Bmw 330d e91 köpråd

Tobbilainen
4 december 2018 · 38 Inlägg

Hej. Har hittat en bmw 330d e91 2007 i Finland.(bor själv i finland).

Bilarna här i landet är ofta dyrare och mera medkörda.

Bmwn ser bra ut och har servats med jämna intervaller. Inget rost eller lacksläpp.

Men proboemet är att den har rulalt 340 000km eller 340 00 mil. Och bilen kostar 6000€ eller 60 000 kronor. Om man vill ha en som rullat 200 000km så blir priset dubbelt upp.

Är det okej att köpa en e91 som rullat så långt. Det löns inte häller att titta på e46or för de har rullat minnst lika långt och är i samma prisklass.

330d har jag bestämmt mig för


Vad tycker ni?

Tobias

Bennybira
4 december 2018 · 480 Inlägg

Får du några andra liknande bilar för samma pengar?
Med andra ord vad konkurerar den bmwn med?
Dieslarna ska vara väldigt hållbara om de servats rätt!

Fiat 127 (1977)
pucko97
4 december 2018 · 93 Inlägg

Tobbilainen skrev:
Hej. Har hittat en bmw 330d e91 2007 i Finland.(bor själv i finland).

Bilarna här i landet är ofta dyrare och mera medkörda.

Bmwn ser bra ut och har servats med jämna intervaller. Inget rost eller lacksläpp.

Men proboemet är att den har rulalt 340 000km eller 340 00 mil. Och bilen kostar 6000€ eller 60 000 kronor. Om man vill ha en som rullat 200 000km så blir priset dubbelt upp.

Är det okej att köpa en e91 som rullat så långt. Det löns inte häller att titta på e46or för de har rullat minnst lika långt och är i samma prisklass.

330d har jag bestämmt mig för


Vad tycker ni?

Tobias

Det du ska ha koll på är DPF(om det ens sitter kvar), glödpluggsrelä, spridare och växellåda
Finns mycket information på internet om detta. Övriga problem är väl typiska E9x problem.

Tobbilainen
4 december 2018 · 38 Inlägg

Hej. Om man tittar på andra i samma prisklass har de gått omkring 470 000km.

Det jag kan tönka mig skulle vara en mercedes c320 men de är dock mycket dyrare. Tror tyvärr att jag inte nöjjer mig med en 320d.

Den är manuell och jag tyckte den kändes som en ny växelåda. Hur är det med turbon? Hur långt brukar de gå?

pucko97
4 december 2018 · 93 Inlägg

Tobbilainen skrev:
Hej. Om man tittar på andra i samma prisklass har de gått omkring 470 000km.

Det jag kan tönka mig skulle vara en mercedes c320 men de är dock mycket dyrare. Tror tyvärr att jag inte nöjjer mig med en 320d.

Den är manuell och jag tyckte den kändes som en ny växelåda. Hur är det med turbon? Hur långt brukar de gå?

Turbon brukar sällan gå sönder på de senare M57. Manuella lådan är väl skottsäker har jag för mig, kolla bara kopplingen.

Tobbilainen
4 december 2018 · 38 Inlägg

Det är nybytt kopplingsats i den. Också ny drivaxel bak, bromsar, länkarmar , nybytt oljo och filter samt alla filter.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2018 · 17 386 Inlägg

Tobbilainen skrev:
Det är nybytt kopplingsats i den. Också ny drivaxel bak, bromsar, länkarmar , nybytt oljo och filter samt alla filter.

En C320 är nog ett sämre val i detta fallet, även om jag föredrar Mercedes så är den motorn lite svajig i kvaliteten. inte jätteduktig på BMW så kan inte uttala mig om bilen i fråga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
4 december 2018 · 5 814 Inlägg

Den har förmodligen gått mest på långturer så milen gör inte så mycket. Det är värre med en liten stadsbil som kanske bara rullat 10.000 mil men som har gjort det i 5km-turer så det bara är en massa kallstarter och den aldrig får bli riktigt varm. Och massor av start och stopp i köer och rödljus och rondeller osv. En diesel som gått långturer på landsvägar kan gå nästan hur långt som helst.

panda666
4 december 2018 · 4 228 Inlägg

Det är tyvärr skit många mil, säkert därför den säljs, visst kan den rulla lika mycket till men frågan är till vilken kost? vad som helst kan paja närmsta månaderna och jag vet att det kommer att göra för att det är tyskt skit tyvärr. Mina finska släktingar kör endast japanskt där tex toyota, subaru och nån hade honda också. Vad jag vet har ingen klagat på nån av dom hittils och det är dom enda bilarna dom har haft alla dessa år. Sj skulle jag inte chansa. Går nått som motor-låda-turbo osv sönder så sitter man i skiten ganska hårt sen ekonomiskt men det är din val. Köp en subba eller nått, speciellt varga vinter som det blir där kommer det bli din bästa kompis. har hellre en subba me 35.000mil än en 330d med samma mil.

Tobbilainen
4 december 2018 · 38 Inlägg

Det funderade jag med men vågade inte uttala mig. Den har jo trots allt gått 2000-3000 km per månad i genomsnitt och då skall man nog köra mycket stadskörning för att komma upp till den nivån. Och att den är sönderkörda av ugndomar tror jag inte at den är eftersom den endå är 2007a och är så pass dyr här i landet.

Bmws dieslar och sexor är väl ändå pålitliga maskiner?

Jag skall sova på saken och fundera om det skall bli affär eller ej.

Tack för era svar 😃

panda666
4 december 2018 · 4 228 Inlägg

Tobbilainen skrev:
Det funderade jag med men vågade inte uttala mig. Den har jo trots allt gått 2000-3000 km per månad i genomsnitt och då skall man nog köra mycket stadskörning för att komma upp till den nivån. Och att den är sönderkörda av ugndomar tror jag inte at den är eftersom den endå är 2007a och är så pass dyr här i landet.

Bmws dieslar och sexor är väl ändå pålitliga maskiner?

Jag skall sova på saken och fundera om det skall bli affär eller ej.

Tack för era svar 😃

eh både ja o nej. har du tänkt på försäkringen och skatten? många från finland som åker till sverige och importerar hem bilar, kanske nått för dig? enda ja har att säga är att ifall nått pajar så blir det dyrt. och vid dom miltalen så är allt möjligt, om inte det som ska paja inte har pajat förr så är det dags snart. hade den varit hos nån bilhandlare som kan ordna lite garantier så kanske, men annars känns det svårt.

Tobbilainen
4 december 2018 · 38 Inlägg

Säljaren är en bilhandlare. Alla har förståss sina egna åsikter. Såg att säljaren sälgde en subru kanske man skulle testa den. Importera från svergie har jag nog funderat på. Tittar nästan alla dagar i veckan men det finns inte så mycket till salu. Miltalet på bilarna i svegie är dock mycket mindre en vad bilarna har här. Det är bara dendär skatten som blir så fyr på en e91. Fösäkring och dieselskatten har jag funderat på och diesel löns det med för mig. Har också jobb så inkomst har jag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang