6158
Sök

Hur högt kan ja ladda i min T5a????

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
Som rubriken lyder, hur mycket kan jag ladda?

Laddar nu 1bar pga att jag törs inte ladda mera

Har nu steg 3 kitten på + T18 agg

\\Jonny

799 Inlägg
29 juni 2007
Laddade 1,7 bar med 19t, spridare, btr, avgas m.m. Orginal kolvar och stakar.

Funkade i alla fall..

1 741 Inlägg
29 juni 2007
men hur bra är IC och dyl då? + att hur mycket ladd är en 18t specad för? går ju inte bättre bara man laddar mer om man bara pumpar varmluft.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

60 Inlägg
29 juni 2007
1,8 skulle bli bra

..Volvo..

1 079 Inlägg
29 juni 2007
jag skulle inte klämma på mer än 1.2bar på originalstakarna, även om laddtryck inte är av större betydelse det är cylindertrycket som är det viktiga. Har själv steg 3 Autotech och där är laddtrycket 1.25bar men jag har ställt ner till 1.1bar för att ha lite marginaler.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
tecman skrev:
men hur bra är IC och dyl då? + att hur mycket ladd är en 18t specad för? går ju inte bättre bara man laddar mer om man bara pumpar varmluft.

Vet ej nå spec på vad 18t... någon som vet?

IC e de inge fel på om de e de du mena. luften e iaf kall\sval kunde ifs vara kallare.

Kanske skulle köpt en annan IC cool

Blir iaf nya spridare i vinter.

Madhouse  skrev:
jag skulle inte klämma på mer än 1.2bar på originalstakarna, även om laddtryck inte är av större betydelse det är cylindertrycket som är det viktiga. Har själv steg 3 Autotech och där är laddtrycket 1.25bar men jag har ställt ner till 1.1bar för att ha lite marginaler.

Ok kanske ska ta å testa å höja lite till då big_smile

Skapligt  skrev:
Laddade 1,7 bar med 19t, spridare, btr, avgas m.m. Orginal kolvar och stakar. Funkade i alla fall..

Ok men det törs inte jag iaf, med min J*vla otur så kan det omöjliga hända mad

10 287 Inlägg
30 juni 2007
Man skall alltså INTE höja laddtrycket mekaniskt på dessa bilar. Dom har elektronisk styrning av laddtrycket och det är helt hjärndött att låsa laddtrycket mekaniskt. Då sätter man alla säkerhetsfunktioner ur spel och dessutom vet man inte om den som har konstruerat styrprogrammet till motorn har en kombinerad tändhöjnng och laddtryckssänkning på höga varv/WOT.

Det finns vissa chip på marknaden med mekansikt låst laddtryck men det beror bara på att dom som har gjort chippen inte har lyckats får till laddtrycksstyrningen och skitit i den.

Bara råd. Era bilar. Gör som ni vill.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
När jag köpte bilen så laddade den 1,3bar...

Kan man se på något sätt vad man har för chip?
Enligt förra ägarn så ska det bara Autotech

10 287 Inlägg
30 juni 2007
Ring Autotech och fråga hur man kan se om chippet kommer från dom. Är det så då är det nog Claus på Turbocenter som är pappa till styrprogrammet.

/Göran

(Groucho Marx).

Överladdad!
530 Inlägg
30 juni 2007
ladda 1.8 tongue går nåt sönder så byt ut de tongue sen äre bara å gassa! tongue

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

10 287 Inlägg
30 juni 2007
Motorras är rätt dyra. Om han nu följer ditt eminenta tips - betalar du för eventuella konsekvenser då?

/Göran

Pegga_405 skrev:
ladda 1.8 tongue går nåt sönder så byt ut de tongue sen äre bara å gassa! tongue

(Groucho Marx).

Sök