Peugeot 206 GTI/RC Första bil?

LHZ-44
3 oktober 2018 · 26 Inlägg

Har kollat ett tag på en första oc hhar fastnat lite för 206an speciellt GTi/RC modellen.

Här är dom 2 som jag har tittat på.

https://www.blocket.se/orebro/Peugeot_2 … 1.htm?sa=1

Denna har ja gått cirka 14 500 mil och har 12st ägare och har körts cirka 500 mil på ett år, vad tror ni om denna? enda är väll att den har lite fler ägare än den andra jag länkar nedanför, den ligger i Örebro och jag bor i Norrköping och sen att jag måste besikta den snart.

https://www.blocket.se/ostergotland/Peu … 5.htm?sa=1

Här är den andra jag har tittat på. Har gått cirka 15 000 mil och har 8st ägare. har endast gått cirka 100 mil på de senaste 4 åren. Denna är även besiktad nyligen så jag själv slipper göra det och så är den mycket närmare där jag bor än RCnen men sedan så är det en 00 årsmodell och vad jag har läst på mig så har oftast de äldre 206orna lite fler problem än vad dom nyare har.

Har läst på att oftast så är inte franska bilar dom bästa i kvaliten men har fastnat enormt för 206an och är väldigt motor intresserad så jag vill jätte gärna lära mig så jag tror att dom flesta mindre problemen kan jag fixa själv.

Men ja har ni några grejer som jag ska tänka på ifall jag åker och tittar på en av dom 2 bilarna jag länkade? Själv skulle jag vilja köpa RCnen mest för att den är snyggare enligt mig och sen att den har nästan 200 häst i den lilla bilen.

Toyota Celica "ST202" (1994)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Jag hade köpt den svarta eftersom den är privatsåld.
Den andra har ett överpris eftersom en bilfirma vill helst tjäna på affären och då kanske lagt på extra tusenlappar med lite polering.
Återigen är det rosten undertill som ska kollas allra först..
Det är där man ser bilens framtid och även hur den varit omhändertagen.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2018 · 17 378 Inlägg

Den röda har ju över 40hk mer så om man nu ska ha en kul bil så...

Drivlinan är viktig att kolla. Koppling, transmission, kylfläkt och att all el inuti bilen fungerar.
De har körts hårt! Men de är förbannat roliga! Övermotoriserad go-cart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Weaksauce
4 oktober 2018 · 158 Inlägg

Jag har haft en GTI i ett gäng år.

Det är en bra och rolig bil.

Värt att kolla är bakaxeln. Hjulen ska stå spikrakt, lutar de innåt i ovankant är axeln slut. Renoverad axel kostar runt 6000 kronor plus frakt.

Andra vanliga fel är relät till kylarfläkten. Billig att köpa men omständigt att byta.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang