Tjänstebil @ 7.5prisbas belopp, vad kör ni?

dasboot
9 september 2018 · 441 Inlägg

Är dags att beställa bil och har 336 000:- att leta så mycket bil som möjligt för pengarna.

Krav:
*Kombi/SUV
*Hybrid eller plugin hybrid
*Automat
*Dragkrok
*Silver metallic

Vi fick precis in ett par nya Toyota rav4 hybrider i fordonsflottan. Helt okej bilar, men jag som har småbarn tycker att bagage utrymmet är lite lite.

Andra alternativ är:
*Kia Rio plugin hybrid (samma storlek som rav4)
*Mitsubishi Outlander PHEV
*Kia Optima sw plugin hybrid

Dom två sista ligger utanför 7.5 prisbasbelopp. Men verkar finnas prutmån på dem utöver miljöbilsbonusen.

Vad kör ni andra och vad hamna ni på för förmånsvärde?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2018 · 17 465 Inlägg

dasboot skrev:
Är dags att beställa bil och har 336 000:- att leta så mycket bil som möjligt för pengarna.

Krav:
*Kombi/SUV
*Hybrid eller plugin hybrid
*Automat
*Dragkrok
*Silver metallic

Vi fick precis in ett par nya Toyota rav4 hybrider i fordonsflottan. Helt okej bilar, men jag som har småbarn tycker att bagage utrymmet är lite lite.

Andra alternativ är:
*Kia Rio plugin hybrid (samma storlek som rav4)
*Mitsubishi Outlander PHEV
*Kia Optima sw plugin hybrid

Dom två sista ligger utanför 7.5 prisbasbelopp. Men verkar finnas prutmån på dem utöver miljöbilsbonusen.

Vad kör ni andra och vad hamna ni på för förmånsvärde?

Antar att du menar Niro...
Niron är en trevlig krabat och ger mycket för pengarna tycker jag. Känns oväntat pigg med automaten i sportläget. Optiman är en betydligt mer vuxen fullstor bil som är märkligt känslig på gaspedalen när man kör iväg från stillastående. Hjulspinn är mer regel än undantag den första timman. De har dessutom egenheten att de växlar även när bilen drivs med elmotorn. Känns mer normalt på något sätt och man slipper den surrighet som en Toyota med CVT-låda ger under kraftig gas. Vi har själva en Toylåda med samma system i.

Den billigaste versionen av Niro har en gammal hederlig tändningsnyckel som ska stickas in i ett tändningslås och vridas om. Tycker det känns en smula föråldrat. Det är min åsikt. Dessutom blir det kortslutning i skallen när man drar nyckeln till startläge och ingen startmotor jobbar utan den vaknar bara och lyser upp alla mätare.

Tror det är svårt att pruta på Optima. De andra kan jag inte uttala mig om. Helt klart är dock att Kia har ett rejält lager med just Niro/Optima placerat i Sverige så vem vet? De kanske vill banta ner dessa lite innan årsskiftet?

Niro kan inte fås med bensinvärmare men på Optima kan man välja mellan Eberspächer 4kW eller 5kW och webbaserat gränssnitt. Går även att vädra ur bilen på sommaren om så önskas. De flesta väljer 5kW.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dasboot
9 september 2018 · 441 Inlägg

Hybrid_ skrev:

dasboot skrev:
Är dags att beställa bil och har 336 000:- att leta så mycket bil som möjligt för pengarna.

Krav:
*Kombi/SUV
*Hybrid eller plugin hybrid
*Automat
*Dragkrok
*Silver metallic

Vi fick precis in ett par nya Toyota rav4 hybrider i fordonsflottan. Helt okej bilar, men jag som har småbarn tycker att bagage utrymmet är lite lite.

Andra alternativ är:
*Kia Rio plugin hybrid (samma storlek som rav4)
*Mitsubishi Outlander PHEV
*Kia Optima sw plugin hybrid

Massa text.....

Har en 6åring och en 8månaders och rent spontant så känns rav4 / Niro som för små bilar för oss. Har idag en Saab 9-5 som vi tänkt byta ut mot en Kia ceed sw. Jag gillar Optiman annars med lite tur så sitter den på lager bilar som de vill bli av med när 2019års modell kommer.

Outlander PHEV är också trevlig, men räckvidden på el är ju dålig i jämförelse med Optiman. Den skulle jag kunna ladda hemma, åka på el till jobbet. Ladda på jobbet och åka el hem.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2018 · 17 465 Inlägg

Ceed med bensinmotor är mer än lovligt trött. En diesel är däremot en mycket trevlig bil. Då enbart med GT-Line paket. Nya Ceed som kommer snart finns bara med bensinmotorer i nuläget. De är inte snabba... Titta på nuvarande modell och då GT-Line med CRDi. Går säkerligen att finna nya bilar till bra pris.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dasboot
10 september 2018 · 441 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ceed med bensinmotor är mer än lovligt trött. En diesel är däremot en mycket trevlig bil. Då enbart med GT-Line paket. Nya Ceed som kommer snart finns bara med bensinmotorer i nuläget. De är inte snabba... Titta på nuvarande modell och då GT-Line med CRDi. Går säkerligen att finna nya bilar till bra pris.

Kollat på just en CRDi GT-Line, 175 000:- för en flong ny, med 3års service och vinterdäck.

Nybergrobin
11 september 2018 · 2 378 Inlägg

Måste det vara hybrid? Tiguan är rätt så trevlig annars

dasboot
26 oktober 2018 · 441 Inlägg

Tänkte uppdatera tråden om vad det blev.
I slutändan så blev det en Kia Optima Sw plug in hybrid, aluminium silver med pluspaket 1, samt delbar dragkrok.

Fick ett riktigt bra pris på bilen så den rymdes utan problem inom 7.5 prisbasbelopp med vinterdäck. Ska hämta den på torsdag nästa vecka så känner mig som ett litet barn på julafton nu.

Tobzter
27 oktober 2018 · 3 145 Inlägg

Trevligt .vad vart de för förmånsvärde per månad

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
dasboot
27 oktober 2018 · 441 Inlägg

Tobzter skrev:
Trevligt .vad vart de för förmånsvärde per månad

Får se exakta siffran när det dras på lönen, men borde bli runt 2580:- innan skatt som läggs till på min bruttolön. Så det är en väldigt prisvärd tjänstebil oavsett.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang