Elektrifiering av motorsporten

Cargo1980
10 november 2018 · 245 Inlägg

Vad tycker ni om pågående elektrifiering av motorsporten. Vad jag förstått så är det just ljud, doft, avgasknallar och bensinångor som är en stor del av det hela, framförallt inom exempelvis dragracing. Vad tycker folk om el istället för bensin inom detta då det blir helt tyst.

Rallycrossen ska ju bli helt elektrisk 2021 och för dom som saknar ljudet kan det bli så att man spelar upp det istället, lite som en leksaksbil.

https://teknikensvarld.se/elektrisk-...oss-far-vanta/

Vad tror ni, är det slut på låtande och luktande motorsport?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 november 2018 · 14 039 Inlägg

Cargo1980 skrev:
Vad tycker ni om pågående elektrifiering av motorsporten. Vad jag förstått så är det just ljud, doft, avgasknallar och bensinångor som är en stor del av det hela, framförallt inom exempelvis dragracing. Vad tycker folk om el istället för bensin inom detta då det blir helt tyst.

Rallycrossen ska ju bli helt elektrisk 2021 och för dom som saknar ljudet kan det bli så att man spelar upp det istället, lite som en leksaksbil.

https://teknikensvarld.se/elektrisk-...oss-far-vanta/

Vad tror ni, är det slut på låtande och luktande motorsport?

Det får vi väl verkligen hoppas att det INTE är. Ljud och lukt är ju halva tävlingen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
10 november 2018 · 9 296 Inlägg

Personligen har jag inget emot elbilar inom motorsport men kan väl tycka att de ska köra i egna klasser. Kanske redan är så? Lite samma sak som att andra idrotter har olika klasser beroende på kön, vikt, ålder etc. Inget konstigt med det. Om sedan motorsporten förbjuds vad gäller förbränningsmotorer så vore det ju såklart tråkigt, jag gillar nämligen också buller, rök och doften av bränt gummi och olja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cargo1980
10 november 2018 · 245 Inlägg

caromania skrev:
Personligen har jag inget emot elbilar inom motorsport men kan väl tycka att de ska köra i egna klasser. Kanske redan är så? Lite samma sak som att andra idrotter har olika klasser beroende på kön, vikt, ålder etc. Inget konstigt med det. Om sedan motorsporten förbjuds vad gäller förbränningsmotorer så vore det ju såklart tråkigt, jag gillar nämligen också buller, rök och doften av bränt gummi och olja.

Fast varför skulle förbränningsmotorer förbjudas egentligen, tänker på alternativen som syntetisk bensin etc. fast det är klart man är orolig.

caromania Forummoderator
10 november 2018 · 9 296 Inlägg

Cargo1980 skrev:

caromania skrev:
Personligen har jag inget emot elbilar inom motorsport men kan väl tycka att de ska köra i egna klasser. Kanske redan är så? Lite samma sak som att andra idrotter har olika klasser beroende på kön, vikt, ålder etc. Inget konstigt med det. Om sedan motorsporten förbjuds vad gäller förbränningsmotorer så vore det ju såklart tråkigt, jag gillar nämligen också buller, rök och doften av bränt gummi och olja.

Fast varför skulle förbränningsmotorer förbjudas egentligen, tänker på alternativen som syntetisk bensin etc. fast det är klart man är orolig.

Av miljöskäl. Men dit tror jag det är långt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cargo1980
10 november 2018 · 245 Inlägg

caromania skrev:

Cargo1980 skrev:

caromania skrev:
Personligen har jag inget emot elbilar inom motorsport men kan väl tycka att de ska köra i egna klasser. Kanske redan är så? Lite samma sak som att andra idrotter har olika klasser beroende på kön, vikt, ålder etc. Inget konstigt med det. Om sedan motorsporten förbjuds vad gäller förbränningsmotorer så vore det ju såklart tråkigt, jag gillar nämligen också buller, rök och doften av bränt gummi och olja.

Fast varför skulle förbränningsmotorer förbjudas egentligen, tänker på alternativen som syntetisk bensin etc. fast det är klart man är orolig.

Av miljöskäl. Men dit tror jag det är långt.

Men om dessa körs på biodrivmedel eller annan fossilfri utvecklad bensin så är dom ju plötsligt miljövänliga.

Cargo1980
10 november 2018 · 245 Inlägg

Ett av dom fränaste ljuden och som säkerligen är en väldigt stor del i sporten är ljudet från en tvåtaktsskooter. Tänker på scootercrosstävlingar på vintern som till stor del lär dö om förbränningsmotorn förbjuds.

-jimmy
10 november 2018 · 377 Inlägg

Mycket positivt, framtiden är grön. Mer elektrifiering av fordon.
Om man inte kör tunga stenar förstås.

Cargo1980
10 november 2018 · 245 Inlägg

-jimmy skrev:
Mycket positivt, framtiden är grön. Mer elektrifiering av fordon.
Om man inte kör tunga stenar förstås.

Tillslut får du skrota dina gamla fordon när dessa inom några år förbjuds :-)

Sukkan
10 november 2018 · 451 Inlägg

Ljudet är ju halva känslan när man är på motor tävlingar 😀 om fosila bränslen förbjuds så får det bli till att bygga gengasagregat och försöka få till det så att det går o köra fort med gengas 😁

Cargo1980
10 november 2018 · 245 Inlägg

Sukkan skrev:
Ljudet är ju halva känslan när man är på motor tävlingar 😀 om fosila bränslen förbjuds så får det bli till att bygga gengasagregat och försöka få till det så att det går o köra fort med gengas 😁

Tror kanske ändå inte att man behöver vara orolig. Ersättningsmedel forskas det för fullt av. Syntetisk bensin, e-bensin etc. Om fossilt bränsle förbjuds inom kort så fullständigt dödar man en hel folkrörelse, det vill säga veteran- nostalgibilskulturen.

Low
10 november 2018 · 3 306 Inlägg

Usch, såg nån ytb klipp ett tag sen där formelet bilar som går på el, fy..... Näe

-jimmy
10 november 2018 · 377 Inlägg

Cargo1980 skrev:

-jimmy skrev:
Mycket positivt, framtiden är grön. Mer elektrifiering av fordon.
Om man inte kör tunga stenar förstås.

Tillslut får du skrota dina gamla fordon när dessa inom några år förbjuds :-)

Hehe jo så kan det bli.

Utmarks-Loke
10 november 2018 · 5 833 Inlägg

De kan starta egna klasser för elbilar så får folk kolla på det dom tycker om. Finns det ingen publik för någon klass så får den läggas ner.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2018 · 17 466 Inlägg

Men varför pilla på detta nu då? Är det inte bättre och tvinga våra östliga länder att köra lite bättre bilar i stället? Borde väl ha mer effekt kan tyckas.

Provade och byta ut min Maserati mot en Nissan Leaf när jag spelade Gran Turismo igår. Var inte imponerad big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cargo1980
11 november 2018 · 245 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Men varför pilla på detta nu då? Är det inte bättre och tvinga våra östliga länder att köra lite bättre bilar i stället? Borde väl ha mer effekt kan tyckas.

Provade och byta ut min Maserati mot en Nissan Leaf när jag spelade Gran Turismo igår. Var inte imponerad big_smile

Pilla på detta?

jompazx
12 november 2018 · 291 Inlägg

i dragracing har jag svårt tro att el kommer bli så poppis, hur kul är det att trimma en elmotor? öka spänningen är väl inte så kul?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang