Köpråd: Begagnad SUV för ca 400.000kr

Wingman_73
19 november 2018 · 45 Inlägg

Hej,
skulle uppskatta råd och tips angående bilköp. Randvillkoren är:
- SUV
- 4-hjulsdriven
- Helst större modell, men även mellanstor kan funka
- Snygg, vill bli glad varje gång jag ser den
- Bekväm att åka i. Behöver inte vara särskilt sportig eller kul att köra, bättre med mjuk fjädring och låg ljudnivå för att gunga fram i stan eller på motorvägen.
- Någorlunda driftsekonomi = diesel. Behöver inte ha någon monstermotor. Runt 250hk duger.

De jag funderar mest på är:
- Audi Q7 (2016-): Går att hitta för ca 400.000kr med ca 6-8000mil på mätaren. Stor och bekväm men kanske lite för slätstruken.

- BMW X5 (2014-): Gillar stilen och verkar vara en bra bil i övrigt. Känns lite gammal nu när en ny modell är på väg ut.

- Range Rover Sport (2014-): Ligger på strax över 400.000kr med knappt 10.000 mil på mätaren. Grymt snygg både på in- och utsidan. Väcker verkligen habegär. Kvalitén enda frågetecknet.

- Porsche Cayenne (facelift från 2015): Ungefär samma prisnivå som Range Rover Sport. Inte lika snygg på utsidan men insidan är helt fantastisk. Tysk kvalitet?

- Porsche Macan: Samma pris som en Cayenne med samma mil/årsmodell. Snyggare på utsidan men enklare på insidan. Mindre, men fortfarande tillräckligt stor.

- Volvo XC60 (nya): Finns knappt som beg, men en enkelt utrustad modell kan fås för ca 400.000kr. Fördel med en ny eller nästan ny bil. Snygg men kanske liiiite anonym.

- Volvo XC90 (2015-): Snygg och trevlig bil, men känns inte som att den matchar t ex Range Rover Sport och Cayenne som finns för ungefär samma pengar.

Tankar och råd?
Tackar!

torsen
19 november 2018 · 7 238 Inlägg

Om du ovillkorligen vill ha fungerande 4x4 så går AUDI, BMW och VOLVO bort.
Titta på Nissan, Toyota och Misubishi - om du vill ha RIKTIG 4x4.
Mästaren Mercedes G-Wagen faller utanför din budget.
Läs f ö senaste utgåvan (den här veckan) av Vi Bilägare.

Wingman_73
20 november 2018 · 45 Inlägg

Behöver ingen 4wd för terrängköring eller liknande. Räcker med att komma upp sista backen till huset där jag tyvärr ofta fastnar med tvåhjulsdrivet.

Tackar för lästipset! Ska kolla upp den artikeln.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang