Köpråd Audi A5 Sportback eller Audi Q3

Leaf Caddslav
24 oktober 2018 · 133 Inlägg

Det är dags att byta ut min Peugeot 206 RC och ska skaffa en familjebil så vi har 2 bilar att köra lillen i.

Jag har fastnat för en Audi återigen efter att en gång i tiden haft en A4 avant 1.8T som jag tyckte var fantastisk.

Budgeten ligger på 150-160k runt 2011 för en A5 och 2012-2013 för en Q3, ska köpas hos en bilhandlare för finansieringen.

Krav:
Quattro
Möjlighet att montera barnstol i baksätet (Därav att Coupémodellen försvinner)

Vi har en XC60 också så därav att någon större bil för transport av hela familjen är inget måste.

Har läst mycket skit om 2.0 TFSi motorn men har även läst att folk ifrågasätter varför man väljer 2.0 TDI motorn och tar bort all körglädje för och nackdelar?

Manuell kontra s-tronic?

Vilken bil är roligast, skönast etc.?

Tidigare bilar jag ägt är x antal Nissan 200sx S13, Peugeot 205 GTI, Audi A4, BMW E30 325IX och Volvo S40 T4, så jag har en blandning av bilar bakom mig och vill gärna ha lite körglädje samtidigt som bilen ska vara säker och komfortabel (börjar bli gammal)

Presidento Of World
24 oktober 2018 · 3 328 Inlägg

Q3 är rätt tråkig bil. Kolla hellre på Q5 isåfall. Ang Tfsi, det är ju en problem motor så varför köpa till sig problem.. TDI brukar knalla på skapligt.

S-TRONIC är trevlig.. När det funkar men ja.. Du har säkert läst på en del om den :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
amazinjoey
24 oktober 2018 · 1 139 Inlägg

Hyundai Tuscon? 2015-2018 Dessa är rätt problemfria bilar, kvalitén på inredningen har blivit sjukt mkt bättre och ägande kostanden är lägre än audi. kan ju  vara något att titta på   

Kia sportage samma bil med annat utseende, 7 års garanti så hittar du en 2-3 år gammal så har du fortfarande 5 års garanti kvar

Jokabsson
26 oktober 2018 · 1 176 Inlägg

Audi faller väl bort direkt om man vill ha något som är roligt att köra?
Tvärmonterad motor som sitter längst fram i nosen, en bra bit framför hjulaxeln. Det bara skriker (bokstavligen) understyrning.

Vill du ha komfort, lyx och körglädje så tror jag att du finner mer lycka hos BMW. Dieselsexorna är hållbara och mycket trevliga! Jag förespråkar dock vanlig sedan/kombi framför SUVar då man betalar väldigt mycket för en SUV men får väldigt lite tillbaka. Min åsikt.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang