Hyra Biltrailer alt biltransport i Stockholm för B-kort?

Slim
31 januari 2019 · 340 Inlägg

Letar efter en biltrailer eller annars biltransport att hyra i Stockholm.

Bilen är en Mini på ca1100kg om man räknar bort förare och rensar lite enkelt såsom batteri.

Är det släp behöver det vara ett 1500kg så att det funkar med dragbilen på b-kort. Det verkar som att en del enkelaxlade kan fixa runt 1100kg. Dubbelaxlat verkar dock kört.

Nu var det ett tag sen jag kikade på detta, men minns det som att överlast inom typ 100kg bara brukar ge böter, så kanske kan tänja lite där...

Ska köra en bit 90 mil tot, varav hälften lastat.

Någon som vet var jag hittar nåt som passar? Shell mfl verkar ha, men inte i Stockholm...

Senast redigerat av Slim (31 januari 2019)

torsen
31 januari 2019 · 7 237 Inlägg

Kolla om någon har ett Bålsta 1400 aluminiumsläp.
Bålsta specialtillverkade ett hyrsläp av aluminium som hade totalvikt 1400 kg, lastvikt 1050kg och således tjänstevikt/egenvikt 350 kg.
Jag transporterade bil med tjänstevikten 1050 kg på släpet med en bil med dragvikt 1420 kg på *B*-kort.
Suzuki Samurai respektive Mazda Tribute 3.0 V6 automat.
För säkerhets skull hade jag alltid reservhjulet och hjulbytesutrustningen samt allt "personligt i dragbilens bagageutrymme.
Jag hade kunnat reducera släpvikten genom att ta ramperna på biltaket - men gjorde det aldrig.
Bålstasläpet hade inte vinsch och winschtorn.
Jag hade en "Lug All" (mycket kraftigt spaklyftblock som Vattenfall använder för att resa kraftledningsstolpar i obygden) som reserv om jag inte skulle kunna köra upp min bil efter tävling eller träff.

Slim
1 februari 2019 · 340 Inlägg

Tyvärr har jag inte hittat nån som har ett enaxlat släp att hyra ut. Ett undantag i Stockholm finns, men det är reggat med 990kg maxlast...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang