Köpråd? Papper till mallar.

mb_pucken
24 januari 2019 · 5 083 Inlägg

Eftersom det både byggs en del konstiga saker samt lagas en del rost i mitt garage så infinner sig behovet av ett bra papper/kartong att bygga mallar i.
Vanligt ritblock eller kopieringspapper är för tunt och flamsigt medans tjock kartong blir för klumpig och svårt att göra verkliga mått i så söker jag därför tipps på ett papper som är stadigt, formbart och helst vitt för att göra mina mallar i.

Bör vara ca 1mm tjockt för att passa mina planer.
Ju större ark desto bättre, gärna på rulle.

Någon som vet vad något liknande finns att köpa i antingen fysisk butik eller på webben

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
volvo245amazon
24 januari 2019 · 110 Inlägg

Hör med en affär om deras kasserade skyltpapper - funkar att göra mallar av

DJchaoz
24 januari 2019 · 181 Inlägg

Hej.

Lite svårt att veta om det lever upp till dina krav..
Men här två saker som jag använt med ganska bra resultat.

Täckpapper eller vad det heter. Ljusbrun ganska styv som man lägger som skydd på golv vid t.ex målning. Köpte rulle på rusta.. nackdelen för mig var att den bråkade och rulla ihop sig. tejpen släppte och så kom 1.2 m och störde vid skärning.


Sen hobbykartong på Panduro..  är ark. Men funkar bra till lite mindre....

Kanske har kollat på dessa.. Men iaf som jag använt..

Mvh Kent

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
fish Allfixare
24 januari 2019 · 1 475 Inlägg

Finns tunna "underlägg" till lastpallar som är kanon. Ljusbruna. Är som täckpapp fast tjockare, och mycket styvare. Använder sånt på jobbet och gör mallar av, vi får det från lokala pulverlackeringen när vi hämtar saker vi lämnat dit på lack.

SvarreE
28 januari 2019 · 239 Inlägg

Täckpappen heter mjölkpapp och är någorlunda billig dessutom på rulle.
Men den är lite fet så rätt pennor är ett måste

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang