Ansluta fjärrkontroll till dieselvärmare

epakid
22 april · 87 Inlägg
#1

Hej. Jag har en Skoda superb 2011 där det finns dieselvärmare installerad men ingen fjärrkontroll. Värmaren är testad och fungerar. Då gjorde jag så att jag fick tag i en begagnad fjärrkontroll till en likadan bil. Fjärren har batteri och lyser när man trycker på den. Nu till kruxet. Har läst på olika forum om hur man ansluter ny kontroll till en dieselvärmare. Har både provat rycka säkring F11 och sen hålla i OFF-knappen. Och lägga av batteripolen och sen lägga på och hålla i OFF-knappen. Och tagit ut batteriet ur fjärren och sen hålla in OFF-knappen. Och lagt av batteripolen och tagit ur batteriet ur fjärren och sen kopplat på och lagt i batteriet och hållit i OFF-knappen. INGET fungerar.... blinkar bara som att den inte får kontakt. Slut på idéer. Vad göra? Har hört att boxen till det hela sitter ovanför vänster bakdäck men ska man verkligen behöva in Där å pilla? HJÄLP!

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 april · 1 390 Inlägg
#3

epakid skrev:
Hej. Jag har en Skoda superb 2011 där det finns dieselvärmare installerad men ingen fjärrkontroll. Värmaren är testad och fungerar. Då gjorde jag så att jag fick tag i en begagnad fjärrkontroll till en likadan bil. Fjärren har batteri och lyser när man trycker på den. Nu till kruxet. Har läst på olika forum om hur man ansluter ny kontroll till en dieselvärmare. Har både provat rycka säkring F11 och sen hålla i OFF-knappen. Och lägga av batteripolen och sen lägga på och hålla i OFF-knappen. Och tagit ut batteriet ur fjärren och sen hålla in OFF-knappen. Och lagt av batteripolen och tagit ur batteriet ur fjärren och sen kopplat på och lagt i batteriet och hållit i OFF-knappen. INGET fungerar.... blinkar bara som att den inte får kontakt. Slut på idéer. Vad göra? Har hört att boxen till det hela sitter ovanför vänster bakdäck men ska man verkligen behöva in Där å pilla? HJÄLP!

Är värmaren monterad från fabrik eller är den eftermonterad?
Det finns ett gäng olika fjärrkontroller till dessa vagnar, inte alla fjärrar är kompatibla med alla styrdon.

Om det är originalmonterad värmare och fjärren passar är det enklast att rycka säkringen till styrdonet i typ 30 sekunder, sen in med säkringen o tryck på "off" på fjärren så ska de para ihop sig.

Autopilot: På.
epakid
23 april · 87 Inlägg
#4

Lasse62 skrev:
https://www.webasto.com/se/marknaderochprodukter/bil/eftermonterade-parkeringsvaermare/startsystem/fjaerrstart-t91/

Det är en sån fjärr jag har...

epakid
23 april · 87 Inlägg
#5

Cuefa skrev:

epakid skrev:
Hej. Jag har en Skoda superb 2011 där det finns dieselvärmare installerad men ingen fjärrkontroll. Värmaren är testad och fungerar. Då gjorde jag så att jag fick tag i en begagnad fjärrkontroll till en likadan bil. Fjärren har batteri och lyser när man trycker på den. Nu till kruxet. Har läst på olika forum om hur man ansluter ny kontroll till en dieselvärmare. Har både provat rycka säkring F11 och sen hålla i OFF-knappen. Och lägga av batteripolen och sen lägga på och hålla i OFF-knappen. Och tagit ut batteriet ur fjärren och sen hålla in OFF-knappen. Och lagt av batteripolen och tagit ur batteriet ur fjärren och sen kopplat på och lagt i batteriet och hållit i OFF-knappen. INGET fungerar.... blinkar bara som att den inte får kontakt. Slut på idéer. Vad göra? Har hört att boxen till det hela sitter ovanför vänster bakdäck men ska man verkligen behöva in Där å pilla? HJÄLP!

Är värmaren monterad från fabrik eller är den eftermonterad?
Det finns ett gäng olika fjärrkontroller till dessa vagnar, inte alla fjärrar är kompatibla med alla styrdon.

Om det är originalmonterad värmare och fjärren passar är det enklast att rycka säkringen till styrdonet i typ 30 sekunder, sen in med säkringen o tryck på "off" på fjärren så ska de para ihop sig.

Okej! Osäker... tror fabrik... hur kollar man det enklast? Den går ju styra från bilens ”dator” med tidur och går ju starta på en knapp på instrumentpanelen. Är det säkring F11?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 april · 1 390 Inlägg
#6

epakid skrev:

Cuefa skrev:

epakid skrev:
Hej. Jag har en Skoda superb 2011 där det finns dieselvärmare installerad men ingen fjärrkontroll. Värmaren är testad och fungerar. Då gjorde jag så att jag fick tag i en begagnad fjärrkontroll till en likadan bil. Fjärren har batteri och lyser när man trycker på den. Nu till kruxet. Har läst på olika forum om hur man ansluter ny kontroll till en dieselvärmare. Har både provat rycka säkring F11 och sen hålla i OFF-knappen. Och lägga av batteripolen och sen lägga på och hålla i OFF-knappen. Och tagit ut batteriet ur fjärren och sen hålla in OFF-knappen. Och lagt av batteripolen och tagit ur batteriet ur fjärren och sen kopplat på och lagt i batteriet och hållit i OFF-knappen. INGET fungerar.... blinkar bara som att den inte får kontakt. Slut på idéer. Vad göra? Har hört att boxen till det hela sitter ovanför vänster bakdäck men ska man verkligen behöva in Där å pilla? HJÄLP!

