Köpråd: VW Touareg, 2011 och nyare

chrizz Administratör
3 oktober 2013 · 11 783 Inlägg

Hej! Jag är helt såld på Touaregen som bil, men jag börjar ifrågasätta huruvida den faktiskt är att äga. Det jag är intresserad av är alltså en lättare begagnad Touareg, årsmodell 2011 och framåt och med luftfjädring.

Jag har läst om mycket strul med de äldre (första) bilarna, många svåridentifierade elektronikfel och problem med luftfjädring och annat. Frågan jag ställer mig är om den nyaste versionen är drabbad av samma strul? Vad jag förstått är den nya till mycket stor del en helt ny bil med ny drivlina och allt.

Vidare lyckas jag inte hitta något bra begagnattest för årsmodell 2011 och nyare tyvärr. Kanske har någon här bättre lycka eller egen erfarenhet?

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
666_Beast
3 oktober 2013 · 1 863 Inlägg

Har inte så mycket erfarenhet av den bilen men min chef har haft en sån bil i snart 2 år, alltså en -12a och han har inte annat än gott att säga om den bilen. V6a diesel med automat, rör på sig ganska bra. Har fått kört den några gånger. Inga problem än, bara vanliga servicar som krävt verkstadsbesök.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Cott
27 oktober 2018 · 41 Inlägg

lyfter tråden. Några med erfarenheter då dom funnits en stund nu.

simlar
27 oktober 2018 · 5 524 Inlägg

Väldigt driftsäkra bilar, speciellt med 3,0tdi.
Dock dyra reservdelar.

Enda vanliga felet är att kompressorn till luftfjädringen kan frysa på vintern pga fukt i systemet efter några år, säkringen löser då ut och luftfjädringen slutar då fungera.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Cott
1 november 2018 · 41 Inlägg

Tack för infon!!

Blir nog att slå till på en smile

viccoA
1 november 2018 · 3 109 Inlägg

Hade en äldre Touareg med 2.8 liters dieselmaskin på lån i någon månad, törstiga jäklar, men trevlig i övrigt.

Körde en kompis nyare Touareg 3.0 262hk (2016), inte helt imponerad. Bilen går bra men finns knappt något ljus på den, den var utrustad med LED i både hel och halvljus men man såg knappt framför bilen på halvljus. Utöver det var backkameran väldigt omodern och fäller inte in sig utan samlade massa skit.

Cott
2 november 2018 · 41 Inlägg

Tack för input!

Cuefa Ain't no place like home...
2 november 2018 · 4 628 Inlägg

Dom kostar lite mer än en "vanlig" bil att serva, framförallt pga högre oljemängd i motorn. Kupefilter och luftfilter ligger också något över genomsnittet i pris, för en VW.
Motorn e driftsäker och den 8-stegade växellådan från Aisin är tålig. Bilar med luftfjädring är mer ovanligt nu på denna generation, då stålfjädrar var standard på dessa. Det behöver o andra sidan inte vara någon nackdel då bilen ändå har ordentlig frigång under och tyngden gör den riktigt bekväm på allt utom de största hjulstorlekarna.
Kvaliteten är helt ok, väldigt få anmärkningar på skrammel och oljud.
Finns mycket lull-lull att kosta på, och olika versioner beroende på användningsområde.
Det är dyrt och krångligt att uppdatera navigationen på de äldre RNS-850 enheterna, de nyare har SD-kort och uppdateringar kan hämtas kostnadsfritt från nätet.
Belysningen är rätt ok om den är rätt ställd, men det finns bilar med xenon som saknar automatisk nivåreglering!
Ett par ordentliga extraljus är ändock att föredra och nästan ett krav på den typen av bil smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
3 november 2018 · 7 234 Inlägg

Har ingen större erfarenhet av Tuareg, men har provkört en i sitt rätta element, d v s offroad på en bana.
Luftfjädringen kan komma i egensvängning på dålig väg så att underredet slår i ojämnheter.
Men vad som är absolut fantastiskt är att man på skärmen kan se nästan mellan hjulen under.
Sparar underredet mycket då man vill undvika stubbar och vassa stenar.
Vore den inte så bred och lång så vore den en fin offroadbil.
Den är ju testad i Dakarrallyt med framgång.
Välkommen i spenaten.

Cott
6 november 2018 · 41 Inlägg

Fin input! Är mest ute efter bekvämligheten och förmågan att dra husvagn på tillfredsställande sätt, utan att man behöver dra i spak eller sacka i backar.

Kolla på en gen2 bil mellan 2012 - 2015.

Cuefa Ain't no place like home...
6 november 2018 · 4 628 Inlägg

Kolla på så sen årsmodell som ekonomin tillåter.
Nu har ju nya Touaregen kommit ut på marknaden och det sänker priserna på den generation du tittar på ännu lite mer = köpläge! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang