Ta bort tredje stolsraden på 7sits? Omregistrera ?

KenthIJ
18 februari 2019 · 1 445 Inlägg

Har en Toyota Prius+ 7 sits och funderar på att ta bort den bakersta raden stolar ("extrastolarna") för att få ändå bättre plats i bagaget, då vi aldrig använder tredje stolsraden och behöver lite högre höjd golv till tak i bagaget men...  vad jag förstå så får man inte bara plocka bort stolarna eftersom bilen är typregistrerad som 7 sits.
Någon som vet om det bara är till att omregistrera bilen , om man tar bort stolarna och vad det isf skulle kosta?
Eller kan det finnas hinder för att få bilen omregistrerad som 5 sits ?

Senast redigerat av KenthIJ (18 februari 2019)

KenthIJ
19 februari 2019 · 1 445 Inlägg

Kollade med Transportstyrelsen avd för Fordonsregler i dag och enl. dem skall man Omregistrera bilen från sju sits till fem sits ( eftersom tredje sätesraden är fast monterad) om man skall köra bilen utan tredje stolsraden.
(är dock tillåtet att plocka ur sätena tillfälligt och det skulle man väl kanske kunna ta det tillfället i akt vid en massa tillfällen).
Så om man skall köra bilen utan tredje sätesraden, helt lagligt så krävs en ny registreringsbesiktning.
Detta verkade iofs inte så krångligt och det skulle väl kosta ca tolvhundra

KenthIJ
21 februari 2019 · 1 445 Inlägg

Kollade med Bilprovningen vad det skulle kosta med registreringsbesiktning men där sa det att det inte behövs någon omregistrering. De säger att det numera (och på nyare bilar) enligt EU regler är tillåtet att plocka ur baksäten.

På Toyota säger de dock att de inte vill ta bort sätena, för att de inte vill riskera att det blir något galet.

Någon som vet hur man tar bort sådana säten eller vet var man kan hitta teknisk ritning/sprängskiss på hur de är monterade?

Senast redigerat av KenthIJ (21 februari 2019)

it_mutt Avstängd
21 februari 2019 · 10 388 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kollade med Bilprovningen vad det skulle kosta med registreringsbesiktning men där sa det att det inte behövs någon omregistrering. De säger att det numera (och på nyare bilar) enligt EU regler är tillåtet att plocka ur baksäten.

På Toyota säger de dock att de inte vill ta bort sätena, för att de inte vill riskera att det blir något galet.

Någon som vet hur man tar bort sådana säten eller vet var man kan hitta teknisk ritning/sprängskiss på hur de är monterade?

Sen ska man också komma ihåg att vad bilprovningen godkänner och vad som är "rätt och riktigt enligt lag" inte alltid är helt och hållet samma sak

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KenthIJ
21 februari 2019 · 1 445 Inlägg

it_mutt skrev:

KenthIJ skrev:
Kollade med Bilprovningen vad det skulle kosta med registreringsbesiktning men där sa det att det inte behövs någon omregistrering. De säger att det numera (och på nyare bilar) enligt EU regler är tillåtet att plocka ur baksäten.

På Toyota säger de dock att de inte vill ta bort sätena, för att de inte vill riskera att det blir något galet.

Någon som vet hur man tar bort sådana säten eller vet var man kan hitta teknisk ritning/sprängskiss på hur de är monterade?

Sen ska man också komma ihåg att vad bilprovningen godkänner och vad som är "rätt och riktigt enligt lag" inte alltid är helt och hållet samma sak

Absolut! Jag tänker likadant så...
om det inte är alltför krångligt så tar jag nog bort sätena själv och gör en (om) registreringsbesiktning.
Det skulle kosta 1000 sek på Bilprovningen (och 1000 till om jag vill sälja bilen som sjusits och sätta tillbaka sätena. då får den ju omregistreras igen)

Senast redigerat av KenthIJ (21 februari 2019)

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2019 · 10 276 Inlägg

Se till att det faktiskt går att återmontera sätena och göra den registreringsbesiktningen utan tex en massa intyg som kan visa sig omöjliga att få. Så du inte står där med en halvt osäljbar, femsitsig, bil i slutänden.

Bara för att det är smidigt att ta bort något ur registret betyder det inte att det är lika enkelt att återställa det.

//Brådhis

EDIT: Kan mycket väl se framför mig ett scenario där monteringen av säten/bälten ska godkännas. Av någon...

Senast redigerat av Brådhis (21 februari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
21 februari 2019 · 1 445 Inlägg

Brådhis skrev:
Se till att det faktiskt går att återmontera sätena och göra den registreringsbesiktningen utan tex en massa intyg som kan visa sig omöjliga att få. Så du inte står där med en halvt osäljbar, femsitsig, bil i slutänden.

Bara för att det är smidigt att ta bort något ur registret betyder det inte att det är lika enkelt att återställa det.

//Brådhis

EDIT: Kan mycket väl se framför mig ett scenario där monteringen av säten/bälten ska godkännas. Av någon...

Tackar för tips och viktiga synpunkter! Skall kolla.

Mycket att tänka på !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang