutt Avstängd
27 september 2018 · 10 388 Inlägg

Finns bilar som har en deklarerad ökning på 3dl/mil vid hastighetsökning från 90 till 120km/h.

Räcker att titta på min mors Seat Arosa (1.4....tror jag); stad och landsväg=otroligt billig att köra. Motorväg= du kan nästan lika väl köra en Audi A6 (sett till förbrukningen)

Senast redigerat av it_mutt (27 september 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang