2039
Sök

Knappen på bagaget fungerar inte Opel Insignia 2009

202 Inlägg
27 januari 2019
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har en Opel Insignia årsmodell 2009.
2,0 Cdti sport touring.

Problemet med bilen är att knappen på själva bagageluckan som man använder då man ska stänga inte längre fungerar så min fråga är helt enkelt om någon har
Tips och råd eller rent utav vet vad som orsakar detta och vad man kan göra åt det?

Alla andra funktioner fungerar och det går att stänga med fjärrnyckel samt knappen vid förardörren.

Mycket tacksam för alla svar. :-)

6 220 Inlägg
27 januari 2019
#2
Jag har ingen aning men jag skulle börja med att skaffa en multimeter och mäta om det kommer fram någon ström till öppningsmekanismen i bakluckan när man trycker på knappen

2 251 Inlägg
27 januari 2019
#3
Jo, eller ännu bättre kontrollmäta själva knappen.

På min Megane hade det kommit  in vatten i själva strömbrytaren.

Om det är bara två ledare till knappen, så kan du testa att kortsluta dessa tillfälligt.
(Absolut inte om det är flera trådar!)

Låter det då samtidigt i låset, så är det fel i
strömbrytaren.
Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2019)

1 661 Inlägg
27 januari 2019
#4
Det är rätt vanligt att knapparna går sönder.

Of World
3 376 Inlägg
27 januari 2019
#5
På insignia går mikrobrytaren sönder ibland (ofta)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

202 Inlägg
27 januari 2019
Trådstartare
#6
Presidento skrev:
På insignia går mikrobrytaren sönder ibland (ofta)

Vart sitter den?
Hur kollar man den lättast?

Of World
3 376 Inlägg
27 januari 2019
#7
Avresto skrev:
Presidento skrev:
På insignia går mikrobrytaren sönder ibland (ofta)

Vart sitter den?
Hur kollar man den lättast?

Knappen du trycker på vid regplåten, sitter antagligen ihop med övriga elkomponenter till bakluckan. Brukar vara lätt att byta

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

2 251 Inlägg
27 januari 2019
#8
Svarte_Orm skrev:
Jag har ingen aning men jag skulle börja med att skaffa en multimeter och mäta om det kommer fram någon ström till öppningsmekanismen i bakluckan när man trycker på knappen

Och hur mäter Svarte_Orm, om det kommer fram någon ström?

Vem går på detta, att det finns ström i de två hålen i väggen?





- Betydligt enklare och mindre riskfyllt att mäta spänning. Så jag föreslår att de som inte begriper sig på att man endast mäter likspänning.

( Förmodligen påstår en eller flera att "mäta ström", är ett vedertaget uttryck. Fast man menar nåt annat. Men ack så farligt det kan bli.)

- Mäter du ström, så måste du med vanliga multimetrar koppla in i serie med en av ledarna och välja lämpligt mätområde.
- Kopplar du in parallellt så orsakar du en kortslutning, som förmodligen förstör mätinstrumentet och i bästa fall löser ut en säkring i bilen.
Då blir det garanterat mer bekymmer.

Och det kan ju vara roande, om man är så lagd.

Ett tips om man envisas med att mäta ström är att införskaffa en s k tångamperemeter, som man knipsar runt en ledare, utan fysisk kontakt. Den är helsäker att använda, om bruksanvisningen följs.
Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2019)

6 449 Inlägg
27 januari 2019
#9
Hej!
Med  "mäta ström" menar vi naturligtvis att man ska kolla om det finns spänning (Volt) fram till komponenten i fråga , alltså från misstänkt kabel, som det kanske inte kommer någon ström igennom, till jord.


2 251 Inlägg
27 januari 2019
#10
jaka54 skrev:
Hej!
Med  "mäta ström" menar vi naturligtvis att man ska kolla om det finns spänning (Volt) fram till komponenten i fråga , alltså från misstänkt kabel, som det kanske inte kommer någon ström igennom, till jord.

Jasså? På vilka grunder stöder du ditt påstående?

Så med att "mäta spänning" skulle i så fall menas att man kollar om det finns ström?

Detta frångår all ellära.
Föreslår att läroböcker från åk 9 i fysik
o s v plockas fram innan det spårar ur totalt!

- När man mäter ström, så fastslår man om det finns ström genom ledare fram till förbrukare.

- När man mäter spänning, så fastslår man om det finns spänning i en punkt i förhållande till en annan.

Det duger inte att blanda storheter och enheter hur som helst.

Som Jaka resonerar skulle man kunna säga att bilens fart är 34 kilo vatten o s v.

Nej bättring efterlyses!

2 251 Inlägg
27 januari 2019
#11
Ursäkta senaste inläggen. Som inte alls platsar här.

Och den som inte begriper är förlåten.


TS  Om du trots allt försöker dig på några mätningar och känner att du inte har tillräckliga kunskaper. Mät endast spänning. Går bra med vilken simpel multimeter som helst, inställd och ansluten för likspänningsmätning. Mätområde förslagsvis 20 V, till de flesta enkla mätningar på en bils elsystem.


Som alltid när man mäter, gäller det att inte  orsaka kortslutningar med och mellan mätproparna då man mäter.

/ Over änd ut...
Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2019)

2 251 Inlägg
27 januari 2019
#12
CC72 skrev:
Det är rätt vanligt att knapparna går sönder.

Å så backar vi tillbaks. Byt knappen.
Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2019)

2 346 Inlägg
27 januari 2019
#13
Att mäta utan elschema är helt värdelöst kan jag tycka.


2 251 Inlägg
27 januari 2019
#14
Xebers76 skrev:
Att mäta utan elschema är helt värdelöst kan jag tycka.

Vågar nästan inte nämna resistansmätning
av kont.... i sammanhanget.

Byt du kontakten mot en ny. Så löser det sig förmodligen utan riskabla mätningar.

Bye, bye
Senast redigerat av Meaganeowner (28 januari 2019)

* Voff voff *
10 947 Inlägg
1 februari 2019
#15
Meaganeowner skrev:
Jo, eller ännu bättre kontrollmäta själva knappen.

På min Megane hade det kommit  in vatten i själva strömbrytaren.

Om det är bara två ledare till knappen, så kan du testa att kortsluta dessa tillfälligt.
(Absolut inte om det är flera trådar!)

Låter det då samtidigt i låset, så är det fel i
strömbrytaren.

"Spänningsbrytaren"...? wink Eller menade du strömställaren? wink

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (1 februari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 346 Inlägg
1 februari 2019
#16
Brådhis skrev:
Meaganeowner skrev:
Jo, eller ännu bättre kontrollmäta själva knappen.

På min Megane hade det kommit  in vatten i själva strömbrytaren.

Om det är bara två ledare till knappen, så kan du testa att kortsluta dessa tillfälligt.
(Absolut inte om det är flera trådar!)

Låter det då samtidigt i låset, så är det fel i
strömbrytaren.

"Spänningsbrytaren"...? wink Eller menade du strömställaren? wink

//Brådhis

Kretsbrytare! lol lol



Sök