Rattlås Mercedes sprinter

Glennis55
2 maj 2019 · 1 Inlägg

Halloj! Har fått en 2a på besiktningen på rattlåset.
Bilen i fråga är en mercedes sprinter 313cdi 2002.
Som sagt rattlåsen vill inte gå i.
Är de som gäller att försöka byta hela skiten eller tror ni de kan gå och smörja upp?
Eller har ni någon idé? Göra nåt hemma bygge som bara behöver fungera på bess?
Ha de!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Byta ut eländet ruinerar plånboken..
Jag hade klabbat med det själv och försökt utröna vad 17 det är som fallerar..
Det KAN vara något som så simpelt som ett slitage där en minimal svetsloppa kan rätta till problemet..
Jag har flera exempel där just en liten svetststräng  p gr av sin enorma hårdhet löst enkla slitageproblem.
En svetspunkt är faktiskt hårdare än stål..
Det KAN  ju även vara en fjäder som havererat och därför inte uppfyller sin uppgift, men det ser du när du plockat ner och synat rattlåset..
På en 17 år gammal bil har väl rattlåset använts en massa gånger och järnet är väl inte det hårdaste man använder där, så därför blir min gissning att det är slitage och då hjälper det bannemig inte med fett..smile

Senast redigerat av _- (2 maj 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lockwood
2 maj 2019 · 394 Inlägg

Det skall vara en tvåa på detta. Rattlåset kan om man har supermega otur helt plötsligt gå i under färd. Det är denna risk man vill undvika. Mitt råd är att köpa ett nytt rattlås, det svider men det är det rätta. Då VET du att allt är som det skall. Jag vill dock poängtera att det är inte säkert att det är rattlåset det är fel på, det kan vara "våldat" av tidigare ägare, då kan det vara flera saker som är trasiga. Oavsett, du måste säkerställa att funktionen är 100%, om inte för din skull så för din medtrafikanters.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang