B230FK Dumplock / köra utan avlastningsventil

BDamberg
28 april 2017 · 311 Inlägg

Hej!

Jag sitter och funderar efter att jag experimenterat med min bil lite.
Jag har en 945 med b230fk motor som är chippad med uppställt ladd.

Turbon är en 13c med original avlastningsventil monterad på turbinhuset, ja ni fattar smile

Jag köpte ett dumplock för att pröva hur motorkaraktären skulle ändras genom att köra utan avlastningsventil.
Jag kan redan allt om vad som händer OM man skulle installera en så kallad "öppen dump" när bilen använder sig utav LMM, det resulterar i att man tappar tomgången och bilen dör efter man släppt gasen och frikopplat.

Med ett dumplock installerat så blir det ju ingen återcirkulation utav redan uppmätt luft som passerat LMM.
Med ett dumplock så stannar ju uppmätt luft kvar i systemet och studsar mellan gasspjäll och turbin efter man släppt av gasen.

Mitt problem jag fick efter dumplocket satt på plats var att bilen dör efter gaspådrag när man frikopplar, alltså samma fenomen som om det skulle sitta en "öppen dump" på.

Jag var väldigt noga med att dra fast locket ordentligt samt även plugga vakuumslangen som går från insuget till original avlastningsventil.


Varför uppkommer detta fenomen med ett dumplock?!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Eng1und
4 november 2018 · 2 Inlägg

Hade samma problem med min bil efter att ha kopplat bort vaccum slangen för avlastnings ventilen. Att bilen dog efter gas pådrag och fettade på mellan växlingar. Vad jag har förstått så ska detta lösas genom att flytta LMM:en till trycksidan (mellan spjäll och ic) men att skarva och förlänga kablarna har jag inte vågat ge mig på. LMM:ens glödtråd är även väldigt känslig och går lätt sönder för förhögt laddtryck (kanske inget problem med en 13c) men kanske framförallt olja från vevhusventelationen.

Så flytta LMM:en till trycksidan, dra om vevhusventelation så den inte går tbx in i insuget utan in i en catchtank t.ex. Ha fräsch turbo som inte läcker olja. För mig kändes det som för mycket jobb bara för ett goare ljud från turbon men det borde funka, så länge det inte kommer in olja och skit i insuget.
Vet inte riktigt hur EGR ventilen är dragen men den kör väl också tbx avgaser/olja (när motorn är lite sliten) till insuget. Den kanske också borde kopplas om/bort för att inte sota igen LMM:en.
Skulle vara kul om något kunnig i ämnet kunde svara på detta.

InTheWhite
22 november 2018 · 2 151 Inlägg

Varför köra utan dump, om man får fråga?

Volvo 945 SE "Den Blåe-Bruksbilen" (1996)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang