Köpråd. Volvo s40 2.0t automat

Stahre87
29 januari 2019 · 346 Inlägg

Vad säger Volvo folket om en sådan? Går att hitta för små pengar, med låga mil och få ägare. Bilen skall fungera som brukis fram o tillbaka till jobb samt lite då o då vid fiskeresor osv. Ska kunna dra en lätt båt då o då.
Sjukdomar? Rost? Kamremsbyte? Osv.
Kollar år 2002-04

Pelleprognos
30 januari 2019 · 93 Inlägg

Jag köpte en V40 4T  automat 2003 för knappt ett år sen.  Den hade då rullat ca 16500 mil, nyservad med ny kamrem, jag gav 12000 kr nybesiktigad. Köpte en S40-03 , knappt 20000 mil för 13000 kr till min grabb för två år sedan som han använt dagligen. Är väldigt nöjda med båda bilarna, har rullat fint utan större problem.
Är väl nog inga specifika problem / sjukdomar mig veterligen på V/S 40 01-04, bättre rostskydd än tidigare versioner.
Kamremmen på min var totalt krackelerad och sprucken, men den hade vid bytet snurrat 16500 mil i 15 år.
Styrningen till wastegate ( turbon ) hade trillat isär på min upptäckte jag, tydligen inte helt ovanligt. Väldigt lätt åtgärdat, jag skruvade ihop det själv på knappa timmen.

Vi är väldigt nöjda med våra bilar, känns driftsäkra, skaplig komfort, ej rost. Väldigt mycket bil för pengarna i förhållande till ålder och pris om man hittar ett bra exemplar.

Blixnabb
30 januari 2019 · 245 Inlägg

Billig och finns i mängder, grabben som är 193 tycker att han sitter helt ok, man kan dock inte sitta bakom honom...
Finns gott om rostiga exemplar men även helt rostfria, särskilt fas 2 var mindre rostbenägna.
2,0T är billigare att försäkra än T4an samt att jag har för mig att T4an har en annan utväxling.

Stahre87
30 januari 2019 · 346 Inlägg

Ok då går Volvo bort... Som sagt är 195 cm och en 4 åring i stol bakom alt 6 åring

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang