Mindre privatlån / billån?

dyrrle
28 december 2018 · 10 Inlägg

Tja! Såg precis en grym bil som skulle passa mig till 100 och jag är behov utav en bil, helst igår.

Bilen kostar 70 tusen, jag lägger undan 8-10 tkr i månaden. Varav jag inte vill använda mina sparade pengar (det är runt 50tkr). Så jag tänkte att jag skulle ta ett privatlån / billån för att kunna köpa denna bil.

Behöver erat tips på hur jag ska gå tillväga!

BMW E30 325IX "Playboy" (1989)
KolGruvan
28 december 2018 · 1 450 Inlägg

Är det hos en bilhandlare så hjälper dom till med finans

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
dyrrle
28 december 2018 · 10 Inlägg

Det är hos en privatperson

BMW E30 325IX "Playboy" (1989)
KolGruvan
28 december 2018 · 1 450 Inlägg

När jag köpte en dyrare bil för länge sedan tog jag ett vanligt lån på banken jag hade. Kolla med din bank hur de skulle funka

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Utmarks-Loke
28 december 2018 · 5 836 Inlägg

Det bästa är ju om man har ett hus eller lägenhet som man kan ha som säkerhet när man lånar till bil, om bankerna fortfarande går med på sånt. Desto mer säkerhet, desto enklare att förhandla ner räntan

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2018 · 17 477 Inlägg

När vi skulle köpa bil för 6 år sedan så hade vi också pengarna på kontot men ville inte använda dessa. Pratade med banken och fick ett lån utan säkerhet (Så kallat Blancolån i banktermer, dvs varken hus eller annat som säkerhet) och detta tog cirka 1 timma att fixa. Efter ett besök på McDonalds så ringde bankdamen och sa att pengarna satt på kontot. Då åkte vi och köpte bilen. Eftersom det var en extra tråkig utgift varje månade betalade vi av snabbt.

Tyckte det fungerade bra. Prata med din bank först, den är troligen billigast plus att du bygger upp din kreditvärdighet hos denna inför framtiden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
skanepiraten
28 december 2018 · 466 Inlägg

Om du är med i någon facklig del genom jobbet så kolla om du kan få ett så kallat medlemslån hos din bank för då brukar generellt försäkring mot arbetslöshet o dyl ingå utan kostnad (kanske även bättre ränta)

//skane

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang