Vibrationer / uhuhuhuhu

trevligprick
25 november 2018 · 2 Inlägg

hej alla glada , undrar om någon vet lösningen till min otrevliga problem.
köpte en begagnad bmw 525 av årsmodell 2007 .

när man kommer upp i över 70 km /h så vibrerar hela bilen och även när man bromsar i den farten.
värt och nämna ; när jag hade sommar däcken på så kändes det som dålig balanserad hjul och då fanns inte vibrationer i bilen utan bara automatiskt ojämna rattdragningar vilket var anledningen till att jag balanserade däcken. även då kändes inte styrningen i raka sträckor stabil.

sen var det dags för vinterdäcken i samband med däck byte märkte jag att "ojämna rattdragningar " försvann men då kompenserades det av vibrationer i hela bilen. ännu en gång värt att nämna att bilens dator först när sommar däcken satt varnade för byte av "break pads ( broms belägg) och nu även "tyre punkter ( punka ) ( jag vet att det är ingen punka då däcken har haft samma mängd luft i några dagar.
vad tror ni ?

all hjälp uppskattas !

torsen
26 november 2018 · 7 234 Inlägg

Kan vara fel hjulskränkning = toe-in/toe-out.
Kan vara "skit" mellan nav och bromsskivor samt mellan skivor och fälgar.
Kan vara skadade fälgar som "kastar" i sidled.

Alla tre sakerna lätta att kolla själv, och inte heller så svårt att åtgärda - om du är lite händig och har plats och verktyg.
Hjulskränkningen kollar du lättast med ett (murar-)snöre. Googla eller återkom.
Lycka till.

zzr94092
26 november 2018 · 4 385 Inlägg

Saknade navringar?

torsen
26 november 2018 · 7 234 Inlägg

zzr94092 skrev:
Saknade navringar?

Navringar (av plast) är övervärderat.
Har kört många bilar med fälgar vars CB varit större än bilens nav.
Vissa bilar har inte ens navstyrning på fälgarna.
Navringar är som kejsarens nya kläder.

zzr94092
26 november 2018 · 4 385 Inlägg

Så det är bara skit med navringar då?
Jag har jobbat på en gummiverkstad  och anser att det är nödvändigt

torsen
26 november 2018 · 7 234 Inlägg

zzr94092 skrev:
Så det är bara skit med navringar då?
Jag har jobbat på en gummiverkstad  och anser att det är nödvändigt

Jupp. Jag har också jobbat med bilar. 6 företag sammanlagt - om det har någon betydelse.
Varför skulle det vara nödvändigt?
Skruvarnas/muttrarnas konor styr upp fälgarna exakt.
Har t o m haft bilar som har haft hjulmuttrar av den typen som har en tjock planbricka påvalsad.
Defender SVX bl a har så med originalfälgarna.

caromania Forummoderator
26 november 2018 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

zzr94092 skrev:
Så det är bara skit med navringar då?
Jag har jobbat på en gummiverkstad  och anser att det är nödvändigt

Jupp. Jag har också jobbat med bilar. 6 företag sammanlagt - om det har någon betydelse.
Varför skulle det vara nödvändigt?
Skruvarnas/muttrarnas konor styr upp fälgarna exakt.
Har t o m haft bilar som har haft hjulmuttrar av den typen som har en tjock planbricka påvalsad.
Defender SVX bl a har så med originalfälgarna.

Jag vet att vi haft diskussionen förut och jag håller inte heller med dig Torsen. Jag hade en bil med koniska hjulmuttrar där det var lögn att få bort vibrationer. Navringar löste detta omedelbart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
26 november 2018 · 7 234 Inlägg

Däremot har jag, i min gröna ungdom, gjort tabben att köpa snygga Fiat-fälgar och monterat på min Kadett.
Den som är i branschen vet vad som händer och varför, trots rätt ET och CB.

torsen
26 november 2018 · 7 234 Inlägg

Finns ju bilar som inte har navstyrning av fälgarna.
Bl a äldre franska bilar såsom Citroen, Peugeot, Renault samt (rumänska) Olcit.

zzr94092
26 november 2018 · 4 385 Inlägg

Nu var det väl en BMW det gällde..
Förr "i tiden" hade ingen bil styrning av fälgarna på naven.

trevligprick
27 november 2018 · 2 Inlägg

får väll kola navringarna för skivorna eller smuts emellan dom är inget som finns i min bmw. tack för svar alla !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang