Finns det några personbilar(!) med hög dragvikt?

torsen
27 januari 2019 · 7 230 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jeep KJ är en SUV, amerikansk och har fyrhjulsdrift så det var nog inget klockrent förslag roll

Vet det, men förslag på duglig dragbil med hög kapacitet.

granadadr
27 januari 2019 · 7 286 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

Vilken modell av Mondeo? 2200 är i minsta laget dock... 2000 som Passat m. fl. får dra är inte intressant.

//Brådhis

den gamla 2008-2014,  jag har en manuell den får dra 2000 kg,, aut får dra 2200 men är mer för manuell ,

1 billigare skatt
2 billigare vid rep
3 mitt släp är endå bara för 2000 kg smile

Stiligt! Mondeo är ju faktiskt en FWD-bil, som är en vanlig personbil, som finns med automat och som då får dra 2200 kg.

Enda negativa är ju att den har lite låg tjänstevikt, men verklig vikt brukar vara högre och några verktygslådor eller dunkar i bakluckan löser ju det problemet egentligen.

Det är för all del precis på gränsen då ekipaget nog väger in på c:a 2200-2300 kg, men ändå helt klart faktiskt det bästa alternativet hittills. smile

//Brådhis

är inte allroad med dragvikt 2500 bäst??  tycker då jag iaf,, men kanske är för hög??

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
27 januari 2019 · 10 275 Inlägg

torsen skrev:
Jo jag har kunnat tillgodogöra mig ditt förtydligande om biltyp.
Men trodde dragförmågan var prioriterad - inte karossutseendet.
Sedan kan man ju diskutera gränsen mellan SUV och kombi.
Enligt min mening rätt så utslätad.
I vissa fall, Volvo och BMW m fl, räcker det med sorgkanten runt hjulhus och hasplåtar av folie fram och bak.
Ursäkta, ville bara ge ett förslag på fordon.

Hade bara dragförmågan varit prio och inte bilmodellen hade jag aldrig startat tråden utan helt enkelt köpt en SUV då dom som regel får dra klart mer. smile

Men tack iaf. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
27 januari 2019 · 10 275 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

den gamla 2008-2014,  jag har en manuell den får dra 2000 kg,, aut får dra 2200 men är mer för manuell ,

1 billigare skatt
2 billigare vid rep
3 mitt släp är endå bara för 2000 kg smile

Stiligt! Mondeo är ju faktiskt en FWD-bil, som är en vanlig personbil, som finns med automat och som då får dra 2200 kg.

Enda negativa är ju att den har lite låg tjänstevikt, men verklig vikt brukar vara högre och några verktygslådor eller dunkar i bakluckan löser ju det problemet egentligen.

Det är för all del precis på gränsen då ekipaget nog väger in på c:a 2200-2300 kg, men ändå helt klart faktiskt det bästa alternativet hittills. smile

//Brådhis

är inte allroad med dragvikt 2500 bäst??  tycker då jag iaf,, men kanske är för hög??

Njae... Det är ju en bil med fyrhjulsdrift och dessutom högre än en vanlig. Så nej, då slår Mondeon högre faktiskt. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
27 januari 2019 · 7 286 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

Stiligt! Mondeo är ju faktiskt en FWD-bil, som är en vanlig personbil, som finns med automat och som då får dra 2200 kg.

Enda negativa är ju att den har lite låg tjänstevikt, men verklig vikt brukar vara högre och några verktygslådor eller dunkar i bakluckan löser ju det problemet egentligen.

Det är för all del precis på gränsen då ekipaget nog väger in på c:a 2200-2300 kg, men ändå helt klart faktiskt det bästa alternativet hittills. smile

//Brådhis

är inte allroad med dragvikt 2500 bäst??  tycker då jag iaf,, men kanske är för hög??

Njae... Det är ju en bil med fyrhjulsdrift och dessutom högre än en vanlig. Så nej, då slår Mondeon högre faktiskt. smile

//Brådhis

mm,, jobbigt när man har speciella krav,,  jag valde min MEST för att jag har en SanktBernhad som har höftfel,, hon kan ej hoppa upp så hon får gå in genom bakdörren,, då är ju en låg bil ett krav,  och sen det där med dragvikten är ju ett gissel, tjejen visade ett antal bilar som hade på tok för låg dragvikt,, ex Mazda 6, skitfina bilar men dragvikt på 1600kg,,  det är ju ett skämt min gamla Granada 2,0 får ju dra det å min 2,8 får dra 1700,,

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2019 · 10 275 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

är inte allroad med dragvikt 2500 bäst??  tycker då jag iaf,, men kanske är för hög??

Njae... Det är ju en bil med fyrhjulsdrift och dessutom högre än en vanlig. Så nej, då slår Mondeon högre faktiskt. smile

//Brådhis

mm,, jobbigt när man har speciella krav,,  jag valde min MEST för att jag har en SanktBernhad som har höftfel,, hon kan ej hoppa upp så hon får gå in genom bakdörren,, då är ju en låg bil ett krav,  och sen det där med dragvikten är ju ett gissel, tjejen visade ett antal bilar som hade på tok för låg dragvikt,, ex Mazda 6, skitfina bilar men dragvikt på 1600kg,,  det är ju ett skämt min gamla Granada 2,0 får ju dra det å min 2,8 får dra 1700,,

Ja, vet precis hur det är. Min hund är också en av anledningarna till att jag vill ha en låg, eller iaf normallåg bil.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
27 januari 2019 · 7 230 Inlägg

Brådhis  skrev:
Ja, vet precis hur det är. Min hund är också en av anledningarna till att jag vill ha en låg, eller iaf normallåg bil.

//Brådhis

Har även jag hund, en Labbetik.
Nu fattar jag ditt krav på bil.
Ett alternativ, som jag tillämpar , är att låta hunden sitta i baksätet med hundsäkerhetssele.
Lagligt men opraktiskt och kanske inte så säkert.

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2019 · 10 275 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis  skrev:
Ja, vet precis hur det är. Min hund är också en av anledningarna till att jag vill ha en låg, eller iaf normallåg bil.

//Brådhis

Har även jag hund, en Labbetik.
Nu fattar jag ditt krav på bil.
Ett alternativ, som jag tillämpar , är att låta hunden sitta i baksätet med hundsäkerhetssele.
Lagligt men opraktiskt och kanske inte så säkert.

Jo, jag har en sele som vi använder bl.a. i tjejens bil. Men ska vi åka fler än tre pers eller vädret är bedrövligt så är det väldigt opraktiskt av flera skäl. smile Så då skaffar man hellre en bil som dels buren (MiM) får plats i och dels som hunden lätt kan hoppa upp och ner i/från.

Men egentligen trivs jag väldigt bra med min Octavia RS. Det är bara det här med dragvikten. 1400 kg är lågt...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (27 januari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
27 januari 2019 · 7 286 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis  skrev:
Ja, vet precis hur det är. Min hund är också en av anledningarna till att jag vill ha en låg, eller iaf normallåg bil.

//Brådhis

Har även jag hund, en Labbetik.
Nu fattar jag ditt krav på bil.
Ett alternativ, som jag tillämpar , är att låta hunden sitta i baksätet med hundsäkerhetssele.
Lagligt men opraktiskt och kanske inte så säkert.

GÅR att fälla ett säte å ha grind mot det ,, men besvärligt å krävs ju hemmabygge av bur wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2019 · 13 731 Inlägg

har löst ditt problem ;-)

Vw Caravelle   2500kg på draget
är inte en suv inte en 4wd.. och reggad som personbil ;-)   det enda är väll driftsäkerheten men dom är rätt driftsäkra med 140hk dieseln smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
27 januari 2019 · 10 275 Inlägg

Growe skrev:
har löst ditt problem ;-)

Vw Caravelle   2500kg på draget
är inte en suv inte en 4wd.. och reggad som personbil ;-)   det enda är väll driftsäkerheten men dom är rätt driftsäkra med 140hk dieseln smile

big_smile Nej tack... wink Men står valet mellan en Caravelle eller en SUV så tar jag Caravellen... wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (27 januari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2019 · 13 731 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
har löst ditt problem ;-)

Vw Caravelle   2500kg på draget
är inte en suv inte en 4wd.. och reggad som personbil ;-)   det enda är väll driftsäkerheten men dom är rätt driftsäkra med 140hk dieseln smile

big_smile Nej tack... wink Men står valet mellan en Caravelle eller en SUV så tar jag Caravellen... wink

//Brådhis

faktist inga dumma bilar.   vi har en som taxi på jobbet och har haft den på tjänsteresor och man åker helt ok i dom och går skapligt bra.  och inte alls så krokad uppfining som en suv.  för det fyller ingen som helst funktion.

men jag har hittat en suv jag ska köpa om jag blir rik..  en Jeep Trackhawk.. den har förövrigt rätt bra dragvikt oxå smile  men den kostar miljonen men med 707hk så bör den orka med en 2.5tons vagn ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Low
27 januari 2019 · 3 304 Inlägg

Ang höjd oavsett bil så köp ramp för hundar. Smidigt! Har sån själv.

Hur ofta drar du tungt?

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2019 · 10 275 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
har löst ditt problem ;-)

Vw Caravelle   2500kg på draget
är inte en suv inte en 4wd.. och reggad som personbil ;-)   det enda är väll driftsäkerheten men dom är rätt driftsäkra med 140hk dieseln smile

big_smile Nej tack... wink Men står valet mellan en Caravelle eller en SUV så tar jag Caravellen... wink

//Brådhis

faktist inga dumma bilar.   vi har en som taxi på jobbet och har haft den på tjänsteresor och man åker helt ok i dom och går skapligt bra.  och inte alls så krokad uppfining som en suv.  för det fyller ingen som helst funktion.

men jag har hittat en suv jag ska köpa om jag blir rik..  en Jeep Trackhawk.. den har förövrigt rätt bra dragvikt oxå smile  men den kostar miljonen men med 707hk så bör den orka med en 2.5tons vagn ;-)

Ja, har kört ett antal tusen mil med en Transporter på ett tidigare jobb. Riktigt fint gick den. Men jag vill ändå inte ha en själv. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
27 januari 2019 · 10 275 Inlägg

Low skrev:
Ang höjd oavsett bil så köp ramp för hundar. Smidigt! Har sån själv.

Hur ofta drar du tungt?

Ja, för all del. Men än så länge är en normalhög bil inget problem för honom. Så det går fint. smile Håller dessutom i halsbandet vid uthopp så han slipper belasta i onödan.

Bra fråga... Det är ju lite styrt av möjligheten att kunna göra det också. Skulle jag kunna göra det med egen bil skulle jag nog göra det klart oftare...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
28 januari 2019 · 7 230 Inlägg

Low skrev:
Ang höjd oavsett bil så köp ramp för hundar. Smidigt! Har sån själv.

Hur ofta drar du tungt?

Har också "hundramp".
Men det är opraktiskt.
Tar mycket plats och hamnar oftast underst när man varit och handlat.
Blir därför oftast liggandes i garaget.
Tyvärr!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2019 · 13 731 Inlägg

Ni får skaffa bärbara hundar...  Min väger 1267gram.  Bara lägga in i handskfacket perfekt storlek.  Det är som en lydig råtta som tror han är större och farligare än en pitt bull.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
28 januari 2019 · 3 304 Inlägg

Brådhis skrev:

Low skrev:
Ang höjd oavsett bil så köp ramp för hundar. Smidigt! Har sån själv.

Hur ofta drar du tungt?

Ja, för all del. Men än så länge är en normalhög bil inget problem för honom. Så det går fint. smile Håller dessutom i halsbandet vid uthopp så han slipper belasta i onödan.

Bra fråga... Det är ju lite styrt av möjligheten att kunna göra det också. Skulle jag kunna göra det med egen bil skulle jag nog göra det klart oftare...

//Brådhis

Vet inte men, varför inte ha en billig pendlar bil typ "prius" eller nån annan med billig skatt. Och en riktig drag bil med 3500kg drag, nån riktig pickup typ?

Alla går ju inte runt med skidor året runt för att det snöar 1 gång per år:-)

granadadr
29 januari 2019 · 7 286 Inlägg

Low skrev:

Brådhis skrev:

Low skrev:
Ang höjd oavsett bil så köp ramp för hundar. Smidigt! Har sån själv.

Hur ofta drar du tungt?

Ja, för all del. Men än så länge är en normalhög bil inget problem för honom. Så det går fint. smile Håller dessutom i halsbandet vid uthopp så han slipper belasta i onödan.

Bra fråga... Det är ju lite styrt av möjligheten att kunna göra det också. Skulle jag kunna göra det med egen bil skulle jag nog göra det klart oftare...

//Brådhis

Vet inte men, varför inte ha en billig pendlar bil typ "prius" eller nån annan med billig skatt. Och en riktig drag bil med 3500kg drag, nån riktig pickup typ?

Alla går ju inte runt med skidor året runt för att det snöar 1 gång per år:-)

jag personligen gillar ej tanken ha en bil för att dra med och en till vardags,, ,, ex vill jag ju ha hundar å dyl med mig när jag drarm så för MIG är det uteslutet,, nu har jag ju iof 7 bilar men men

Senast redigerat av granadadr (29 januari 2019)

Brådhis * Voff voff *
29 januari 2019 · 10 275 Inlägg

Low skrev:

Brådhis skrev:

Low skrev:
Ang höjd oavsett bil så köp ramp för hundar. Smidigt! Har sån själv.

Hur ofta drar du tungt?

Ja, för all del. Men än så länge är en normalhög bil inget problem för honom. Så det går fint. smile Håller dessutom i halsbandet vid uthopp så han slipper belasta i onödan.

Bra fråga... Det är ju lite styrt av möjligheten att kunna göra det också. Skulle jag kunna göra det med egen bil skulle jag nog göra det klart oftare...

//Brådhis

Vet inte men, varför inte ha en billig pendlar bil typ "prius" eller nån annan med billig skatt. Och en riktig drag bil med 3500kg drag, nån riktig pickup typ?

Alla går ju inte runt med skidor året runt för att det snöar 1 gång per år:-)

För att jag vill ha en bil jag trivs med året runt, varje gång jag ska nå´nstans.

Köper jag en Prius och en pickup har jag ju TVÅ bilar jag kommer hata varje gång jag ska nå´nstans...!

(Jag tror dessutom inte att jag någonstans skrivit att den måste vara snål...?) wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang