Bytte skal på nyckel, tar mig inte in i bilfan SAAB 9-3 08

Kalassaab
25 september 2018 · 1 Inlägg

Hej.

Bytte skal på nyckeln och nu tar jag mig inte in i bilfan. Fungerar inte med vanliga nyckeln i låset heller utan det bara snurar runt. Upptäckte nu att jag tappat bort reservnyckeln. Vad kan jag göra?

Senast redigerat av Kalassaab (25 september 2018)

Meaganeowner
25 september 2018 · 2 250 Inlägg

Byt tillbaks. Vissa bilar t ex Passat sitter det ett chip i skalet. Ca 3 x 3 x 8 mm svart.
Alltså det har inte med normala fjärrfunktioner att göra. På passaten var det typ startspärr.

Värt att prova.

it_mutt Avstängd
25 september 2018 · 10 388 Inlägg

Inte så tokigt att batteriet varit "löst" i nyckeln (eller det som blir kvar vid ett skalbyte) och det därför behövs en ihopparning med bilen igen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Weaksauce
4 oktober 2018 · 158 Inlägg

Nyckeln består av en fjärr och en transponder.

Transpondern synkar med bliens CIM, om batteriet är ute ur nyckeln tappar transpondern synk och måste synkas om. Detta gör man med tech2 och en fungerande nyckel.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Trekmeister
5 oktober 2018 · 272 Inlägg

Nja, det ska räcka att stoppa i "nyckeln" i tändningslåset inne i bilen för att den skall sync:as om efter att batteriet varit ur.

Om TS nu inte kommer in i bilen mha nyckelbladet blir det såklart svårt. Assistansbolagen brukar väl kunna öppna låsta bilar? Larmet kommer att tjuta, men när nyckeln väl synkroniserats kan du stänga av det.

Hiphoppucko
5 oktober 2018 · 72 Inlägg

Är det inte så att du ska trycka på upplåsningsknappen 5 gånger? Är så på og 9-3 så skulle tippa på att det är likadant, annars om du kommer in i bilen på nåt sätt, håll inne bagagelås knappen och starta bilen, så ska det vara ihop kopplat! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang