Hur vet jag vilka hjulbultar som passar?

mikistsagarakis
8 november 2018 · 1 Inlägg

Hej!

Min bil är en Peugeot 3008 SUV från 2018. Jag har vinterdäck och fälgar som heter fälgen "Enzo Web 7.5x17 5/108 ET45 B70.1" och att det sitter en navcirkel i som har storleken 65.1.
Bultarna till mina orginalfälgar är något platta på insidan, medan vinterhjulen är konformade så dessa passar inte ihop. Varit på mekonomen men dom kunde inte fixa fram några passande bultar utan tyckte att jag skulle höra mig för på annat håll. Vet inte om dom ens försökt eller om dom bara inte orkat beställa.

Är det någon som vet vilka bultar som kan tänkas passa?

Tacksam för hjälp i denna djungel.

Vänligen,
Mikis

uhlin
8 november 2018 · 2 834 Inlägg

Åk till en däckverkstad. Där fixar dom det med all sannolikhet.

torsen
8 november 2018 · 7 233 Inlägg

Jaa du, det här kan vara en djungel.
Enklast är att köpa originalfälgar och inte pirat/billiga eftermarknadsfälgar.
Ingen bil har till att börja med fälgarna fästa på bilen med bultar.
Endera är det skruvar eller så är det muttrar.
Kan du se skillnaden på skruv och mutter?
Såväl skruvar som muttrar kan ha olika diameter samt olika gängstigning.
Både skruvar och muttrar kan har koniska eller sfäriska säten.
Såvitt jag vet förekommer koniska säten alltid på stålfälgar.
Sfäriskt säte är vanligt på LM-fälgar, men även koniska förekommer.
Du vet vad koniskt och sfäriskt innebär?
Dessutom förkommer på LM-fälgar skruvar och/eller muttrar med planbricka mot plan hålbotten i fälgen.

Att Mekonomen inte kan avgöra om det är skruv eller mutter och i s f av vilken dimension/typ du ska ha förvånar mig inte.
Är det inte fråga om Volvo, Saab eller VAG(VW, AUDI, SEAT eller Skoda) är dom ställda.

Gör som skrevs ovan, åk till en gummigubbe och visa upp en vinterhjulsfälg så får du rätt skruv/mutter.

B t w så tycker jag det är svagt av säljaren av din nya Peugeot att inte skicka med passande skruvar/muttrar.
Om du fick med vinterhjulen "på köpet".

Annars så får du skylla dig själv. Pirathjulen kanske var billigare. Men med hjulskruvar/muttrar så kanske...….

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang