torsen
8 november 2018
· 7 233 Inlägg
Jaa du, det här kan vara en djungel.
Enklast är att köpa originalfälgar och inte pirat/billiga eftermarknadsfälgar.
Ingen bil har till att börja med fälgarna fästa på bilen med bultar.
Endera är det skruvar eller så är det muttrar.
Kan du se skillnaden på skruv och mutter?
Såväl skruvar som muttrar kan ha olika diameter samt olika gängstigning.
Både skruvar och muttrar kan har koniska eller sfäriska säten.
Såvitt jag vet förekommer koniska säten alltid på stålfälgar.
Sfäriskt säte är vanligt på LM-fälgar, men även koniska förekommer.
Du vet vad koniskt och sfäriskt innebär?
Dessutom förkommer på LM-fälgar skruvar och/eller muttrar med planbricka mot plan hålbotten i fälgen.
Att Mekonomen inte kan avgöra om det är skruv eller mutter och i s f av vilken dimension/typ du ska ha förvånar mig inte.
Är det inte fråga om Volvo, Saab eller VAG(VW, AUDI, SEAT eller Skoda) är dom ställda.
Gör som skrevs ovan, åk till en gummigubbe och visa upp en vinterhjulsfälg så får du rätt skruv/mutter.
B t w så tycker jag det är svagt av säljaren av din nya Peugeot att inte skicka med passande skruvar/muttrar.
Om du fick med vinterhjulen "på köpet".
Annars så får du skylla dig själv. Pirathjulen kanske var billigare. Men med hjulskruvar/muttrar så kanske...….