740 TIC 1989 bränsleproblem

hampusmeksmek
17 mars 2019 · 7 Inlägg

Hej. Har en 740 tic från 1989 som får på tok för mycket soppa. Körde den från stockholm när jag köpte den, gick kasst hela vägen sen när jag kom hem dog den så fick jag inte igång den. Idag tog jag ur tändstiften och gjorde rent dom.. Dom var dränkta i soppa och helt kolsvarta. Satte sen i dom och bilen startade direkt, gick fortfarande dåligt men den startade iallafall. Sen dog den efter ca 20 sekunder då jag släppte gasen, sen startade den inte igen. Luftmassemätaren är hel har kollat trådarna innuti och dom är hela. Lambdan vet jag inte men av egen erfarenhet brukar man iallafall kunna starta bilen med en kass lambda. Så jag har börjat fundera på bränsle styrboxen. Ägarna innan har tydligt öppnat boxen då nästan alla metall clipsen är av. Sen hänger det ut en blå kabel på golvet som kommer från härvan. Jag öppnade boxen men såg inget direkt konstigt i boxen. Boxen har numret "0 280 000 932" "3 547 772"
Är det någon som vet vad som kan vara felet, och/eller har varit med om liknande? Samt hur dyr denna box brukar vara? Samt om det ens är rätt box som sitter i.

Mvh Hampus

zzr94092
17 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Kan det vara tempgivaren,INTE den till tempmätaren.sitter intill varandra under insuget.

Senast redigerat av zzr94092 (17 mars 2019)

hampusmeksmek
17 mars 2019 · 7 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kan det vara tempgivaren,INTE den till tempmätaren.sitter intill varandra under insuget.

Ja jag vet vilken du pratar om har bytt den på min 745 från 1991 med regina / rex systemet. Där gjorde det dock knappt någon skillnad men jag vet inte hur stor skillnad det kan gö

zzr94092
18 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Hade en Ascona C 1,8I en gång i tiden,bilen stannade medans jag körd ,inte det minsta till att den ville tända till på starten.Stiften dröp av bensin,byttte tempgivaren,sen fungerade bilen dom åren jag hade den sen. Fick byta på ytterligare en Opel senare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang