ger dump nån som helst effekt? och funkar den med lmm?

FoXxIe
25 juni 2007 · 495 Inlägg

3 tums från turbon ger väl inte riktigt så jätte mkt mer effekt utan den klarar väl av att hålla laddtrycket längre med 3"? och ja visst ger det väl lite mer effekt men det är väl inte allt för mkt..

och sen för att kunna trimma upp en 1,8 T VW motor till ca 250-300 hk då läre du byta turbo, spridare, mapsensor och hela kittet... samt byta koppling! det sist nämnda är verkligen viktigt för orginal kopplingen är inte känd för att vara allt för jävla bra.. iaf inte på audi men det kanske är annan på VW, ja är inte helt säker!

mig <3 vtec = sant
Ripley333
26 juni 2007 · 638 Inlägg

folkvagn skrev:

jonTe skrev:
Att byta till 3" pipa ger ingen större effekt.
Däremot 3" DP, en högflödande kat och en uppdaterad programvara för de nya prylarna ger effekt.

jopp, katten är på väg.. ic kommer också, tänkte ha 2st (gamla kvar)..

va ska du med 2st ic till?

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit
_fillan_ med lem
26 juni 2007 · 1 925 Inlägg

Marlboroman skrev:

folkvagn skrev:
skruva dit lite 3tums rör idag, märkte ingen skillnad på drag.. låter bara mera hmm   sportkatt kanske??

Bytt till 3" efter katen? I såna fall är det inte så konstigt.

varför är inte det så konstigt ? det är ju den främre biten ( downpipen ) och katten som ger effekt ! resten är bara för ljudet skull

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Jimm
26 juni 2007 · 1 661 Inlägg

Nej, hela avgassystemet ger ju motstånd i en turbobil. en fullständig uppgradering från turbo och bak kan ge upp till 35hk på vissa bilar.
Byter man grenrör ger det mkt mindre i detta skedet.

ThomasH_gg
26 juni 2007 · 48 Inlägg

FoXxIe skrev:
3 tums från turbon ger väl inte riktigt så jätte mkt mer effekt utan den klarar väl av att hålla laddtrycket längre med 3"? och ja visst ger det väl lite mer effekt men det är väl inte allt för mkt..

och sen för att kunna trimma upp en 1,8 T VW motor till ca 250-300 hk då läre du byta turbo, spridare, mapsensor och hela kittet... samt byta koppling! det sist nämnda är verkligen viktigt för orginal kopplingen är inte känd för att vara allt för jävla bra.. iaf inte på audi men det kanske är annan på VW, ja är inte helt säker!

Ska man Över 250hk så kostar de, Det viktigaste är insuget, är som en hundrameter löpare med gasmask smile Upp till 230-240hk är ganska lätt men sen så kommer det kosta för allt ska nästan bytas, Kopplingen på 1,8t vw ger upp vid runt 200hk så den bör bytas omgående vid trimning.. Angående dump så när man börjar trimma bilen till över 200hk på den motorn så ska den bytas för har för mig at orginal inte är stor nog.

Corrado 1.8t -89
Corrado G60 -90
Golf Vr6 - 92
Vento Gl - 92
Marlboroman
26 juni 2007 · 8 234 Inlägg

_fillan_ skrev:

Marlboroman skrev:

folkvagn skrev:
skruva dit lite 3tums rör idag, märkte ingen skillnad på drag.. låter bara mera hmm   sportkatt kanske??

Bytt till 3" efter katen? I såna fall är det inte så konstigt.

varför är inte det så konstigt ? det är ju den främre biten ( downpipen ) och katten som ger effekt ! resten är bara för ljudet skull

Det är ju just det jag menade, men lite knepigt formulerat kanske.

Men å andra sidan så kan man ju tappa effekt på ett för stort avgassystem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
folkvagn
26 juni 2007 · 93 Inlägg

många svar här smile .. tappat effekt på större avgas = falskt hmm   2 ic, är för att jag är lite bekväm (den gamla sitter bra där den är)..  kopplingen är ny tur det, och jag är snäll mot den..  ser att det blir dyrt om man ska till 300hk,  250 räcker nog..
Märker att bilen "trycker" på lite mer nu när man bromsar, skulle vara lite större, meen det skiter jag i nu..  och downpipen på min??, katten sitter rakt på turbon hmm (om inte jag ser med arsle?) och jag har 3" från den..  mvh

NIzmO Ollikkala Racing
26 juni 2007 · 1 724 Inlägg

Marlboroman skrev:
Men å andra sidan så kan man ju tappa effekt på ett för stort avgassystem.

Nää inte när det gäller turbobil, då är det mest optimala ett spikrakt rör rakt ur turbon wink .

- Time Attack -
Marlboroman
26 juni 2007 · 8 234 Inlägg

NIzmO skrev:

Marlboroman skrev:
Men å andra sidan så kan man ju tappa effekt på ett för stort avgassystem.

Nää inte när det gäller turbobil, då är det mest optimala ett spikrakt rör rakt ur turbon wink .

Jo, även när det gäller turbobilar. Nu vet jag att det är en vanlig uppfattaning att turbobilar bara ska ha ett så stort å rakt rör som möjligt. Men det är inte riktigt så enkelt. Turbobilar är i praktiken inte riktigt lika beroende av rätt avgassystem som sugmotorbilar, men ett för stort eller för litet system innebär en effektförlust likväl.

När jag skulle byta system på min så hörde jag mig för på olika firmor, och fick samma svar överallt. Ferrita till exempel avreådde från helt 3" (och system med dubbla utblås) just med hänvisning till att man tappade effekt. De har tom bromsat en 850 för att jämföra olika system.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Amstaff
27 juni 2007 · 253 Inlägg

Marlboroman skrev:

NIzmO skrev:

Marlboroman skrev:
Men å andra sidan så kan man ju tappa effekt på ett för stort avgassystem.

Nää inte när det gäller turbobil, då är det mest optimala ett spikrakt rör rakt ur turbon wink .

Jo, även när det gäller turbobilar. Nu vet jag att det är en vanlig uppfattaning att turbobilar bara ska ha ett så stort å rakt rör som möjligt. Men det är inte riktigt så enkelt. Turbobilar är i praktiken inte riktigt lika beroende av rätt avgassystem som sugmotorbilar, men ett för stort eller för litet system innebär en effektförlust likväl.

När jag skulle byta system på min så hörde jag mig för på olika firmor, och fick samma svar överallt. Ferrita till exempel avreådde från helt 3" (och system med dubbla utblås) just med hänvisning till att man tappade effekt. De har tom bromsat en 850 för att jämföra olika system.

Att ha mottryck i en turbo är ju helt meningslöst, det enda som händer är att avgaserna tar längre tid på sig att ta sig ut.

Så ju större rör du har direkt efter turbon desta lättre blir det för turbon att andas + att spoolup´en förändras.

I en sugis styrs ju detta av avgaspulser och mycket annat, dv.s för stora rör ger ineffektiv verkan.

Att påstå att en turbobil skulle tappa effekt av att ha 3" system låter för mig som okunskap. Ta bara 9000 Turbo som ett exempel där org. avgas är 2.25" och ett 3" system ger en markant skillnad både i trimväg och hur turbon arbetar..

Och vad har effekt med utblås att göra? yikes

Ett utblås förändrar knappast prestandan mer än att ett för litet skapar en flaskhals..

On Topic: Och visst kan man "vinna" effekt på en bra dump, en dump som läker skapar ju effektförlust, så en bra dump som klarar av laddtrycket ger ju utlovad effekt, du vinner givetvis inget på det, men du förlorar heller inget..

Senast redigerat av Amstaff (27 juni 2007)

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
folkvagn
27 juni 2007 · 93 Inlägg

kan man inte ta bort katten helt? funkar bilen då?    vet att det inte går att besikta, men man kan ju alltid sätta dit nått då hmm      NÅN SOM VET?? vill inte skruva i onödan..

twin_cam Smålänning
27 juni 2007 · 7 877 Inlägg

folkvagn skrev:
kan man inte ta bort katten helt? funkar bilen då?    vet att det inte går att besikta, men man kan ju alltid sätta dit nått då hmm      NÅN SOM VET?? vill inte skruva i onödan..

Jovisst. Bilen funkar precis lika bra som innan, enda nackdelen är att det kan bli väldigt dyrt om du åker in i en flygande besiktining. Hörde t.o.m att man kunde bli misstänkt för miljöbrott!?
En sportkat är bättre då än att vara utan. Den behöver du dessutom inte byta innan besinktningen.
På vissa bilar känns effektökningen, och på andra så märks den inte.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
folkvagn
27 juni 2007 · 93 Inlägg

twin_cam skrev:

folkvagn skrev:
kan man inte ta bort katten helt? funkar bilen då?    vet att det inte går att besikta, men man kan ju alltid sätta dit nått då hmm      NÅN SOM VET?? vill inte skruva i onödan..

Jovisst. Bilen funkar precis lika bra som innan, enda nackdelen är att det kan bli väldigt dyrt om du åker in i en flygande besiktining. Hörde t.o.m att man kunde bli misstänkt för miljöbrott!?
En sportkat är bättre då än att vara utan. Den behöver du dessutom inte byta innan besinktningen.
På vissa bilar känns effektökningen, och på andra så märks den inte.

var gör man av lamdan då??  ok vad gör den om bilen funkar lika bra utan? hmm

twin_cam Smålänning
27 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Lamdasonden brukar sitta i avgasröret innan katalysatorn. Sitter den i katten, så får du svetsa till nått så att den kan sitta i avgasröret utan att han katten på. Utan lamdasond går den definitivt inte bättre.
Katt - Inte nödvändigt
Lamda - Högst nödvändigt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
folkvagn
27 juni 2007 · 93 Inlägg

twin_cam skrev:
Lamdasonden brukar sitta i avgasröret innan katalysatorn. Sitter den i katten, så får du svetsa till nått så att den kan sitta i avgasröret utan att han katten på. Utan lamdasond går den definitivt inte bättre.
Katt - Inte nödvändigt
Lamda - Högst nödvändigt.

lamdan sitter på en ca 70mm och 3cm lång rörbit som "katten/turbon" är svetsad på..  sen  bakom katten sitter det 3" på med svag böj ner under,  inga "vassa" böjar nånstans (nästan raka rör) så det borde bli ca 35hk eller va nån sa med race katten.. big_smile

jonTe
28 juni 2007 · 5 710 Inlägg

twin_cam skrev:
Lamdasonden brukar sitta i avgasröret innan katalysatorn.

....men det kan även sitta dubbla....en innan kat och en efter.
På en sådan bil blir det lite "kajko" om man demonterar katten.

MVH Jonas
..............
folkvagn
28 juni 2007 · 93 Inlägg

nje ser bara en på den, ok ska beställa race katt.. när man får löööön big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang