Mercedes-Benz A 160 eller Toyota?

evoline
3 november 2018 · 257 Inlägg

Hej,
Planerar att köpa en begagnad bil nu när min gamla blir 20år gammal.
Har kollat på A 160 från ca 2011 (pris ca 55.000), är de dugliga eller är det en massa problem på de?
Kör bara 22mil varannan helg, men vill ha en med AC och lite nyare bil iaf än den jag har idag.

Har en Audi A6 där skatten kostar 2.200kr jämfört med A 160 på ca 1.000kr.
Samt lite billigare i försäkring på A 160.

Lite tips vore tacksam
Tack på förhand

Senast redigerat av evoline (3 november 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2018 · 13 742 Inlägg

ingen stor erfarenhet men körde 50mil i en sån för någon månad sen..  och det är verkligen inga trevliga bilar på något sätt..  väldigt tråkiga obekväma och äkligt trötta och totalt skit tråkig att köra.     kvaliten kan jag inte utala mig om förutom att just på den bilen verkade airbagen på passagerar sidan leva sitt egna lilla liv vilket resulterade i att airbag lampan var på till och från.    vill nog påstå att min Seat arosa från 1999 är betydligt mycket bekvämare och roligare att köra fast den är gammal som gatan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
evoline
3 november 2018 · 257 Inlägg

Kanske är Toyota Yaris eller Toyota Auris bättre, fast lite dyrare.
Nån som kört och testat dessa?

Tack på förhand

Senast redigerat av evoline (3 november 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 november 2018 · 17 478 Inlägg

Jag tycker A 160 är trevliga bilar men Growe är inne på en grej som de dras med: Elfel. En Toyota Yaris är troligen ett mycket bättre val.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2018 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag tycker A 160 är trevliga bilar men Growe är inne på en grej som de dras med: Elfel. En Toyota Yaris är troligen ett mycket bättre val.

Nu har jag väldigt liten erfarenhet av just a160. Då jag kört 50mil med en sån. Men satt verkligen riktigt dåligt i den. Och då kör jag rätt mycket små skitbilar eftersom jag har 3st Seat Arosor och inte ens dom har så obekväma säten.   Sen är motorn lika oexotisk som en rötten brädlapp.   Men aldrig gillat Mercedes rent allmänt så kanske är jag avigt inställd från början.   Toyota är ju garanterat ett säkert kort när det gäller kvalité.      Är själv kanon nöjd med min polo. Samma prisklass som en a160 tydligen men väldigt väldigt mycket mer bil även om motorn i min diesel har en del att önska  men där har man ju dom berömda felen som vw tampas med.. Men komfort väghållning och buller är ju polon väldigt mycket bättre och större och riktigt trevlig om man inte är ute efter en pigg bil för 90hk räcker inte långt.   Har 135hk  i min nu och nu är den iaf så det går att köra om.   Men skulle satsa på en Toyota om det är en lite än smidig problemfri bil även om den säkert inte är perfekt på andra plan så har man kvalitén utan att någonsin suttit bakom ratten på en sån

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
4 november 2018 · 7 238 Inlägg

Skulle själv i ditt ställe utan tvekan välja Toyota eller någon annan japansk bil, t ex Honda eller Mazda.
Himmelsvid skillnad beträffande kvalitets- och driftssäkerhet mellan tyska och japanska bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang