RÅD SÖKES - Volvo 112

Low
20 maj 2019 · 3 295 Inlägg

candyweiss skrev:

Lockwood skrev:
Nyinvandrad från Iran, 63 år gammal o redan ingång och "dealar". En sak skall man ha klart för sig, att göra affärer med äldre från skall vi säg "andra kulturer med andra värderingar" är som gjort för att den godtrogne "svennen" skall bli lurad, grundligt. Jag har en "muslimsk" god vän, från Iran, han har flera gånger mycket tydligt varnat mig för att köpa bilar av landsmän, men även "muslimer" i allmänhet. Han påstår att vissa ser det som en "sport" att lura "de icke troende", en europe eller ännu bättre en skandinav är så långt från honom och hans värderingar och synsätt att han kan "gott ha det rakt i ansiktet den otrogne". En annan fråga jag ställer mig är hur man som nyinvandrad får lov (har råd) att äga en bil som uppenbarligen är värd över 50k? För mig så ringer alla varningsklockor, inte bara en gång utan hela tiden.

Håller med. Säger bara: VARNING.

Håller med till 100!

Samuel85
22 maj 2019 · 27 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Samuel85 skrev:
Han har haft den i 1.5år, han ska flytta därav säljandet då. Han bor i ett riktigt ruckel o det ska byggas industri där så staten tvingar honom, säger han iaf, han är nyinvandrad från Iran o så men han verkar ärlig o så av sig så jag litar nog på honom. Han är 63 år gammal.

Han ljuger, han har inte haft den i 1,5 år, inte om det är bilen i annonsen som länkas ovan. Han köpte den 29 januari i år. Och förra ägaren köpte den 17 sep 2018, det vill säga för cirka åtta månader sedan. Den gången annonserades den ut för 60.000kr så den har ökat i värde.

Jaha, tackar.

Samuel85
22 maj 2019 · 27 Inlägg

Low skrev:

candyweiss skrev:

Lockwood skrev:
Nyinvandrad från Iran, 63 år gammal o redan ingång och "dealar". En sak skall man ha klart för sig, att göra affärer med äldre från skall vi säg "andra kulturer med andra värderingar" är som gjort för att den godtrogne "svennen" skall bli lurad, grundligt. Jag har en "muslimsk" god vän, från Iran, han har flera gånger mycket tydligt varnat mig för att köpa bilar av landsmän, men även "muslimer" i allmänhet. Han påstår att vissa ser det som en "sport" att lura "de icke troende", en europe eller ännu bättre en skandinav är så långt från honom och hans värderingar och synsätt att han kan "gott ha det rakt i ansiktet den otrogne". En annan fråga jag ställer mig är hur man som nyinvandrad får lov (har råd) att äga en bil som uppenbarligen är värd över 50k? För mig så ringer alla varningsklockor, inte bara en gång utan hela tiden.

Håller med. Säger bara: VARNING.

Håller med till 100!

Tack!

Samuel85
22 maj 2019 · 27 Inlägg

candyweiss skrev:

Samuel85 skrev:

granadadr skrev:
1 den måste var bes,, 2 om säljaren är argsint och otrevlig,, HOPPA av,,  man går in på ts hemsida och gör en sökning på bilen,, då får man upp tidigare ägare,, men min känsla är att personen ej är att lita på,,

Den är ju 80 år gammal och i fint skick, klart den är bes?
Edit: Den är inte reggad som lastbil utan som husbil om jag minns rätt, men spelar ju ingen roll för den är inte yrkesverksam så inget skatt att betala oavsett.

Denna kanske? https://www.blocket.se/malmo/Veteran_vo … 607866.htm

Kanske det, hurså?

Samuel85
22 maj 2019 · 27 Inlägg

caromania skrev:

Samuel85 skrev:

granadadr skrev:
1 den måste var bes,, 2 om säljaren är argsint och otrevlig,, HOPPA av,,  man går in på ts hemsida och gör en sökning på bilen,, då får man upp tidigare ägare,, men min känsla är att personen ej är att lita på,,

Den är ju 80 år gammal och i fint skick, klart den är bes?
Edit: Den är inte reggad som lastbil utan som husbil om jag minns rätt, men spelar ju ingen roll för den är inte yrkesverksam så inget skatt att betala oavsett.

Bilar som är äldre än 50 år är mycket riktigt besiktningsbefriade. Men den måste vara besiktigad för att det ska gälla. De gamla reglerna gällde fordon före 1950 så även där är den besiktningsbefriad men bara under förutsättning att den besiktigats någon gång i hyfsad närtid och t ex inte saknar registrering. Men det bör framgå av Transportstyrelsens sida om bilen är besiktigad och i trafik. En gammal bil är alltså inte en garanti för besiktningsbefrielse.

Senaste godkända var 1985. Gäller det?

caromania Forummoderator
22 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Samuel85 skrev:

caromania skrev:

Samuel85 skrev:

Den är ju 80 år gammal och i fint skick, klart den är bes?
Edit: Den är inte reggad som lastbil utan som husbil om jag minns rätt, men spelar ju ingen roll för den är inte yrkesverksam så inget skatt att betala oavsett.

Bilar som är äldre än 50 år är mycket riktigt besiktningsbefriade. Men den måste vara besiktigad för att det ska gälla. De gamla reglerna gällde fordon före 1950 så även där är den besiktningsbefriad men bara under förutsättning att den besiktigats någon gång i hyfsad närtid och t ex inte saknar registrering. Men det bör framgå av Transportstyrelsens sida om bilen är besiktigad och i trafik. En gammal bil är alltså inte en garanti för besiktningsbefrielse.

Senaste godkända var 1985. Gäller det?

Ja absolut, den är besiktningsbefriad. Däremot så kan den stoppas av lagens långa arm ute på vägen om den har uppenbara brister och då tvingas in på en nybesiktning. Man kan alltså inte rulla runt med gamla lik bara för att de är gamla. Hela vitsen med besiktningbefrielsen bygger på att man räknar med att så gamla fordon ägs av entusiaster som håller ordning på dem under de 100 milen de kör per år.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Samuel85
22 maj 2019 · 27 Inlägg

candyweiss skrev:

Samuel85 skrev:

granadadr skrev:
kolla historik på den,, ex hur länge han ägd den,, ring och prata med fd ägare,, det hade jag gjort i detta fallet,, känns spontant som att han köpt den billigt för att tjäna pengar snabbt,, bara cash som betalning eller ??

Tack för svar, aldrig gjort det förut. Hur hittar man tidigare ägaren utan att fråga? Han är lite känslig av sig och argsint nämligen så vill ej fråga. Nu med nya GDPR reglerna menar jag. Han vill helst ha cash men vi kan nog göra bytet på öppen plats iaf så att det är säkert.

Konstigt, ägaren är en kvinna på 59 år som bott i Sverige i minst 33 år.

Är du säker på detta eller vill du bara inte att jag ska köpa bil av en arab..? Mvh

Utmarks-Loke
23 maj 2019 · 5 791 Inlägg

Om han är från Iran är han nog inte arab. Men oavsett har han nog skrivit bilen på sin hustru, av någon anledning.

Samuel85
23 maj 2019 · 27 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Samuel85 skrev:
Han har haft den i 1.5år, han ska flytta därav säljandet då. Han bor i ett riktigt ruckel o det ska byggas industri där så staten tvingar honom, säger han iaf, han är nyinvandrad från Iran o så men han verkar ärlig o så av sig så jag litar nog på honom. Han är 63 år gammal.

Han ljuger, han har inte haft den i 1,5 år, inte om det är bilen i annonsen som länkas ovan. Han köpte den 29 januari i år. Och förra ägaren köpte den 17 sep 2018, det vill säga för cirka åtta månader sedan. Den gången annonserades den ut för 60.000kr så den har ökat i värde.

Tackar. Hur vet du detta, om man får fråga?

Samuel85
23 maj 2019 · 27 Inlägg

candyweiss skrev:

Samuel85 skrev:
Originalpapper och instruktionsbok från 1941 hittade han i bilen när jag köpte den! Slitna utav bara helvete dock men är ju bara o vänta sig efter 80 år.

Konstigt när de är med på bild på Blocket....

Hurså? Är ju gamla papper.

Samuel85
23 maj 2019 · 27 Inlägg

granadadr skrev:
är korrekt att den ej behöver besiktas,, men ägaren verkar lurig så jag skulle hoppat av

Vet du någon annan 1941 Volvo lastbil till salu i sverige alls? Det vet inte jag nämligen, så har inte mycket val om jag ska ha 40tals volvo lastbil att renovera, vilket är vad jag vill ha helst. Annars vanlig Volvo PV går ju också, men är inte lika kul som intressebil eftersom man inte kan resa så långt i den utan o betala skjortan på hotell o så.

Samuel85
23 maj 2019 · 27 Inlägg

Lockwood skrev:
Nyinvandrad från Iran, 63 år gammal o redan ingång och "dealar". En sak skall man ha klart för sig, att göra affärer med äldre från skall vi säg "andra kulturer med andra värderingar" är som gjort för att den godtrogne "svennen" skall bli lurad, grundligt. Jag har en "muslimsk" god vän, från Iran, han har flera gånger mycket tydligt varnat mig för att köpa bilar av landsmän, men även "muslimer" i allmänhet. Han påstår att vissa ser det som en "sport" att lura "de icke troende", en europe eller ännu bättre en skandinav är så långt från honom och hans värderingar och synsätt att han kan "gott ha det rakt i ansiktet den otrogne". En annan fråga jag ställer mig är hur man som nyinvandrad får lov (har råd) att äga en bil som uppenbarligen är värd över 50k? För mig så ringer alla varningsklockor, inte bara en gång utan hela tiden.

Han har bott här i några år, han har tydligen 15 bilar till i Iran.. Jag vetefan, men som tidigare sagts, finns ju ingen annan 40tals Volvo lastbil med träbjälkar i chassit till salu så vitt jag vet.

redigering: Är för övrigt inte helle den käraste till de med "andra kulturer med andra värderingar" i huvudet, menmen. Sånt är livet, o har ju många vettiga vänner från såna områden av världen. Tackar igen för bra svar o så.

Senast redigerat av Samuel85 (23 maj 2019)

Samuel85
23 maj 2019 · 27 Inlägg

caromania skrev:

Samuel85 skrev:

caromania skrev:

Bilar som är äldre än 50 år är mycket riktigt besiktningsbefriade. Men den måste vara besiktigad för att det ska gälla. De gamla reglerna gällde fordon före 1950 så även där är den besiktningsbefriad men bara under förutsättning att den besiktigats någon gång i hyfsad närtid och t ex inte saknar registrering. Men det bör framgå av Transportstyrelsens sida om bilen är besiktigad och i trafik. En gammal bil är alltså inte en garanti för besiktningsbefrielse.

Senaste godkända var 1985. Gäller det?

Ja absolut, den är besiktningsbefriad. Däremot så kan den stoppas av lagens långa arm ute på vägen om den har uppenbara brister och då tvingas in på en nybesiktning. Man kan alltså inte rulla runt med gamla lik bara för att de är gamla. Hela vitsen med besiktningbefrielsen bygger på att man räknar med att så gamla fordon ägs av entusiaster som håller ordning på dem under de 100 milen de kör per år.

Åh fy fan nej, inte den armen. Nämen vet redan det, men tackar ändå! Jo mer än 100 mil blir det ju inte tills man kör ner den till Tyskland o säljer efter man lyckas regga där nere kanske.. Är en hel del grejer som behöver bytas. Fjädrarna är nästan platta så kör man i ett gupp kanske den rasar haha.

Utmarks-Loke
23 maj 2019 · 5 791 Inlägg

Samuel85 skrev:

Svarte_Orm skrev:

Samuel85 skrev:
Han har haft den i 1.5år, han ska flytta därav säljandet då. Han bor i ett riktigt ruckel o det ska byggas industri där så staten tvingar honom, säger han iaf, han är nyinvandrad från Iran o så men han verkar ärlig o så av sig så jag litar nog på honom. Han är 63 år gammal.

Han ljuger, han har inte haft den i 1,5 år, inte om det är bilen i annonsen som länkas ovan. Han köpte den 29 januari i år. Och förra ägaren köpte den 17 sep 2018, det vill säga för cirka åtta månader sedan. Den gången annonserades den ut för 60.000kr så den har ökat i värde.

Tackar. Hur vet du detta, om man får fråga?

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KZP865

Samuel85
23 maj 2019 · 27 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om han är från Iran är han nog inte arab. Men oavsett har han nog skrivit bilen på sin hustru, av någon anledning.

Nästan garanterat försäkringen..

Samuel85
23 maj 2019 · 27 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Samuel85 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Han ljuger, han har inte haft den i 1,5 år, inte om det är bilen i annonsen som länkas ovan. Han köpte den 29 januari i år. Och förra ägaren köpte den 17 sep 2018, det vill säga för cirka åtta månader sedan. Den gången annonserades den ut för 60.000kr så den har ökat i värde.

Tackar. Hur vet du detta, om man får fråga?

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KZP865

Okej, tack, men 60k var ju ett bra jävla tag sedan enligt den där?

Förresten, tror den är svartsåld av hans polare..

Senast redigerat av Samuel85 (23 maj 2019)

Utmarks-Loke
23 maj 2019 · 5 791 Inlägg

Samuel85 skrev:

Svarte_Orm skrev:

Samuel85 skrev:

Tackar. Hur vet du detta, om man får fråga?

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KZP865

Okej, tack, men 60k var ju ett bra jävla tag sedan enligt den där?

Förresten, tror den är svartsåld av hans polare..

8 månader, det är inte så länge på en 80 år gammal bil smile

Samuel85
23 maj 2019 · 27 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Samuel85 skrev:

Svarte_Orm skrev:

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KZP865

Okej, tack, men 60k var ju ett bra jävla tag sedan enligt den där?

Förresten, tror den är svartsåld av hans polare..

8 månader, det är inte så länge på en 80 år gammal bil smile

Sant det, o han har inte gjort ett skit på den så han är antagligen en som handlar bilar svart på fritiden för o tjäna pengar! Han bor i ett riktigt råtthål med 3 bilar på tomten smile

Samuel85
23 maj 2019 · 27 Inlägg

Samuel85 skrev:

Svarte_Orm skrev:

Samuel85 skrev:

Okej, tack, men 60k var ju ett bra jävla tag sedan enligt den där?

Förresten, tror den är svartsåld av hans polare..

8 månader, det är inte så länge på en 80 år gammal bil smile

Sant det, o han har inte gjort ett skit på den så han är antagligen en som handlar bilar svart på fritiden för o tjäna pengar! Han bor i ett riktigt råtthål med 3 bilar på tomten smile

Läste förresten fel! trodde årstalen var pengarna på nåt sätt haha. Sorry

caromania Forummoderator
23 maj 2019 · 9 296 Inlägg

En bil är en bil är en bil. Och en 80 år gammal lastbil lär vara precis exakt vad det är. Skitsamma vem som säljer den.

Edit: Eller för att förtydliga. 1kg guld är värt dagspriset på vad 1kg guld är värt. En 80 år gammal lastbil är värd exakt vad köparen vill betala. Jag har två 30-talsbilar och den dagen jag säljer dessa (om någonsin) så kommer jag lägga ut dem till ockerpriser på den Europeiska marknaden och i Nordamerika. Om någon vill köpa och de har pengar så köper de. Exakt samma gäller denna lastbil från 40-talet. Om sedan den bytt ägare 12 gånger den senaste månaden eller ägs av någon som verkar högst osympatisk eller udda spelar ingen roll. Bilen/lastbilen är värd vad folk betalar. Huvudsaken är att det går att säkerställa bilens äkthet -identitet och att den de facto ägs av säljaren.

Uttrycket "Hela världen är full av gamla bilar" fungerar således inte i detta fall.

Senast redigerat av caromania (23 maj 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang