Placering av Bredbandslambda V8

ZyclonE
22 augusti 2019 · 366 Inlägg

Hej.

Hade tänkt att montera en Bredbandslambda på min kompressor mustang. Bilen har headers och X-pipe och tanken var att sätta muttern i just x-pipen. Dock kommer den rätt långt från motorn då. Någon som har en bra placering. Har ju bara 1st lambda och vad skulle hända om jag hade den på bara ena sidan i tex headersen ?

//David

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
Xebers76
22 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

Ja det bästa är ju att ha två såklart. Men en frisk motor klarar sig med en sensor. Med frisk motor menar jag att alla cylindrar jobbar lika, typ kompression, spridare, tändsystem osv. Kör ju själv med en halvdöd V8 som bara har en sensor och det funkar fint! (Sensorn i höger grenrör precis vid 6ans avgasventil)

Men som alltid, mer effekt kräver nogrannare toleranser, i mitt fall är det en smog-v8 och jag antar att det i ditt fall gäller mustangen på din profil, som är av en helt annan kaliber än min tongue

Är nyfiken på andras åsikter här tongue


Edit: Hur sitter sensorn original på din bil?

Senast redigerat av Xebers76 (22 augusti 2019)

ZyclonE
22 augusti 2019 · 366 Inlägg

Funderade också på om jag skulle köra med 2st. Dock så säljs alla kitt med bara en lambda och tror att det ska funka med det.  Bilen är mappad på original lamderna. Sitter innan kattarna har jag för mig.

//David

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
Janneutanb
23 augusti 2019 · 7 267 Inlägg

Avståndet är inte nödvändigtvis ett problem bara att det kan finnas fler ställen som avgassystemet kan läcka på före lambdan.
Men läcker inte avgassystemet är det inga problem att ha den riktigt långt bak heller.

Kom bara ihåg att följa monteringsanvisningarna och inte ha den neråt.

Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

På mina gamla Audi V8or har lambdasonden alltid suttit i vänster grenrör/downpipe, och det har alltid bara varit en. Gissar att det är samma på Cherokee'n jag har nu men har inte kollat.
Svågerns Camaro -96 med LT1 hade också bara en sond, på höger downpipe.

Det räcker nog fint med en fast 2 är väl att föredra om du kör överladdning.

Inga råd på amerikanska forum då?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Taunuus
23 augusti 2019 · 263 Inlägg

ZyclonE skrev:
Funderade också på om jag skulle köra med 2st. Dock så säljs alla kitt med bara en lambda och tror att det ska funka med det.  Bilen är mappad på original lamderna. Sitter innan kattarna har jag för mig.

//David

Innovate DLG-1 har dubbla sonder med en mätare.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Janneutanb
23 augusti 2019 · 7 267 Inlägg

Cuefa skrev:
På mina gamla Audi V8or har lambdasonden alltid suttit i vänster grenrör/downpipe, och det har alltid bara varit en. Gissar att det är samma på Cherokee'n jag har nu men har inte kollat.
Svågerns Camaro -96 med LT1 hade också bara en sond, på höger downpipe.

Det räcker nog fint med en fast 2 är väl att föredra om du kör överladdning.

Inga råd på amerikanska forum då?

Fast det är bara en smalbandslambda så den påverkar ändå ingenting utöver lambda 1 området, dvs när man håller jämn gas och tomgång.

Hela tanken med bredbandssond är att kunna se information under belastning där det är farligt om motorn går snålt/fett och sitter den bara i ena sidan så får man hoppas att andra sidan inte har några problem.

Cuefa Ain't no place like home...
26 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Janneutanb skrev:

Cuefa skrev:
På mina gamla Audi V8or har lambdasonden alltid suttit i vänster grenrör/downpipe, och det har alltid bara varit en. Gissar att det är samma på Cherokee'n jag har nu men har inte kollat.
Svågerns Camaro -96 med LT1 hade också bara en sond, på höger downpipe.

Det räcker nog fint med en fast 2 är väl att föredra om du kör överladdning.

Inga råd på amerikanska forum då?

Fast det är bara en smalbandslambda så den påverkar ändå ingenting utöver lambda 1 området, dvs när man håller jämn gas och tomgång.

Hela tanken med bredbandssond är att kunna se information under belastning där det är farligt om motorn går snålt/fett och sitter den bara i ena sidan så får man hoppas att andra sidan inte har några problem.

Det har du naturligtvis helt rätt i. smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang