Köpråd; Dieselbil - partikelfilter ?

Lommen
12 november 2018 · 255 Inlägg
#1

Jag tänkte köpa en till Dieselbil, har funderat på Saab 9-3 TID eller TTID årgång från 2004 till 2009 nånting, eller Passat Tdi 4 motion årgång runt 2003-2004 skulle jag tro.. 

Nu undrar jag ang Partikelfilter, det är ju en väldigt dyr historia att byta dessa, hur är det på ovan nämnda bilar egentligen... självrengörande eller inte ?  Hur mycket kostar det att byta på respektive bil om man måste byta ?

Nån som kan ge några andra förslag på bilar med låg skatt, låg dieselförbrukning.. jag vet, Passaten har hög skatt men då väljer jag en 4 motion modell så får jag mer valuta i förhållande till den höga skatten..

Tacksam för svar...

simlar
12 november 2018 · 3 855 Inlägg
#2

Passat upp t.o.m årsmodell 2004 har ej partikelfilter så där har du absolut inget att oroa dig över motormässigt.

Partikelfilter håller dock väldigt länge, min 09as Passat har gått 35,000mil och partikelfiltret har aldrig bytts.
Haft in bilar på jobbet som gått 40k och t.o.m 60k mil där dpf aldrig bytts.
Pris för byte vet jag ej, har bytts 2st partikelfilter på verkstaden under dom nära på 3år jag jobbat på VW och dom byttes endast pga turboras som då fyllt filtret med olja och därför stockat igen.

Svarte_Orm
12 november 2018 · 1 989 Inlägg
#3

partikelfilter är dyra att byta men om man sparar 2-3000kr om året på skatten så lönar det sig kanske ändå, om man har tur och det inte går sönder på en gång

xXSammy
12 november 2018 · 5 770 Inlägg
#4

Partikelfilter håller om en katalysator, går "bara" sönder om det är något fel med -andra- avgasreningen.

Finns de med bytesintervall, men då brukar det finnas additiv medel också

Hon/Henne
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2018 · 11 908 Inlägg
#5

En Passat 4 motion 1.9 TDI -04 med manuell låda kostar 7375:- per år i skatt. Samma bil med en 2.5 diesel och automat kostar 7939:- per år...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Svarte_Orm
12 november 2018 · 1 989 Inlägg
#6

Hybrid_ skrev:
En Passat 4 motion 1.9 TDI -04 med manuell låda kostar 7375:- per år i skatt. Samma bil med en 2.5 diesel och automat kostar 7939:- per år...

Vad kostar en likvärdig från 2005, om det var första året med partikelfilter? 2000kr?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2018 · 11 908 Inlägg
#7

Svarte_Orm skrev:

Hybrid_ skrev:
En Passat 4 motion 1.9 TDI -04 med manuell låda kostar 7375:- per år i skatt. Samma bil med en 2.5 diesel och automat kostar 7939:- per år...

Vad kostar en likvärdig från 2005, om det var första året med partikelfilter? 2000kr?

En 2.0TDi 4motion med manuell låda från 2007 kostar 5055:-

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
TurbOla Reservdansk
12 november 2018 · 6 271 Inlägg
#8

Runt 2010 verkar det vara en magisk gräns där skatten på dieslar börjar sjunka markant.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
amazinjoey
12 november 2018 · 710 Inlägg
#9

TTID kan jag bara tala gott om! smile inga direkta problem, generering av partikelfiltret gör att de inte behövs bytas ut och alla kommer med dieselvärmare.

Dessa drar runt 0.4-0.5. Tänk på att manuella lådar så kan dubbelmassvänghjulet vara rätt sitet vid 25-30K milen. Sedan kan en av slangarna till intercoolern paja. Förutom det så finns de inga direkta problem.

Lommen
13 november 2018 · 255 Inlägg
#10

xXSammy skrev:
Partikelfilter håller om en katalysator, går "bara" sönder om det är något fel med -andra- avgasreningen.

Finns de med bytesintervall, men då brukar det finnas additiv medel också

Och Additiv kostar visst massa flera tusen att fylla på... hört summor uppåt 6000:- nämligen...

Lommen
13 november 2018 · 255 Inlägg
#11

Hybrid_ skrev:
En Passat 4 motion 1.9 TDI -04 med manuell låda kostar 7375:- per år i skatt. Samma bil med en 2.5 diesel och automat kostar 7939:- per år...

Ja men den sistnämnda drar lika mycket diesel i stadsmiljö som en Volvo XC70/XC90 D5 av samma årgång ungefär, det vill jag inte ha, behöver en bil som går billigt även i stan och inte bara på långkörning...

Lommen
13 november 2018 · 255 Inlägg
#12

amazinjoey skrev:
TTID kan jag bara tala gott om! smile inga direkta problem, generering av partikelfiltret gör att de inte behövs bytas ut och alla kommer med dieselvärmare.

Dessa drar runt 0.4-0.5. Tänk på att manuella lådar så kan dubbelmassvänghjulet vara rätt sitet vid 25-30K milen. Sedan kan en av slangarna till intercoolern paja. Förutom det så finns de inga direkta problem.

Har hört detsamma nämligen ang förbrukningen och låg skatt är det också, och har även hört ang svänghjulet som på vissa behöver bytas ut.. det är inget direkt jag är sugen på att göra.. har inte hittat nån automat än så länge.. inte runt årgång 2006-2009 i alla fall...

Hur är det med Saab 9-3 TID... behöver man byta partikelfilter i dom ? Dom går ju riktigt billigt dom också nämligen...

granadadr
13 november 2018 · 5 832 Inlägg
#13

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:

Hybrid_ skrev:
En Passat 4 motion 1.9 TDI -04 med manuell låda kostar 7375:- per år i skatt. Samma bil med en 2.5 diesel och automat kostar 7939:- per år...

Vad kostar en likvärdig från 2005, om det var första året med partikelfilter? 2000kr?

En 2.0TDi 4motion med manuell låda från 2007 kostar 5055:-

då kommer jag billigt undan betalar 3900:- för min mondeo 2,2 tdci  manuell

amazinjoey
13 november 2018 · 710 Inlägg
#14

Lommen skrev:

amazinjoey skrev:
TTID kan jag bara tala gott om! smile inga direkta problem, generering av partikelfiltret gör att de inte behövs bytas ut och alla kommer med dieselvärmare.

Dessa drar runt 0.4-0.5. Tänk på att manuella lådar så kan dubbelmassvänghjulet vara rätt sitet vid 25-30K milen. Sedan kan en av slangarna till intercoolern paja. Förutom det så finns de inga direkta problem.

Har hört detsamma nämligen ang förbrukningen och låg skatt är det också, och har även hört ang svänghjulet som på vissa behöver bytas ut.. det är inget direkt jag är sugen på att göra.. har inte hittat nån automat än så länge.. inte runt årgång 2006-2009 i alla fall...

Hur är det med Saab 9-3 TID... behöver man byta partikelfilter i dom ? Dom går ju riktigt billigt dom också nämligen...

TID händer det att EGR och virvelspjället strular.  har för mig TID inte har regenering

dessa har inte TTID. Annars är de rätt stabila. Kolla även alfa romeo 159, deras diesel motorer är rätt bra


TTID fanns 08-11

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang