Ford Flexifuel.

Willmes
9 februari 2019 · 24 Inlägg

Tjena.

Har kanske en dum fråga ang min ford flexifuel. Har aldrig ägt en bil tidigare som man skall kunna tanka både bensin och etanol. Är där något man skall tänka på? Har ägt bilen endast 2 månader men inte vågat att tanka med etanolen än. Spelar det någon roll? Etanolen är billigare men drar bilen mer?

Tackar för svar.

Mvh

Andreas

granadadr
9 februari 2019 · 7 286 Inlägg

det enda man bör tänka på är täta oljebyten då etanolen är flyktigare och tränger ner mellan kolvringar och ner i oljan,, gäller alla etanolbilar wink   om man BARA tankar bensin så behöver man ej bry sig mer om det,,  tankar man etanol på vintern blir den mer svårtartad kall, här uppe i Norrland har endel haft lite problem,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 februari 2019 · 4 917 Inlägg

Om etanolen hinner tränga ner bakom kolvringarna måste väl betyda att förbränningen är ofullständig..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Willmes
9 februari 2019 · 24 Inlägg

Har aldrig tankat med etanolen förr tänkte testa. Var bara mer om jag ska tänka på något

granadadr
9 februari 2019 · 7 286 Inlägg

_- skrev:
Om etanolen hinner tränga ner bakom kolvringarna måste väl betyda att förbränningen är ofullständig..

blir så tyvärr , som sagt etanolen är betydligt flyktigare än bensin/diesel, är bara tätare oljebyten som gäller vid tankning av etanol

xXSammy
9 februari 2019 · 6 569 Inlägg

Skiftar du bränsle i en FFV så kör 1-2 mil efter du tankat så motorstyrningen kan ändra bränslemängden som ska doseras.

Kan bli grinig med att starta annars tills den lärt om sig.

De/Dem
noob_robban
9 februari 2019 · 53 Inlägg

Har också en flexi-focus! Också min första egna bil!

Tänk på att du som förare inte tjänar på att tanka etanol, rent ekonomiskt. Det går jämnt ut. Men miljön sparar lite så du får klappa dig själv på axeln. Om det inte är något du bryr dig om så kör bara bensin.

Jag tycker dock att den låter lite sportigare på etanol.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Niknar
9 februari 2019 · 197 Inlägg

Min flexifuel som jag hade 2003-2005 drog 0,67 med bensin och 0,92 med etanol. Har för mig att oljebytes intervallen för en ren bensin motor var 2000 mil och flexifuel var 1000 mil. Under garantitiden så var man tvungen att serva var 1000:e mil för att garantin skulle gälla.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Willmes
10 februari 2019 · 24 Inlägg

ah okok. Tror jag kommer ändå köra på bensinen iaf. Ville mest veta om det var något speciellt man skulle tänka på om man tanka etanol. Tack för alla svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang