Vevaxiallagerfel. Kan kopplingspedal påverkas?

Meaganeowner
23 december 2018 · 2 250 Inlägg

.

Ett udda fel...

Skoda Octavia tdi -05, 44 000 mil. Manuell 6-växlad låda. 4WD, med haldex som funkar. Alla oljor bytta med rätta nivåer.

Dubbelmassesvänghjul och komplett koppling och slavcylinder byttes för 10 000 mil sedan.

Problemet började märkas minimalt först för
3 000 mil sedan, men nu är det mer markant.

Inga problem med att koppla ur eller växla.
Drar fint på alla växlar. Inga vibrationer eller hugg. Dock verkar urkopplingsläget flyttats längre ned mot golvet.

Nåt håller på att ändra sig.

I dragläge, alltså om man vilar med foten på kopplingspedalen, oavsett växel, så flyttar sig kopplingspedalen uppåt när jag gasar.
Flyttar sig nedåt när jag minskar gasen.
Går att upprepa, genom att ändra gasen.

Kan inte förstå att dubbelmassesvänghjulet har någon mjukhet, som kan ge denna sypmtom.
Ej heller luft i kopplingssystemet.

Är det axiallagret på veven, som är slitet?

Veven går att flytta, fram och bak i blocket om man bänder på svänghjulet via inspektionsluckan.

Innbillar mig att om allt flyttas, så att säga ut från växellådan, så blir slaglängden på kopplingspedalen  längre, och tvärtom, då slavens bakände sitter bultad mot sprängkåpans insida.

2 mm på veven gör kanske 8 mm på slaven? Det är ju en slags uväxling med urtrampningslagrets arm. Mittlagringen av armen sitter förskjutet, för att få högre moment, som trycker på urtrampningslager/tryckplattans armar.
Och ändringen "fortplantas" till kopplingdpedalen, nu ännu lite större.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (23 december 2018)

zzr94092
23 december 2018 · 4 385 Inlägg

Har inte den här tråden varit uppe tidigare? Tror att du kan vara något på spåret, men veven ska väl inte glappa? Ett kommande motorras?

Meaganeowner
24 december 2018 · 2 250 Inlägg

Tror inte jag skrivit här tidigare om detta.
Eller så var de ingen som hade några ideer om detta fenomen...

Axiallagren är som fyra lösa halvmåneformade brickor, på sidan av ett ramlager.
Minst två av dessa byter jag genom att lossa överfallet. Övriga måste man plocka ur veven för.
Har beställt en sats och lim till oljetråget, som sitter bra till.
Värt ett försök.

Har Haynes repbok. Ser ut att vara ett lagomt jobb för mig.

Kanske blir såpass, att motorn hänger med några tusen mil till innan pensionering.

Senast redigerat av Meaganeowner (24 december 2018)

torsen
24 december 2018 · 7 233 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Axiallagren är som fyra lösa halvmåneformade brickor, på sidan av ett ramlager.

Var det du som gjorde ett inlägg i en tråd på Citroenakuten och påstod att 2CV-motorn hade axiallager av den typ du beskriver ovan?

Meaganeowner
24 december 2018 · 2 250 Inlägg

.

Inte skyldig till detta, men mycket annat...

God Jul

Senast redigerat av Meaganeowner (24 december 2018)

torsen
24 december 2018 · 7 233 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.

Inte skyldig till detta, men mycket annat...

God Jul

He he, god jul på dig själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang