VW Passat 07 läcker vätska

f0xen
21 januari 2019 · 2 Inlägg

Hej,

Jag har en VW PASSAT TDI 140 DPF från 2007 som verkar läcka någon form av vätska.

Enligt frugan så luktar den även diesel när man kör.

I den pinal (jag har ingen aning vad den heter) som är inringad på bilden står det vätska:

https://i.imgur.com/hwkckyj.jpg

Det verkar också ha runnit ner ganska mycket av denna vätska:

https://i.imgur.com/QoMnSkX.jpg

Någon som har koll på vad detta kan vara?

Meaganeowner
21 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Ser ut som dieselfilterkopp. Filtret finns väl inne i detta.

Haynes eller googla.

Diesel är ju dyrt...

Kanske ändå är dags att tappa ur vatten och byta filter. Tror det följer med nya packningar då.

I Haynes står väl hur du gör för att inte få ned vattnet i tanken igen.

Går m a o  inte att tappa ur filterburken genom att bara öppna ev dräneringsplugg i botten.

Då blir det vattenåtervinning! p g a hävertverkan.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2019)

f0xen
21 januari 2019 · 2 Inlägg

Så kan det mycket väl vara, har nyligen servat bilen och då bytt bränslefilter.
Får nog bli ett samtal till verkstaden isf.
Tack för snabbt svar!

Meaganeowner
21 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Bytt på verkstad... kvitto kvar... garanti på utfört arbete och delar!

Bara att lämna tillbaks.



(Polarens bil stannade två månader efter kamremsbyte. En bult som håller ett löphjul, hade gått av, med totalras som följd.
Försäkringsärende för firman. Gick på dryga 40 000 kr.)

Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2019)

simlar
21 januari 2019 · 5 526 Inlägg

Vätska på toppen av koppen brukar det bli om man lossat bränsleslangarna, oproffsigt dock att inte torka bort det efteråt.

Läcker det diesel mellan filterhuset och locket så finns det risk att det kommer på multiremmen som då löses upp och går till slut av och det resulterar i de flesta fall att den åker in i kamremmen och tar med kamremmen också vilket då resulterar i motorras.
Är man oförsiktig och inte smörjer o-ringen till locket på filterhuset riktigt ordentligt så är det vanligt att o-ringen går sönder och det läcker då ut diesel.
Så åk tillbaka till verkstaden som bytte bränslefilter direkt, kör inte med bilen mer än sträckan hemifrån till verkstad!

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
MNKY
21 januari 2019 · 184 Inlägg

Det är dieselfiltret som finns i burken. Kan vara någon packning som inte tätar som den ska eller om det är någon av dieselledningarna ovanför burken som inte håller tätt.

Meaganeowner
21 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Hrrrrmmm, begriper mig inte på...

Simlar har rätt, ser jag, i en bok med sånt filter. Burk eller slang som läcker.
Troligtvis o-ringen. Men kan vara spricka också.
Käcker själva filtret inuti, så lär det inte synas på utsidan burken.

Och kräv att de byter multiribbremmen, om det kommit diesel på den. Få det i vart fall noterat, ifall den senare går av.
Händer det, så blir det inte billigt.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2019)

jaka54
21 januari 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
Som ovan...det är väl burken som läcker!? Kolla !

Meaganeowner
21 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Ser nu att det inte finns avtappningsskruv för vatten, på dessa burkar. Vatten måste sugas ur koppen, när man lyft ur filtret.

Men det gjorde de väl på verkstaden, får vi hoppas.

simlar
21 januari 2019 · 5 526 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ser nu att det inte finns avtappningsskruv för vatten, på dessa burkar. Vatten måste sugas ur koppen, när man lyft ur filtret.

Men det gjorde de väl på verkstaden, får vi hoppas.

Finns ingen avtappning på dessa filterhus.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mb_pucken
21 januari 2019 · 5 087 Inlägg

Säkerligen har verkstaden missat att smörja in oringen ordentligt vilket gör att den antingen hamnar fel eller kläms sönder.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang