torsen
22 december 2018
· 7 238 Inlägg
Nackdelen med "piratverkstäder" som Mekonomen, Autoexperten m fl är att de inte har tillgång till alla "recaller" som biltillverkarna endast lämnar ut till sina egna auktoriserade verkstäder.
Som exempel kan jag berätta att jag köpte en något begagnad JEEP som endast rullat när 70 mil.
På den fanns en recall på kylfläktmotor och undre spindelleder.
Tipset om recall på sakerna fick jag genom jeepsweden.net, inte genom något brev från importören eller från "piratverkstaden som samarbetar med Mekonomen" på min hemort.
Verkstaden på min hemort är inte fullvärdig "Mekonomenverkstad" men tar alla delar därifrån och är uppkopplad till Mekonomens datasystem.
Men alla service´ar är genom Mekonomens datasystem lika omfattande som importörernas egna service´ar.
Så en seriös Mekonomenverkstad har exakt samma servicepunkter att effektuera.
Sedan kommer den mänskliga faktorn in.
Ser man att transmissionen är torr och fin så kanske man hoppar över nivåkontrollen där.
Är kulleder likaså torra så utgår man kanske från att inget läckage av smörjmedel skett = kulleden är ok.
"Ser det ut" att vara ok mönsterdjup på däcken och att lufttrycket "ser bra ut" så hoppar man över det.
Värst för många mekar är bilar med reservhjul. Ofta är det belamrat med diverse saker i bagageutrymmet ovan reservhjulen, sedan är det fullproppat med diverse småsaker runt reservhjulet, och som grädde på moset så måste man lossa det fastskruvade reservhjulet och vända på det för att kunna kolla och ev justera trycket där.
Minns att vi på SAAB införde något prisbilligare service´ar mot att bilägarna själva utförde en del enklare saker som vissa nivåkontroller och elektriska funktionskontroller av belysning och torkare etc.