Spärrdiod vid montering av xenonkit?

Brådhis * Voff voff *
1 mars 2019 · 10 279 Inlägg

Som bekant är det ju ganska vanligt att bilens elektronik mår dåligt av att man eftermonterar xenonkit.

Detta löser man ju oftast genom att använda sig av ordinarie matningen som styrström till ett relä för att på så vis ta matningen direkt från batteriet och skona tex bilens styrenheter.

Satt här och funderade på om det kanske skulle funka lika bra (eller bättre?) med en spärrdiod på matningen istället? Då borde man ju slippa dom störningar som dödar styrenheterna? Eller är det inte oväntade störningar och backströmmar som bränner dom?

Någon som vet och kan bringar klarhet i detta? smile

OBS! Inga onödiga inlägg om xenonkit, eftermontering, osv osv.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2019 · 13 742 Inlägg

Jo när du tänder vissa lampor skickar blasten spänning genom matningen och bränner allt.   Så man ska köra med diod eller relä som har inbyggd diod

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
1 mars 2019 · 10 279 Inlägg

Growe skrev:
Jo när du tänder vissa lampor skickar blasten spänning genom matningen och bränner allt.   Så man ska köra med diod eller relä som har inbyggd diod

Ja, det var det jag tänkte. Men då skulle det, iaf i teorin, funka att ha en spärrdiod på originalmatningen och skippa reläet? (Om vi bortser från den, eventuellt, ökade belastningen från när ballasterna tänder, men det är ju inte det som bränner styrenheterna utan det löser ju ut säkringen.)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars 2019 · 17 477 Inlägg

Borde ju fungera i teorin. En diod är en diod. Jag monterar mycket dioder på jobbet när vi eftermonterar tillbehör på bilar (Jobbar bara med fabriksnya bilar) och det har aldrig varit ett problem. Har installerat dubbla LED-ramper på flera bilar med denna teknik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
1 mars 2019 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Borde ju fungera i teorin. En diod är en diod. Jag monterar mycket dioder på jobbet när vi eftermonterar tillbehör på bilar (Jobbar bara med fabriksnya bilar) och det har aldrig varit ett problem. Har installerat dubbla LED-ramper på flera bilar med denna teknik.

Det kan ju vara lite halvdyrt att prova sig fram (styrenheter har en tendens att kosta en del...), men samtidigt borde det ju faktiskt verkligen funka. Precis som du säger så är ju en diod en diod liksom.

Jag vet att man kan köpa färdiga lösningar osv, men jag blev liksom nyfiken på det här. smile

Xenonkit har jag liggande så jag får väl klicka hem två spärrdioder och testa helt enkelt. tongue

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (1 mars 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
7 mars 2019 · 10 279 Inlägg

Någon mer som har några tankar kring detta? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
7 mars 2019 · 1 705 Inlägg

Funkar säkert, men varför?
Det är ju inte direkt krångligt att bara styra ett relä och dra egen ström. Man får ju även fördelen att själv kunna välja kabelarea och säkra upp på ett vettigt sätt.
Många bilar har ju dessutom ljusövervakning och det är svårt att veta hur sådant reagerar på dioder och ballaster på slingan.

Det känns som en fungerande lösning på ett icke-existerande problem om jag ska vara ärlig.

Brådhis * Voff voff *
7 mars 2019 · 10 279 Inlägg

rcy skrev:
Funkar säkert, men varför?
Det är ju inte direkt krångligt att bara styra ett relä och dra egen ström. Man får ju även fördelen att själv kunna välja kabelarea och säkra upp på ett vettigt sätt.
Många bilar har ju dessutom ljusövervakning och det är svårt att veta hur sådant reagerar på dioder och ballaster på slingan.

Det känns som en fungerande lösning på ett icke-existerande problem om jag ska vara ärlig.

Njae... Håller med om att reläsats osv inte är ett dugg svårt eller krångligt att montera, men om man slipper reläsatsen och bara behöver montera spärrdioder har man vunnit en del iaf.

Reläsatsen tar ju endast styrström från strålkastarens matning och ljusövervakningen, som du nämner, indikerar ju då trasig lampa, och i vissa fall stryper strömmen, och indikerar trasig lampa. Kopplar du direkt på strålkastarens matning med tex en canbus-ballast så slipper du detta.

Därav min fråga, för om säkringen inte går, och vi filtrerar bort det som normalt sett har sönder styrenheterna så kan man koppla ballasterna direkt på strålkastarnas matning och därmed slippa en del yttre felkällor samt även montera ballast och allt dolt inne i strålkastarhuset.

Är du med på hur jag tänker? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
8 mars 2019 · 1 705 Inlägg

Brådhis skrev:
Njae... Håller med om att reläsats osv inte är ett dugg svårt eller krångligt att montera, men om man slipper reläsatsen och bara behöver montera spärrdioder har man vunnit en del iaf.

Reläsatsen tar ju endast styrström från strålkastarens matning och ljusövervakningen, som du nämner, indikerar ju då trasig lampa, och i vissa fall stryper strömmen, och indikerar trasig lampa. Kopplar du direkt på strålkastarens matning med tex en canbus-ballast så slipper du detta.

Därav min fråga, för om säkringen inte går, och vi filtrerar bort det som normalt sett har sönder styrenheterna så kan man koppla ballasterna direkt på strålkastarnas matning och därmed slippa en del yttre felkällor samt även montera ballast och allt dolt inne i strålkastarhuset.

Är du med på hur jag tänker? smile

Jadå, jag förstår tanken, men håller inte riktigt med.

En ballast på slingan kan garanterat orsaka en del problem i avancerade bilar, även med spärrdioder.
Visst kan en ballast med egen canbus motverka mycket av detta, men av erfarenhet så kan jag säga att det blir ordentligt dyra ballaster om det ens ska ha en chans att fungera.
Och en ballast med canbus är gjord för att kopplas direkt på slingen, så där borde du inte behöva någon diod alls om nu ballasten fungerar som utlovat.

Du slipper inte heller några yttre felkällor. Med din lösning så är den enda adderade komponenten en diod, med min lösning så är den enda adderade komponenten ett relä. Jag skulle säga att båda är väldigt driftsäkra och enkla komponenter som sällan borde orsaka några fel.
Såvida man inte anser kabeln i sig vara en komponent som riskerar att orsaka fel, men då vete fan om man ska hålla på med kabeldragning själv.
Många xenonkit kan dessutom dra en hel del vid uppstart, så att kunna välja att bygga med en grövre kabelarea och säkra upp ordentligt är definitivt ingen nackdel.

Montera ballast inne i strålkastarhuset kan du göra i vilket fall som helst, ballasten blir varken större eller mindre beroende på hur du väljer att driva den.

Jag tänker mer som så att kan jag hålla mig ifrån bilens styrsystem så gör jag det. Varför ens riskera att framkalla ett fel om det inte är nödvändigt?
Om dioder vore en enkel och effektiv lösning på problemet så är jag rätt säker på att det redan hade varit de facto standardmetoden att koppla in xenonkit på, men jag har faktiskt aldrig sett någon använda dioder förutom vid montering av led-lampor, men då pratar vi helt andra spänningar.

Rent teoretiskt så är din lösning säkerligen fullt fungerande, dock ser jag den inte som bättre än den lösning som i princip alla redan använder.

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2019 · 10 279 Inlägg

rcy skrev:
Jadå, jag förstår tanken, men håller inte riktigt med.

En ballast på slingan kan garanterat orsaka en del problem i avancerade bilar, även med spärrdioder.
Visst kan en ballast med egen canbus motverka mycket av detta, men av erfarenhet så kan jag säga att det blir ordentligt dyra ballaster om det ens ska ha en chans att fungera.
Och en ballast med canbus är gjord för att kopplas direkt på slingen, så där borde du inte behöva någon diod alls om nu ballasten fungerar som utlovat.

Vilka problem? Spärrdioden bör ju, precis som när man kopplar med relä hindra störningar och backspänning. Dessutom kan ju fortfarande en reläkopplad ballast skicka elände in i elsystemet, medan man genom en spärrdiod hindrar detta helt.
Och nej, visst borde en canbus-ballast inte störa, men vi vet ju båda två att det inte är så...


Du slipper inte heller några yttre felkällor. Med din lösning så är den enda adderade komponenten en diod, med min lösning så är den enda adderade komponenten ett relä. Jag skulle säga att båda är väldigt driftsäkra och enkla komponenter som sällan borde orsaka några fel.
Såvida man inte anser kabeln i sig vara en komponent som riskerar att orsaka fel, men då vete fan om man ska hålla på med kabeldragning själv.
Många xenonkit kan dessutom dra en hel del vid uppstart, så att kunna välja att bygga med en grövre kabelarea och säkra upp ordentligt är definitivt ingen nackdel.

Sett till hur många nya ställen du har anslutningar på (4 på reläet bara och sedan ska även ett motstånd monteras på ett vettigt sätt) så ökar självfallet felkällorna i en sådan miljö som under huven på en bil. Dessutom består ett relä av rörliga delar, det gör inte en spärrdiod.

Montera ballast inne i strålkastarhuset kan du göra i vilket fall som helst, ballasten blir varken större eller mindre beroende på hur du väljer att driva den.

Självklart har ballasten samma storlek oavsett drivning, jag har inte påstått något annat, men du slipper dra kablar in utifrån till antingen reläet eller ballasten. Man bibehåller strålkastarhusets fuktsäkerhet.

Jag tänker mer som så att kan jag hålla mig ifrån bilens styrsystem så gör jag det. Varför ens riskera att framkalla ett fel om det inte är nödvändigt?
Om dioder vore en enkel och effektiv lösning på problemet så är jag rätt säker på att det redan hade varit de facto standardmetoden att koppla in xenonkit på, men jag har faktiskt aldrig sett någon använda dioder förutom vid montering av led-lampor, men då pratar vi helt andra spänningar.

Där tänker vi olika, jag använder mig gärna av bilens eget system, men vill skydda det och gör så smidig och säker installations som möjligt. Gärna så nära original som möjligt och utan reläer och motstånd som ska monteras öppet i motorutrymmet.
Just frågan om varför man inte använder spärrdiod är ju grunden till den här tråden. Hittills har jag inte inte fått något svar innehållande fakta om varför man inte skulle kunna göra så.


Rent teoretiskt så är din lösning säkerligen fullt fungerande, dock ser jag den inte som bättre än den lösning som i princip alla redan använder.

Må så vara... Men nu är jag lite mer ute efter den tekniska faktan än vad man tycker. wink

Svar i fetstil i ditt inlägg.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
8 mars 2019 · 4 024 Inlägg

Om man ska ha en diod som spärr så ska man beakta att strömmen till ballast är kanske ca 4-5 A  vilket  innebär  minimum en 6A diod, helst en 10A diod som blir ganska varm samtidigt som spänningsfallet är ca 1Volt vilket innebär 1 Watt i effektförlust för varje Ampere,   vill man skydda mot spänningsspikar så skulle en 24 Volt Zenediod (ca 1-2W) över spänningsmatningen fungera, vilken om man är lite händig kan lödas innuti ballsten

Senast redigerat av spillolja (8 mars 2019)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
8 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Händig är säkert bra att vara...

Men det var nån som sa : "Friskt vågat, hälften vunnet."
Tror dock att det kan bli både spännande o dyrt, för min del.

1.
Och hur kopplas i då fall en zenerdiod in?
Anod eller katod vänd mot plus?
Behövs någon resistor i serie med zenerdioden?

2.
Ang relän. Ser att vissa relän i min samling har en diod liggande parallellt med reläspolen.

Ni som begriper er på detta med dioder av alla slag. Vad är tanken med dessa dioder? Spelar det i så fall någon roll hur man kopplare in reläspolen, med tanke på polaritet?

3.
Och detta med spärrdiod (heter det så, eller är det funktionen man syftar på?) inkoppad till matningen för helljus.

"Om man ska ha en diod som spärr så ska man beakta att strömmen till ballast är kanske ca 4-5 A"
- Är det ok att belasta styrkrets för helljus med så pass hög ström, utöver den ström som går till helljuslampan?


- Känner mig själv så osäker på detta. Handlar ju om ny teknik. Så alla synpunkter ska begrundas.

Senast redigerat av Meaganeowner (8 mars 2019)

spillolja
8 mars 2019 · 4 024 Inlägg

Svar på frågor

1.  :   katoden kopplas till plus, motstånd ska inte användas, ingen ström flyter under normala förhållande

2.  : När relä-spolen kopplas bort så uppstår en sk. mot-EMK dvs. reläspolen är uppladdad och avger en polvänd spänning som evt. kan skada evt. styrtransistor, detta tar denna diod hand om

3. : av tråden har jag uppfattat att ordinarie helluslampa skulle ersättas av ett Xenonkitt, grundregel är att alltid använda relä för extra Hellljus, som kuriosa tar mina LED-extraljus på Clio:n Mindre tillsammans än vad  en halvljuslampa tar., dom tar ca. 3-4A,  men ändå  finns relä och säkringen är på 7,5A   (lagom storlek är ca 1,5-2 ggr strömförbrukning)


smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
8 mars 2019 · 10 279 Inlägg

spillolja skrev:
Om man ska ha en diod som spärr så ska man beakta att strömmen till ballast är kanske ca 4-5 A  vilket  innebär  minimum en 6A diod, helst en 10A diod som blir ganska varm samtidigt som spänningsfallet är ca 1Volt vilket innebär 1 Watt i effektförlust för varje Ampere,   vill man skydda mot spänningsspikar så skulle en 24 Volt Zenediod (ca 1-2W) över spänningsmatningen fungera, vilken om man är lite händig kan lödas innuti ballsten

Varför skulle jag vilja ha en Zenerdiod? Vad är vinsten med det i det här fallet? Den är väl mer för att reglera till en jämn spänning? Jag vill ju ha bilens spänning (more or less, ballasten struntar i om vi ligger på 12,2 eller 14,3) men skydda mot störningar och eventuella strömspikar bakåt i systemet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Meaganeowner
8 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Avsikten med denna koppling är att kortsluta kortvariga spänningstransienter som kan vara skadliga för bilens elektronik.

På ett fordon med nominell systemspänning på 12 V kan då en zenerdiod på 24 Volt vara lämplig.

Denna diod leder i backriktningen först när den s k zenerspänningen Uz uppnås.

För överlevnad, mer än en enda puls, med spänning högre än Uz lägger man in en resistor i serie, som begränsar strömmen genom dioden, Iz.
Beroende vilken zenerdiod man väljer, så beräknas utifrån datablad lämplig resistans på serieresistorn.

Tycker jag mig komma ihåg...

Senast redigerat av Meaganeowner (8 mars 2019)

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2019 · 10 279 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Avsikten med denna koppling är att kortsluta kortvariga spänningstransienter som kan vara skadliga för bilens elektronik.

På ett fordon med nominell systemspänning på 12 V kan då en zenerdiod på 24 Volt vara lämplig.

Denna diod leder i backriktningen först när den s k zenerspänningen Uz uppnås.

För överlevnad, mer än en enda puls, med spänning högre än Uz lägger man in en resistor i serie, som begränsar strömmen genom dioden, Iz.
Beroende vilken zenerdiod man väljer, så beräknas utifrån datablad lämplig resistans på serieresistorn.

Tycker jag mig komma ihåg...

Okej, jag är med så långt. Men vad vinner jag på det? En vanlig spärrdiod stoppar väl också detta?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Meaganeowner
8 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Skulle tro att med en Zenerdiod så kortsluts spänningar med högre spänning än zenerspänningen ned till jord.

Den diod du nämner ligger väl inkopplad i framriktningen, vilket ger ett visst spänningsfall.

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2019 · 10 279 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Skulle tro att med en Zenerdiod så kortsluts spänningar med högre spänning än zenerspänningen ned till jord.

Den diod du nämner ligger väl inkopplad i framriktningen, vilket ger ett visst spänningsfall.

Aha, okej. Men nog borde det funka med en vanlig spärrdiod då egentligen, även om en Zenerdiod är ännu effektivare.

Spänningsfallet borde väl ändå inte bli så stort att ballasterna ej tänder? Eller har vi just kommit på anledningen till att man normalt sett inte använder spärrdioder till detta...? wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang