Haft bilen på service men gick inte igenom besiktningen

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2018 · 13 742 Inlägg

vi hade in en av våra Sprintar på Service hos Mercedes och dagen några dagar senare gjorde vi en bes.. och fick en 2:a på en styrled.. tycker faktist sånt är märkligt det normala är ju att man kollar sånna saker genon att känna ordenkligt..    sen gör ju saken inte bättre än attt bussfan är 1år gammal bara och redan en glapp styrled säger ju det mesta om vilket dynga Mercedes är  knappt 4K har den gått

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
22 december 2018 · 6 570 Inlägg

dasboot skrev:

n_andersson skrev:
Trodde det var självklart att dom går igenom bilen på en service. Eller är de bara volvo som gör de?

Vad jag vet så ska den gå igenom en checklista på bilen vid service

Går igenom fram- och bakvagn oavsett vad det står på serviceschemat.

De/Dem
torsen
22 december 2018 · 7 238 Inlägg

Nackdelen med "piratverkstäder" som Mekonomen, Autoexperten m fl är att de inte har tillgång till alla "recaller" som biltillverkarna endast lämnar ut till sina egna auktoriserade verkstäder.
Som exempel kan jag berätta att jag köpte en något begagnad JEEP som endast rullat när 70 mil.
På den fanns en recall på kylfläktmotor och undre spindelleder.
Tipset om recall på sakerna fick jag genom jeepsweden.net, inte genom något brev från importören eller från "piratverkstaden som samarbetar med Mekonomen" på min hemort.
Verkstaden på min hemort är inte fullvärdig "Mekonomenverkstad" men tar alla delar därifrån och är uppkopplad till Mekonomens datasystem.
Men alla service´ar är genom Mekonomens datasystem lika omfattande som importörernas egna service´ar.
Så en seriös Mekonomenverkstad har exakt samma servicepunkter att effektuera.
Sedan kommer den mänskliga faktorn in.
Ser man att transmissionen är torr och fin så kanske man hoppar över nivåkontrollen där.
Är kulleder likaså torra så utgår man kanske från att inget läckage av smörjmedel skett = kulleden är ok.
"Ser det ut" att vara ok mönsterdjup på däcken och att lufttrycket "ser bra ut" så hoppar man över det.
Värst för många mekar är bilar med reservhjul. Ofta är det belamrat med diverse saker i bagageutrymmet ovan reservhjulen, sedan är det fullproppat med diverse småsaker runt reservhjulet, och som grädde på moset så måste man lossa det fastskruvade reservhjulet och vända på det för att kunna kolla och ev justera trycket där.
Minns att vi på SAAB införde något prisbilligare service´ar mot att bilägarna själva utförde en del enklare saker som vissa nivåkontroller och elektriska funktionskontroller av belysning och torkare etc.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang