Knappen på bagaget fungerar inte Opel Insignia 2009

Avresto
27 januari · 157 Inlägg
#1

Hej,

Jag har en Opel Insignia årsmodell 2009.
2,0 Cdti sport touring.

Problemet med bilen är att knappen på själva bagageluckan som man använder då man ska stänga inte längre fungerar så min fråga är helt enkelt om någon har
Tips och råd eller rent utav vet vad som orsakar detta och vad man kan göra åt det?

Alla andra funktioner fungerar och det går att stänga med fjärrnyckel samt knappen vid förardörren.

Mycket tacksam för alla svar. :-)

Svarte_Orm
27 januari · 1 694 Inlägg
#2

Jag har ingen aning men jag skulle börja med att skaffa en multimeter och mäta om det kommer fram någon ström till öppningsmekanismen i bakluckan när man trycker på knappen

Meaganeowner
27 januari · 1 857 Inlägg
#3

Jo, eller ännu bättre kontrollmäta själva knappen.

På min Megane hade det kommit  in vatten i själva strömbrytaren.

Om det är bara två ledare till knappen, så kan du testa att kortsluta dessa tillfälligt.
(Absolut inte om det är flera trådar!)

Låter det då samtidigt i låset, så är det fel i
strömbrytaren.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari )

CC72
27 januari · 1 640 Inlägg
#4

Det är rätt vanligt att knapparna går sönder.

Presidento Of World
27 januari · 2 462 Inlägg
#5

På insignia går mikrobrytaren sönder ibland (ofta)

Presidento saknar signatur
Avresto
27 januari · 157 Inlägg
#6

Presidento skrev:
På insignia går mikrobrytaren sönder ibland (ofta)

Vart sitter den?
Hur kollar man den lättast?

Presidento Of World
27 januari · 2 462 Inlägg
#7

Avresto skrev:

Presidento skrev:
På insignia går mikrobrytaren sönder ibland (ofta)

Vart sitter den?
Hur kollar man den lättast?

Knappen du trycker på vid regplåten, sitter antagligen ihop med övriga elkomponenter till bakluckan. Brukar vara lätt att byta

Presidento saknar signatur
Meaganeowner
27 januari · 1 857 Inlägg
#8

Svarte_Orm skrev:
Jag har ingen aning men jag skulle börja med att skaffa en multimeter och mäta om det kommer fram någon ström till öppningsmekanismen i bakluckan när man trycker på knappen

Och hur mäter Svarte_Orm, om det kommer fram någon ström?

Vem går på detta, att det finns ström i de två hålen i väggen?





- Betydligt enklare och mindre riskfyllt att mäta spänning. Så jag föreslår att de som inte begriper sig på att man endast mäter likspänning.

( Förmodligen påstår en eller flera att "mäta ström", är ett vedertaget uttryck. Fast man menar nåt annat. Men ack så farligt det kan bli.)

- Mäter du ström, så måste du med vanliga multimetrar koppla in i serie med en av ledarna och välja lämpligt mätområde.
- Kopplar du in parallellt så orsakar du en kortslutning, som förmodligen förstör mätinstrumentet och i bästa fall löser ut en säkring i bilen.
Då blir det garanterat mer bekymmer.

Och det kan ju vara roande, om man är så lagd.

Ett tips om man envisas med att mäta ström är att införskaffa en s k tångamperemeter, som man knipsar runt en ledare, utan fysisk kontakt. Den är helsäker att använda, om bruksanvisningen följs.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari )

jaka54
27 januari · 2 892 Inlägg
#9

Hej!
Med  "mäta ström" menar vi naturligtvis att man ska kolla om det finns spänning (Volt) fram till komponenten i fråga , alltså från misstänkt kabel, som det kanske inte kommer någon ström igennom, till jord.

Meaganeowner
27 januari · 1 857 Inlägg
#10

jaka54 skrev:
Hej!
Med  "mäta ström" menar vi naturligtvis att man ska kolla om det finns spänning (Volt) fram till komponenten i fråga , alltså från misstänkt kabel, som det kanske inte kommer någon ström igennom, till jord.

Jasså? På vilka grunder stöder du ditt påstående?

Så med att "mäta spänning" skulle i så fall menas att man kollar om det finns ström?

Detta frångår all ellära.
Föreslår att läroböcker från åk 9 i fysik
o s v plockas fram innan det spårar ur totalt!

- När man mäter ström, så fastslår man om det finns ström genom ledare fram till förbrukare.

- När man mäter spänning, så fastslår man om det finns spänning i en punkt i förhållande till en annan.

Det duger inte att blanda storheter och enheter hur som helst.

Som Jaka resonerar skulle man kunna säga att bilens fart är 34 kilo vatten o s v.

Nej bättring efterlyses!

Meaganeowner
27 januari · 1 857 Inlägg
#11

Ursäkta senaste inläggen. Som inte alls platsar här.

Och den som inte begriper är förlåten.


TS  Om du trots allt försöker dig på några mätningar och känner att du inte har tillräckliga kunskaper. Mät endast spänning. Går bra med vilken simpel multimeter som helst, inställd och ansluten för likspänningsmätning. Mätområde förslagsvis 20 V, till de flesta enkla mätningar på en bils elsystem.


Som alltid när man mäter, gäller det att inte  orsaka kortslutningar med och mellan mätproparna då man mäter.

/ Over änd ut...

Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari )

Meaganeowner
27 januari · 1 857 Inlägg
#12

CC72 skrev:
Det är rätt vanligt att knapparna går sönder.

Å så backar vi tillbaks. Byt knappen.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari )

Xebers76
27 januari · 1 176 Inlägg
#13

Att mäta utan elschema är helt värdelöst kan jag tycka.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Meaganeowner
27 januari · 1 857 Inlägg
#14

Xebers76 skrev:
Att mäta utan elschema är helt värdelöst kan jag tycka.

Vågar nästan inte nämna resistansmätning
av kont.... i sammanhanget.

Byt du kontakten mot en ny. Så löser det sig förmodligen utan riskabla mätningar.

Bye, bye

Senast redigerat av Meaganeowner (28 januari )

Brådhis * Voff voff *
1 februari · 4 577 Inlägg
#15

Meaganeowner skrev:
Jo, eller ännu bättre kontrollmäta själva knappen.

På min Megane hade det kommit  in vatten i själva strömbrytaren.

Om det är bara två ledare till knappen, så kan du testa att kortsluta dessa tillfälligt.
(Absolut inte om det är flera trådar!)

Låter det då samtidigt i låset, så är det fel i
strömbrytaren.

"Spänningsbrytaren"...? wink Eller menade du strömställaren? wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (1 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Xebers76
1 februari · 1 176 Inlägg
#16

Brådhis skrev:

Meaganeowner skrev:
Jo, eller ännu bättre kontrollmäta själva knappen.

På min Megane hade det kommit  in vatten i själva strömbrytaren.

Om det är bara två ledare till knappen, så kan du testa att kortsluta dessa tillfälligt.
(Absolut inte om det är flera trådar!)

Låter det då samtidigt i låset, så är det fel i
strömbrytaren.

"Spänningsbrytaren"...? wink Eller menade du strömställaren? wink

//Brådhis

Kretsbrytare! lol lol

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang