Pyser ut luft på sidan av däcket

ilaali
14 april 2019 · 167 Inlägg

Det är så att jag har köpt nya däck(vinterdäck) till bilen förra året.
Märkte att det pyste ut luft. Fick pumpa 1 gång i veckan.
Trodde att jag hade åkt på något eller att ventilen va dålig.

Sprutade diskmedel på alla däck och till min förvåning så pyser det ut luft på sidan. Har däckservice gjort ett dåligt jobb?

Hur kan man fixa detta?

Såhär ser det ut på 3 av 4 däck

https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153127/153127-a67102797e71448c21ae513267b801c8.jpg

Utmarks-Loke
14 april 2019 · 5 836 Inlägg

Ta en tuschpenna och rita ett märke på fälgen och även däcket där det pyser så du vet var det var. Vräng sedan av däcken och kolla hur det ser ut. Om du inte kan se något uppenbart så har däckverkstäderna ett slags klister som de kan kladda på fälgen innan de vränger tillbaka däcken som hjälper till att hålla det tätt

caromania Forummoderator
14 april 2019 · 9 296 Inlägg

Men varför sprutade du in den där smeten?!?

Med största sannolikhet så är fälgkanten oxiderad. Avhjälps genom att däcket tas av och fälgkanten slipas med smärgelduk. Frågan är ju mest om däcksfirman kommer hjälpa dig nu efter att du använt den där skiten men åk tillbaka och be snällt.

Edit. Fan. Läste fel! Tack o lov. Då är det bara att åka tillbaka. smile

Senast redigerat av caromania (14 april 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 april 2019 · 13 742 Inlägg

blev så där på mina helt nya 18tummare till polon oxå..  enda som behövdes var att trycka loss däcket och fylla på luft så var det tätt smile   iof slog jag nog ur luften ur mitt däck i en grop men fälgen var helt oskadad och blev tät efter däckets klämts tillbaka med däckmaskinen.  var inget skit eller något kan bli så där ibland   eller så är det oxiderat som fan på fälgen och det är derför det inte håller tätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang