Volvo 745 -90 AC läckage

Diztinct
29 maj 2019 · 2 Inlägg

Hej! Jag har en Volvo 745 GLE 2.3 1990 som är utrustad med Air Condition som inte fungerar. För några år sedan försökte jag och pappa fylla på AC gas, men det var uppenbart att den genast läckte ut någonstans. Jag tror och hoppas att det är det enda felet med ACn. En verkstad har testat att mata kompressorn med ström och den gick som den ska.

Jag skulle vilja åtgärda den här läckan och undrar om folk har tips på var det är mest troligt att ACn på min bil läcker. Min teori är att jag behöver byta AC slang/rör och sedan fylla på gas. Är det troligt att det är där läckan finns?

Tacksam för hjälp!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Enklaste är att provtrycka hos nån acservice..
Chansbyta på måfå bara kostar onödiga pengar.
MEN du skulle kunna köra såpvattenmodellen och spruta på olika kopplingsställen om du vill ha det billigare..
Fast då måste du fylla på lite gas först om det inte redan är slut. .

Senast redigerat av insidan (29 maj 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Diztinct
30 maj 2019 · 2 Inlägg

Tack så mycket för ditt svar! Jag hade den inne för AC-service men den verkstaden kunde sen inte göra annat än att provköra kompressorn, för de hade inte rätt utrustning visade det sig (tog inget betalt dock, så det var schysst). Har även kontaktat nåt annat ställe men inte fått svar... Antar att det är svårare/ovanligare för att det är en äldre bil.

Men det med såpa var ett bra förslag. Jag antar att jag ska göra lite inspektion av det jag kan se av kopplingar och slangar i alla fall smile

Tack igen!

Putteliten
30 maj 2019 · 9 075 Inlägg

Det går att fylla systemet med tryckluft och sen spraya på med diskmedelsvatten för att se om det bubblar någonstans. Det kan vara vart som helst det läcker. Jag har grejat med ACn på min Audi, och hade hål mitt på ett alurör och sen 2 gummislangar som var spruckna mitt på. Så det är inte bara skarvar som kan läcka.

zzr94092
30 maj 2019 · 4 385 Inlägg

Kolla under ,typ under kylaren,kondensorn,går ett aluminiumrör där som är utsatt för allt skit,salt,röret kommer från kompressorn...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 maj 2019 · 17 470 Inlägg

Har den varit trycklös i några år så måste samtliga tätningar i hela systemet bytas. De har torkat och när tryck kommer så går de som inte är sönder att börja läcka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang