Fråga om handtag förardörr

Nissa
21 december 2018 · 1 Inlägg

Hej! Ny här på sidan! smile
Jag har en Nissan qashqai vars handtag på förardörren gått sönder. Varit inne på Volvo som tog 1600 kr för att konstatera att handtaget gått sönder. Fått ny tid för lagning, de vill ha 1200 för handtag + jobbet. Pratade med min "vanliga" verkstad som tar mycket mindre betalt, så om jag kan skaffa fram handtaget så fixar de det betydligt billigare. Så jag googlade handtaget och hittade på nätet för runt 150 kr. På kostnadsförslaget från Volvo menar de att samma handtag kostar 700 kr. Är jag ute och cyklar eller lägger de verkligen på så mycket?

it_mutt Avstängd
21 december 2018 · 10 388 Inlägg

Nissa skrev:
Hej! Ny här på sidan! smile
Jag har en Nissan qashqai vars handtag på förardörren gått sönder. Varit inne på Volvo som tog 1600 kr för att konstatera att handtaget gått sönder. Fått ny tid för lagning, de vill ha 1200 för handtag + jobbet. Pratade med min "vanliga" verkstad som tar mycket mindre betalt, så om jag kan skaffa fram handtaget så fixar de det betydligt billigare. Så jag googlade handtaget och hittade på nätet för runt 150 kr. På kostnadsförslaget från Volvo menar de att samma handtag kostar 700 kr. Är jag ute och cyklar eller lägger de verkligen på så mycket?

Att det är ordentliga prispåslag på vissa saker i Sverige är inte något ovanligt.

Går ex.vis att köpa oljefilter från Bosch, som med frakt kostar vad Biltema tar (som i sin tur är 1/3 av vad mekonomen tar för för samma filter från Bosch). Finns hur många exempel som helst. Kan ju nämna att en renoverad turbo till min "Sub5" i Sverige kostar 8000 + moms...från Tyskland (inkl. 2 års garanti oavsett körsträcka och packningssats) kostade det mig, inklusive frakt, 3500kr. Sen fick jag tillbaka ytterligare några hundringar på att skicka tillbaka min gamla turbo.
Torkarblad till samma bil (något ytterst ovanligt fäste), är halva priset för Bosch från Tyskland inkl. frakt, mot vad Mekonomen och "alla andra" (de få som nu har de torkarbladet) tar.


Sen ska man ALLTID hålla koll på vad man beställer från nätet. Ibland är beskrivningarna luddiga, och även om det PÅSTÅS passa, så gör det inte alltid det (man måste verkligen veta vad man ska ha alltså). Men, detta inträffar stundtals även på ex.vis Mekonomen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
21 december 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Visst är det olika priser på grejer.
Har renoverat sju stycken  Bernina 1008 och 1031 symaskiner och samtlig saknade spolkapsel. Original Bernina kostade 850kr på eBay. Köpte pirat från Kina för 50kr. Funkade perfekt.

it_mutt Avstängd
21 december 2018 · 10 388 Inlägg

Sen är ju givetvis inte alltid jämförelsen mellan "pirat" och "original" helt rättvis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang