Snabbast och billigaste GDS-tvätt för hyfsat resultat (tillvägagångssätt)?

norrlandsskogen
27 augusti 2019 · 37 Inlägg

Testat lite olika GDS-tvättar runt om i landet. På de tvättar jag provat brukar jag köra högtryck som applicerar rengöringsmedel först, sedan spolar jag av detta med högtryck, vatten. Det brukar bli 2 x  ca 25 kr (alltså två polletter). Rengöringsmedlet som man applicerar brukar vara svårt att få bort, troligen ett medvetet tänk från ägarna av tvätthallarna så att man ska köpa till en tredje pollett. Resultatet blir rätt uselt också.

Har ni några tips för en snabb underhållstvätt och för att hålla nere kostnaden?

Jag tänkte prova att köpa en liten tryckspruta som jag fyller med alkalisk avfettning och vatten som jag tar med innan. Jag sprayar sedan hela bilen först och låter det sitta i några minuter, spolar sedan av med högtrycken (rent vatten) och torkar bilen själv efteråt. Detta borde landa kostnaden på bara ca 25 kr, alltså en pollett.

Hur gör ni för en bra och effektiv snabbtvätt, billigast, när man saknar egen tvätthall eller tomt?

Pros och cons med att använda alkalisk avfettning ofta?

Använder annars Meguiars vaxschampoo och "two bucket method" vid lite mer rejälare rengöring i t.ex. OKQ8:as "tvätta själv-hall". Kostnaden springer lätt iväg där också, men kostar väl 2,25 kr per minut om jag minns rätt.

Johansson72 IT Geek och Audiot
28 augusti 2019 · 127 Inlägg

När jag brukade tvätta i GDS så var varmvatten nått som kostade en pollett oxå. Så jag tog med ett par hinkar varmvatten med lock på.

Ang. rengöring så köper jag avfettning på dunk senast Brestol och sen kör jag med billiga gula svampar förfyllda med bilschampo och medhavt varmvatten.

rcy
28 augusti 2019 · 1 705 Inlägg

Jag brukar köra rejäl tvätt i tvätthall typ en gång i månaden. Då är det riktig rengöring med bra produkter och ordentligt gjort.

Sen kör jag "snabbtvättar" vid behov på en sån där GDS station. I och med att mina bilar är så pass väl underhållna så räcker det att bara skölja av med vatten. Stationen jag brukar använda har något dom kallar "avsköljning" som egentligen bara är högtryck med avmineraliserat vatten utan ytspänning, vilket gör att det rinner av väldigt lätt och lämnar inga torkfläckar.
Jag har ett kort som man tankar med "polletter", tror dom tar 20:- för en pollett men fyller man på kortet får man mängdrabatt, typ 20% om man fyller på för 300:- eller nåt sånt. Brukar sällan gå åt mer än en pollett vid varje avsköljning så ett kort med 300:- räcker ett bra tag.

Alla tvättprodukter köper jag via Bollnäs Bilvård, riktigt bra produkter som oftast kostar en bråkdel av vad skiten dom kränger på mackarna kostar.

tillroberth
30 augusti 2019 · 12 Inlägg

kör 2 poletter..  billigare blir det nog inte om du tvättar bilen på ett GDS-ställe..

Man kan inte få bilen ren om man bara kör högtryck, med rengöringsmedel..
Det blir en smuts-dimma kvar, oftast nere på dörrarna som bara går bort när du tvättar med svamp..

Börja med att köra 1st polett med inställningen "avspolning".. sen kör du med hink o svamp och ditt valda tvättschampoo.. därefter 1st polett "avspolning"..

/Robban

norrlandsskogen
31 augusti 2019 · 37 Inlägg

tillroberth skrev:
kör 2 poletter..  billigare blir det nog inte om du tvättar bilen på ett GDS-ställe..

Man kan inte få bilen ren om man bara kör högtryck, med rengöringsmedel..
Det blir en smuts-dimma kvar, oftast nere på dörrarna som bara går bort när du tvättar med svamp..

Börja med att köra 1st polett med inställningen "avspolning".. sen kör du med hink o svamp och ditt valda tvättschampoo.. därefter 1st polett "avspolning"..

/Robban

Det är samma uppfattning jag fått. Mekanisk nötning på skiten är egentligen det enda som fungerar, möjligen räcker en enklare tvätt om ett bra vax eller så är påsatt innan.

Bra tips där, och då kan jag spraya på avfettning först som får verka några minuter innan jag drar första poletten på avspolningen. Det jag sett på flera stationer är dock att man inte får använda egna svampar och medel, dessutom måste jag ta med detta själv (hinkar med varmvatten osv). De stationer jag varit på har inte haft denna möjlighet.

Körde idag på OK/Q8:as tvätta själv-hall där man är inuti en tvättlokal, och betalar för minuterna. Hann köra avspolning, avfettning, avspolning, schamponering, avspolning, ut...på bara ett slutpris på 60 kr haha. Kan nog få ner det till 50 kr med mer rutin.

Efter detta körde jag manuell torkning och applicering av snabbvax utanför på parkeringen, fungerade toppen.

norrlandsskogen
31 augusti 2019 · 37 Inlägg

Ivel skrev:
Ett av problemen som jag ser det med dessa polett-tvättar är just att kreti och pleti tar med eget tvättmedel och förorenar det vatten som faktiskt återanvänds i systemet, om det är en annan typ av avfettning/tvättmedel som tillhandahålls av tvätten. Vidare är de där borstarna ungefär lika snälla mot lacken som ett 80-papper eftersom samma genier nämnda ovan skrubbar fälgar och gegga med borstarna.
Som det skrevs, blås endast av bilen på läget "avspolning" om du är rädd om den,  allt annat är tämligen förstörande för lacken.

Vet inte hur deras avskiljare fungerar men det kan mycket väl vara så. Sprutan med borste är värdelös, lär sitta en del smuts och mindre grus där. Skulle inte ens använda den på sämre fälgar.

Ja, tror att avspolning är egentligen det enda man kan bruka som är "okej". Deras rengöringsmedel tenderar att vara skit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang