Brådhis skrev:
Njae... Håller med om att reläsats osv inte är ett dugg svårt eller krångligt att montera, men om man slipper reläsatsen och bara behöver montera spärrdioder har man vunnit en del iaf.
Reläsatsen tar ju endast styrström från strålkastarens matning och ljusövervakningen, som du nämner, indikerar ju då trasig lampa, och i vissa fall stryper strömmen, och indikerar trasig lampa. Kopplar du direkt på strålkastarens matning med tex en canbus-ballast så slipper du detta.
Därav min fråga, för om säkringen inte går, och vi filtrerar bort det som normalt sett har sönder styrenheterna så kan man koppla ballasterna direkt på strålkastarnas matning och därmed slippa en del yttre felkällor samt även montera ballast och allt dolt inne i strålkastarhuset.
Är du med på hur jag tänker?

Jadå, jag förstår tanken, men håller inte riktigt med.
En ballast på slingan kan garanterat orsaka en del problem i avancerade bilar, även med spärrdioder.
Visst kan en ballast med egen canbus motverka mycket av detta, men av erfarenhet så kan jag säga att det blir ordentligt dyra ballaster om det ens ska ha en chans att fungera.
Och en ballast med canbus är gjord för att kopplas direkt på slingen, så där borde du inte behöva någon diod alls om nu ballasten fungerar som utlovat.
Du slipper inte heller några yttre felkällor. Med din lösning så är den enda adderade komponenten en diod, med min lösning så är den enda adderade komponenten ett relä. Jag skulle säga att båda är väldigt driftsäkra och enkla komponenter som sällan borde orsaka några fel.
Såvida man inte anser kabeln i sig vara en komponent som riskerar att orsaka fel, men då vete fan om man ska hålla på med kabeldragning själv.
Många xenonkit kan dessutom dra en hel del vid uppstart, så att kunna välja att bygga med en grövre kabelarea och säkra upp ordentligt är definitivt ingen nackdel.
Montera ballast inne i strålkastarhuset kan du göra i vilket fall som helst, ballasten blir varken större eller mindre beroende på hur du väljer att driva den.
Jag tänker mer som så att kan jag hålla mig ifrån bilens styrsystem så gör jag det. Varför ens riskera att framkalla ett fel om det inte är nödvändigt?
Om dioder vore en enkel och effektiv lösning på problemet så är jag rätt säker på att det redan hade varit de facto standardmetoden att koppla in xenonkit på, men jag har faktiskt aldrig sett någon använda dioder förutom vid montering av led-lampor, men då pratar vi helt andra spänningar.
Rent teoretiskt så är din lösning säkerligen fullt fungerande, dock ser jag den inte som bättre än den lösning som i princip alla redan använder.