Är värmaren monterad från fabrik eller är den eftermonterad?
Det finns ett gäng olika fjärrkontroller till dessa vagnar, inte alla fjärrar är kompatibla med alla styrdon.

Om det är originalmonterad värmare och fjärren passar är det enklast att rycka säkringen till styrdonet i typ 30 sekunder, sen in med säkringen o tryck på "off" på fjärren så ska de para ihop sig.

Okej! Osäker... tror fabrik... hur kollar man det enklast? Den går ju styra från bilens ”dator” med tidur och går ju starta på en knapp på instrumentpanelen. Är det säkring F11?

Om du kan sköta den via kombiinstrumentet är den mycket riktigt fabriksmonterad.

Det borde vara säkring SC16 i säkringspanelen i instrumentbrädan.
Sen vill det till att fjärren är av rätt sort också, det finns som sagt olika som ser olika ut.
Är fjärren märkt med VW/SEAT/Skoda är det rätt sort, står det bara Webasto på den är den till för eftermonterade värmare och passar inte ditt original-styrdon.

Autopilot: På.
epakid
23 april · 87 Inlägg
#7

Cuefa skrev:

epakid skrev:

Cuefa skrev:

Är värmaren monterad från fabrik eller är den eftermonterad?
Det finns ett gäng olika fjärrkontroller till dessa vagnar, inte alla fjärrar är kompatibla med alla styrdon.

Om det är originalmonterad värmare och fjärren passar är det enklast att rycka säkringen till styrdonet i typ 30 sekunder, sen in med säkringen o tryck på "off" på fjärren så ska de para ihop sig.

Okej! Osäker... tror fabrik... hur kollar man det enklast? Den går ju styra från bilens ”dator” med tidur och går ju starta på en knapp på instrumentpanelen. Är det säkring F11?

Om du kan sköta den via kombiinstrumentet är den mycket riktigt fabriksmonterad.

Det borde vara säkring SC16 i säkringspanelen i instrumentbrädan.
Sen vill det till att fjärren är av rätt sort också, det finns som sagt olika som ser olika ut.
Är fjärren märkt med VW/SEAT/Skoda är det rätt sort, står det bara Webasto på den är den till för eftermonterade värmare och passar inte ditt original-styrdon.

Provade rycka säkring sc16 under en längre stund för att sedan koppla i den igen och trycka på off-knappen men det fungerade inte heller. Fjärren är av modellen T-91 och det är ett Skodamärke på den. Kommer från en annan Skoda med fabriksvärmare. Måste man nolla den på något vis? Har haft ur batteriet flera gånger i både längre och kortare stunder utan framgång.... blinkar bara rött när man håller i... som jag förstår ska det komma ett fast rött sken när den får kontakt?

epakid
24 april · 87 Inlägg
#8

Ringde till ÅF och de sa att man måste in med bilen och koda ihop fjärren med bilen i datorn. Kan detta stämma? Eller kastar jag 500 spänn i sjön?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
24 april · 1 390 Inlägg
#9

epakid skrev:
Ringde till ÅF och de sa att man måste in med bilen och koda ihop fjärren med bilen i datorn. Kan detta stämma? Eller kastar jag 500 spänn i sjön?

Det ska fungera att rycka säkringen, dock vet jag inte med 100% säkerhet att jag gett dig rätt info ang. vilken säkring det är eftersom jag inte har något reg-nr att gå på.

Autopilot: På.
fax110
24 april · 297 Inlägg
#10

i säkringsboxen under huven, hur många säkringar / platser har du där? 46 eller 30?

epakid
25 april · 87 Inlägg
#11

Cuefa skrev:

epakid skrev:
Ringde till ÅF och de sa att man måste in med bilen och koda ihop fjärren med bilen i datorn. Kan detta stämma? Eller kastar jag 500 spänn i sjön?

Det ska fungera att rycka säkringen, dock vet jag inte med 100% säkerhet att jag gett dig rätt info ang. vilken säkring det är eftersom jag inte har något reg-nr att gå på.

Den hade snöflingan och värmestrålar på bilden så det var nog rätt säkring.

epakid
25 april · 87 Inlägg
#12

fax110 skrev:
i säkringsboxen under huven, hur många säkringar / platser har du där? 46 eller 30?

Kan kolla då jag kommer hem. Vad tänkte du? Är den på olika plats beroende på det?

epakid
25 april · 87 Inlägg
#13

epakid skrev:

fax110 skrev:
i säkringsboxen under huven, hur många säkringar / platser har du där? 46 eller 30?

Kan kolla då jag kommer hem. Vad tänkte du? Är den på olika plats beroende på det?

Jag har den med 30.

fax110
25 april · 297 Inlägg
#14

epakid skrev:

epakid skrev:

fax110 skrev:
i säkringsboxen under huven, hur många säkringar / platser har du där? 46 eller 30?

Kan kolla då jag kommer hem. Vad tänkte du? Är den på olika plats beroende på det?

Jag har den med 30.

då är det 11 som ska vara "rätt" om det inte finns någon annan säkring som nämnts. har man 46 platser så är det istället 30 som är rätt.

men försök göra det "punktligt"  och kom ihåg riktiga sekunder så om du räknar kör 1001 1002 osv

ta ur säkring vänta minst 5 sekunder, så vänta närmre 10 sek.
stoppa tilbaks säkring och vänta minst 2 sekunder och max 6 sekunder så kör på 3 och tryck på off knappen i minst 1 sekund men håll inte för länge.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang