Golf 4 1.6 startar ej

emma92
22 maj · 68 Inlägg
#1

Golf 4 kombi 1.6 -02

Körde ganska intensivt men körde sen lugnt sista sträckan.. . När jag svängde in på vägen ner till huset börja bilen rycka som om bränslet börja ta slut och så dog den. Går ej att starta upp efter detta.

Kamrem hel.

*Vevhus är det gult kladd i (gör rent då och då.) tror även den läcker olja och drar i sig lite olja.
*Spjällhus har krånglat en längre tid men nu startar inte bilen äns om man tvingar spjällhuset att öppna... Bara " bubblar " som om den får för lite bränsle.
Den tänder liksom inte till som den ska..


Vad kan ha hänt?
Är motorn slut?

Tidigare felkoder har indikerat något med luft, sugrörsgivare och lambda.
Det var fixat och bilen gick helt okej. Men var svag på alla växlar innan den nu dog.


Tacksam för svar!
//jävligt less golfägare Emma

emma92
22 maj · 68 Inlägg
#2

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185835/185835-06392608d714f32bdaff5737e4d8aa04.jpg


*Senaste felsökningen som blev fixad!*

jaka54
22 maj · 3 007 Inlägg
#3

Hej!
Så fort en förbränningsmotor krånglar så kolla tre saker.
1. Får  motorn soppa? Alltså funkar bränslepumpen?
2. Blir det gnista på stiften?
3. Får motorn luft?
Får motorn dessa tre saker så funkar den! Så enkelt är det!
Att den får luft kan man väl tycka vara självklart men när bytte du luftfilter senast? Bör bytas varje år.
Men hur är det med de andra två?
Gnista?
Bränslepumpen?

Senast redigerat av jaka54 (22 maj )

emma92
22 maj · 68 Inlägg
#4

jaka54 skrev:
Hej!
Så fort en förbränningsmotor krånglar så kolla tre saker.
1. Får  motorn soppa? Alltså funkar bränslepumpen?
2. Blir det gnista på stiften?
3. Får motorn luft?
Får motorn dessa tre saker så funkar den! Så enkelt är det!
Att den får luft kan man väl tycka vara självklart men när bytte du luftfilter senast? Bör bytas varje år.
Men hur är det med de andra två?
Gnista?
Bränslepumpen?

Luftfilter byttes nyligen. Men det gamla var helt ok. Bytte det i höstas men bytta till nytt nu ändå.

Gnista och bränslepump ska ja absolut kika på!
Det kommer ju bränsle men sen om det är rätt mängd är ju svårt å veta. Tack för svar!

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 maj · 1 443 Inlägg
#5

Precis som Jaka skriver så är det inte många saker som behövs för en förbränningsmotor att gå:
Bränsle, luft, gnista, kompression. Ta bort en del i ekvationen och motorn går inte.
Hör du bränslepumpen surra till någon sekund när du drar på tändningen?
Låter motorn som om den snurrar med samma fart som den "alltid har gjort" när du försöker starta den, eller snurrar den snabbare?

Golf 1.6 -02 har du skrivit. De finns några olika motorvarianter att välja på i dessa, men jag gissar att du har en sort där luftfiltret sitter i själva "kåpan" ovanpå motorn, och gasspjället har sin öppning rakt upp?
Du borde ha e-gas på den i så fall, dvs ingen vajer mellan pedal och gasspjäll, utan en elmotor som reglerar. Hur beter sig spjället om du trycker pedalen i botten med påslagen tändning? Spjället ska öppna fullt och hålla stadigt då. Du har ju en felkod på spjället men den borde inte bete sig som du beskriver med den felkoden.

Bor du så du har en verkstad i närheten som kan kika på bilen?

Autopilot: På.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang