Läckage i fronten? Golf 1.2 TSI -16

aays
12 maj 2019 · 30 Inlägg

Tja! Har nyligen köpt en VW Golf 1.2 TSI -16 och upptäckte efter ett par dagar någon sorts läckage på kofångaren fram. Bilden där det finns lite visar hur det var när jag upptäckte det, den andra bilden är från igår (11/5). Har varit hos bilhandlaren och visat honom, svaret jag fick var att det inte kan vara inifrån bilen/motorutrymmet utan att det kommer utifrån från vägen eller liknande. Varken jag eller deras mekaniker har kunnat se något i själva motorutrymmet eller på någon av delarna under huven. Vätskan känns fettig och ser ungefär ut som oanvänd motorolja. Har kollat oljan i bilen och den är lite mörkare. Någon här som kanske har någon aning om vad det kan vara? Och om det skulle visa sig att det är något fel, kan jag då kräva att de fixar felet under garanti? I kontraktet jag fick när jag köpte bilen står där "förlängd nybilsgaranti 1 år/max 9000 mil", det innebär väl 3 års nybilsgaranti + 1 år extra? Då borde jag ha VW nybilsgaranti tills slutet av året som borde täcka läckage och liknande? Tacksam för svar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165945/165945-5f1bfc1b1ae612c42f5cde4e5ee7ae4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165945/165945-7d722943c94e78375d8e8abbe43fa2ed.jpg

candyweiss
13 maj 2019 · 863 Inlägg

aays skrev:
I kontraktet jag fick när jag köpte bilen står där "förlängd nybilsgaranti 1 år/max 9000 mil", det innebär väl 3 års nybilsgaranti + 1 år extra? Då borde jag ha VW nybilsgaranti tills slutet av året som borde täcka läckage och liknande? Tacksam för svar!

Du har två års nybilsgaranti, har du då fått med ett års extra nybilsgaranti så har du 3 år totalt.
Ser faktiskt ut som något stänkt på din bil, kanske från någon framförvarande bil?

Senast redigerat av candyweiss (13 maj 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
aays
13 maj 2019 · 30 Inlägg

candyweiss skrev:

aays skrev:
I kontraktet jag fick när jag köpte bilen står där "förlängd nybilsgaranti 1 år/max 9000 mil", det innebär väl 3 års nybilsgaranti + 1 år extra? Då borde jag ha VW nybilsgaranti tills slutet av året som borde täcka läckage och liknande? Tacksam för svar!

Du har två års nybilsgaranti, har du då fått med ett års extra nybilsgaranti så har du 3 år totalt.
Ser faktiskt ut som något stänkt på din bil, kanske från någon framförvarande bil?

Jaha jag trodde VW gav 3 års garanti som standard. Men jag har i alla fall 6 månader begagnadsgaranti från försäljaren. Ja det ser ut som det men det är alltid på samma ställe. Det kan väl inte va en tillfällighet..

zzr94092
13 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Smaka på det för att se om det är glykol/spolarvätska! Eller hundpiss!!!

caromania Forummoderator
13 maj 2019 · 9 296 Inlägg

zzr94092 skrev:
Smaka på det för att se om det är glykol/spolarvätska! Eller hundpiss!!!

Glykol och spolarvätska vet jag hur det smakar, men hur smakar hundpiss?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vitu
13 maj 2019 · 76 Inlägg

Om du inte har något tydligt läckage typ uppe på motorn så är det där med största sannolikhet från någon framför dig i trafiken. Att det känns fett borde betyda olja av något slag. Tvätta bort med kallavfettning och se om det kommer tillbaka

aays
13 maj 2019 · 30 Inlägg

Vitu skrev:
Om du inte har något tydligt läckage typ uppe på motorn så är det där med största sannolikhet från någon framför dig i trafiken. Att det känns fett borde betyda olja av något slag. Tvätta bort med kallavfettning och se om det kommer tillbaka

Har tvättat det en gång redan förra veckan och ett par dagar senare såg det ut som det gör på första bilden. Trodde först det var kylvätska men den jag har i bilen är röd, detta såg mer ut som brunt när jag torkade det med papper. Där sitter inget mellan kofångaren och kylaren som kan läcka något sånthär? Fick höra idag att ACn kan läcka olja av något slag, vilket jag aldrig hört innan..

aays
13 maj 2019 · 30 Inlägg

Bör även kanske nämna att jag alltid håller avstånd från bilar framför (krockade en gång när jag precis tog körkortet så jag har fått en fobi mot det). Det är enbart på kofångaren jag har sett detta, aldrig hittat något under bilen.

Utmarks-Loke
13 maj 2019 · 5 813 Inlägg

caromania skrev:

zzr94092 skrev:
Smaka på det för att se om det är glykol/spolarvätska! Eller hundpiss!!!

Glykol och spolarvätska vet jag hur det smakar, men hur smakar hundpiss?

Man kan bli tvungen att leta upp en pissande hund och smaka för att ha något att jämför med.

Men för att återgå till topic, sitter vattenkylaren ytterst eller har du AC-kylare, oljekylare eller något annat utanför?

zzr94092
13 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Vattenkylaren sitter närmast motorn.Kondensvatten från ac:en,droppar ut under bilen..Typ strax bakom framvagnen...

simlar
13 maj 2019 · 5 516 Inlägg

AC kondensorn sitter alltid längst ut närmast stötfångaren.
Är det hål i den så kan AC-olja tryckas ut, att det trycker ut och stänker på stötfångaren har jag dock aldrig varit med om.

Är det hål i kondensorn så bör även ACn sluta fungera eller snart sluta fungera för då pyser även köldmediet ut.

Hål i kondensorn beror i så gott som alla fall på stenskott.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
aays
13 maj 2019 · 30 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

caromania skrev:

zzr94092 skrev:
Smaka på det för att se om det är glykol/spolarvätska! Eller hundpiss!!!

Glykol och spolarvätska vet jag hur det smakar, men hur smakar hundpiss?

Man kan bli tvungen att leta upp en pissande hund och smaka för att ha något att jämför med.

Men för att återgå till topic, sitter vattenkylaren ytterst eller har du AC-kylare, oljekylare eller något annat utanför?

Jag ser enbart kylaren i fronten. Tittar man inifrån sitter där en stor fläkt precis bakom och mekanikern hade tittat på slangarna som går till den men där var inget fel. Som sagt, där syns absolut ingenting inne i motorutrymmet eller på plasten under motorn, bara på kofångaren. ACn körde jag på full kraft i ca. 10 minuter tidigare efter att jag tvättat bilen för att se om det kommer något på kofångaren men där var inget och ACn kyler riktigt bra.

zzr94092
13 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Kan det vara slangen mellan lyktrengöringen,med spolarvätska i...

aays
13 maj 2019 · 30 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kan det vara slangen mellan lyktrengöringen,med spolarvätska i...

Med tanke på att vätskan jag hittat var fettig tror jag inte det. Spolarna till lyktorna funkar felfritt vad jag kan märka i alla fall..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 maj 2019 · 14 007 Inlägg

Glykol kan kännas lite fet liksom olja. Jag tror att det kan vara kylvätska.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
aays
13 maj 2019 · 30 Inlägg

Vettemannen skrev:
Glykol kan kännas lite fet liksom olja. Jag tror att det kan vara kylvätska.

/Benny

Ja jag tyckte att det luktade lite som kylvätska första gången jag upptäckte det, men sen dess har det inte luktat något speciellt och färgen stämmer heller inte överens med kylvätskan i behållaren. Har tvättat av hela fronten ordentligt idag så vi får se om det dyker upp igen.

Bobanopro
14 maj 2019 · 2 Inlägg

Nog bäst att sälja. Finns inget värre än spökfel.

VW-gruppen är även rostburkar så finns ingen anledning att försöka äga bilen länge.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang