Hade samma problem med min bil efter att ha kopplat bort vaccum slangen för avlastnings ventilen. Att bilen dog efter gas pådrag och fettade på mellan växlingar. Vad jag har förstått så ska detta lösas genom att flytta LMM:en till trycksidan (mellan spjäll och ic) men att skarva och förlänga kablarna har jag inte vågat ge mig på. LMM:ens glödtråd är även väldigt känslig och går lätt sönder för förhögt laddtryck (kanske inget problem med en 13c) men kanske framförallt olja från vevhusventelationen.
Så flytta LMM:en till trycksidan, dra om vevhusventelation så den inte går tbx in i insuget utan in i en catchtank t.ex. Ha fräsch turbo som inte läcker olja. För mig kändes det som för mycket jobb bara för ett goare ljud från turbon men det borde funka, så länge det inte kommer in olja och skit i insuget.
Vet inte riktigt hur EGR ventilen är dragen men den kör väl också tbx avgaser/olja (när motorn är lite sliten) till insuget. Den kanske också borde kopplas om/bort för att inte sota igen LMM:en.
Skulle vara kul om något kunnig i ämnet kunde svara på detta.