Volvo 66 kombi med m47

Jag råkade köpa en billig volvo 66 för några månader sedan, den är misshandlad och ful på utsidan men den har inte mycket rost vilket är ett stort plus. Eftersom automatlådan är klåpad med och saknar vissa delar så har jag bestämt mig för att ha en manuell låda från en volvo 340 i den.

Jordgubbsblomman

  • 41 Följare
  • 4 619 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 september
Baldrik
8 juli · 218 Inlägg
#21

Kul projekt!
Hoppas den funkar bra.

Jordgubbsblomman
8 juli · 52 Inlägg
#22

Baldrik skrev:
Kul projekt!
Hoppas den funkar bra.

Det tycker jag med smile
Det som jag har fixat funkar fint, men motorn vill inte gå bra på tomgång så den ska få sig lite kärlek har jag tänkt

RoLi
9 juli · 68 Inlägg
#23

Kul projekt med en bil som säkert många skulle kört till skroten smile Vad är planerna med den sen?

Jordgubbsblomman
9 juli · 52 Inlägg
#24

RoLi skrev:
Kul projekt med en bil som säkert många skulle kört till skroten smile Vad är planerna med den sen?

Den typen av bilar brukar hamna hos mig av någon anledning.. smile först ska jag göra den klar för besiktning senare vill jag bygga bur i den och göra den riktigt sladdvänlig. Men jag kommer nog piffa upp den också, rikta bulor och lacka mm.

RoLi
10 juli · 68 Inlägg
#25

Jordgubbsblomman skrev:

RoLi skrev:
Kul projekt med en bil som säkert många skulle kört till skroten smile Vad är planerna med den sen?

Den typen av bilar brukar hamna hos mig av någon anledning.. smile först ska jag göra den klar för besiktning senare vill jag bygga bur i den och göra den riktigt sladdvänlig. Men jag kommer nog piffa upp den också, rikta bulor och lacka mm.

Okej, då vet jag vart jag ska vända mig om något behöver skrotas, haha smile Du verkar ju också bo i Dalarna så.

Håller tummarna för att besiktningen framöver går bra!

Jordgubbsblomman
10 juli · 52 Inlägg
#26

RoLi skrev:

Jordgubbsblomman skrev:

RoLi skrev:
Kul projekt med en bil som säkert många skulle kört till skroten smile Vad är planerna med den sen?

Den typen av bilar brukar hamna hos mig av någon anledning.. smile först ska jag göra den klar för besiktning senare vill jag bygga bur i den och göra den riktigt sladdvänlig. Men jag kommer nog piffa upp den också, rikta bulor och lacka mm.

Okej, då vet jag vart jag ska vända mig om något behöver skrotas, haha smile Du verkar ju också bo i Dalarna så.

Håller tummarna för att besiktningen framöver går bra!

Hahaha ååh nej.. snart får jag väl stapla bilarna på gården;) Den går säkert igenom utan bekymmer när jag har bytt en bromsslang och fixat mina lysen. smile

Senast redigerat av Jordgubbsblomman (15 juli )

Jordgubbsblomman
19 augusti · 52 Inlägg
#27

Jag hade beställt tid för bess sist jag gjorde en uppdatering här och jag hade planerat att slänga ihop det sista på en helg men jag fick inte till bromsarna. Jag snyggade till trummorna bak, bytte bromsslangen bak, bytte cylindrar, bromsbackar och belägg fram sedan luftade jag allt flera vändor men pedalen kändes fortfarande skum. Den tappade trycket på något vis, till slut konstaterade jag att huvudcylindern var kass.. och då tog det stopp. Då hade allt tagit så lång tid att jag inte skulle hinna klart innan det var dags för bess, så jag avbokade min tid och ställde undan bilen.
Men nu har jag hittat en huvudcylinder från en 140 som borde passa direkt så den ska jag testa nån dag. Snart kommer en ny uppdatering.

Inken
22 augusti · 15 Inlägg
#28

cool bil jag hade en grön för länge sen , bra biltransport me,,

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 augusti · 1 659 Inlägg
#29

Jordgubbsblomman skrev:
Jag hade beställt tid för bess sist jag gjorde en uppdatering här och jag hade planerat att slänga ihop det sista på en helg men jag fick inte till bromsarna. Jag snyggade till trummorna bak, bytte bromsslangen bak, bytte cylindrar, bromsbackar och belägg fram sedan luftade jag allt flera vändor men pedalen kändes fortfarande skum. Den tappade trycket på något vis, till slut konstaterade jag att huvudcylindern var kass.. och då tog det stopp. Då hade allt tagit så lång tid att jag inte skulle hinna klart innan det var dags för bess, så jag avbokade min tid och ställde undan bilen.
Men nu har jag hittat en huvudcylinder från en 140 som borde passa direkt så den ska jag testa nån dag. Snart kommer en ny uppdatering.

Gott att Du inte tröttnar! Kämpa på bara smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Jordgubbsblomman
24 augusti · 52 Inlägg
#30

Inken skrev:
cool bil jag hade en grön för länge sen , bra biltransport me,,

Tack smile

Jordgubbsblomman
24 augusti · 52 Inlägg
#31

Cuefa skrev:

Jordgubbsblomman skrev:
Jag hade beställt tid för bess sist jag gjorde en uppdatering här och jag hade planerat att slänga ihop det sista på en helg men jag fick inte till bromsarna. Jag snyggade till trummorna bak, bytte bromsslangen bak, bytte cylindrar, bromsbackar och belägg fram sedan luftade jag allt flera vändor men pedalen kändes fortfarande skum. Den tappade trycket på något vis, till slut konstaterade jag att huvudcylindern var kass.. och då tog det stopp. Då hade allt tagit så lång tid att jag inte skulle hinna klart innan det var dags för bess, så jag avbokade min tid och ställde undan bilen.
Men nu har jag hittat en huvudcylinder från en 140 som borde passa direkt så den ska jag testa nån dag. Snart kommer en ny uppdatering.

Gott att Du inte tröttnar! Kämpa på bara smile

Det ska jag göra smile

Jordgubbsblomman
onsdag 08:46 · 52 Inlägg
#32

Jag lägger upp lite bilder på saker jag fixade innan jag ställe ut bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-48028c0b413a6e821dd2ae0baabf05aa.jpg Jag bytte rören till friskluften som ni ser.

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-d01ba3f99248f4dbd09335b23e81666d.jpg Bytte pumpen till vindrutespolningen och bytte torkarblad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-000b1872b3a3ccf4637840bf794dc625.jpg Bytte bussningarna till växellänkaget efter att ha krånglat en j***a massa med vparts som började med att skicka helt fel grejer och sedan en bussning åt gången (det behövs två som ni säkert vet, det är samma som på 2/7/940). För att byta bussningarna utan att demontera hela drivlinan så gjorde jag ett servicehål som ni kan se. Fästet för spaken ska snyggas till och svetsas i tunneln senare. Jag försökte göra fästet avtagbart men det funkade inte så bra. Femman går fortfarande inte att få i så jag måste vinkla om nederdelen på spaken lite. Men för stunden är problemet löst med en fyrväxlad knopp.. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219818/219818-d2c7e7686d2eecdfb6321f7ae31174eb.jpg En fin bild på hålet och kardanen som snurrar konstant..

Jag bygger nog en adapter för strombergförgasare så jag slipper jävlas med min slitna och välklåpade weber.. men först provar jag att ge den kärlek en sista gång, nu går den riktigt dåligt.

Inken
onsdag 22:09 · 15 Inlägg
#33

ska du inte sätta i en Volvo motor istället,

Jordgubbsblomman
torsdag 07:51 · 52 Inlägg
#34

Inken skrev:
ska du inte sätta i en Volvo motor istället,

Om det fanns en motor som passade mot sprängkåpan så hade jag gjort det, men inget passar direkt.. om jag ska ha b20 eller något nyare så måste jag bygga om väldigt mycket tyvärr, och det är bara så att motorn passar mot resten av drivlinan. Ett annat problem är att det inte finns plats för så mycket mer än en b14, kuggstången sitter direkt bakom toppen och mellan framkant på motorn och baksidan på grillen så får kylaren precis plats.
Jag har läst och sett bilder på att motorn från en 440/460/480 ska vara samma motor men vidareutvecklad med överliggande kam och mer volym. En sån hade jag velat skaffa till den, sugmotorn har dubbla hästarna som originalmotorn för 66an har.

Inken
torsdag 10:20 · 15 Inlägg
#35

ok kolla 340/360  där kan de finnas grejer som passar jag hade en kompis som satte i en 230 turbo han byggde om torpeden & tog 360 framvagn lite får man bygge om men det går,,, kolla hur jag gjort på mitt bygge ,,

Jordgubbsblomman
fredag 08:25 · 52 Inlägg
#36

Inken skrev:
ok kolla 340/360  där kan de finnas grejer som passar jag hade en kompis som satte i en 230 turbo han byggde om torpeden & tog 360 framvagn lite får man bygge om men det går,,, kolla hur jag gjort på mitt bygge ,,

Ja det går säkert, vi får se hur jag gör senare. Nu vill jag bara få den körbar med original styrning mm. Jag har en annan låda och kardanröret med sprängkåpa till en volvo 360, så det finns grejer för att bygga med b230. Men jag tycker det är lite kul att göra något som inte är standard

Jordgubbsblomman
fredag 08:28 · 52 Inlägg
#37

I helgen ska jag kolla på daf delar i leksand, det fattas en hel del inför bess. Får jag tag på rätt delar snabbt så kan jag göra ett ryck med bilen och besikta den innan snön kommer.

Inken
för 19 timmar sedan · 15 Inlägg
#38

Vad ä de för årgång på bilen , stoppa ner turbo eller v8 men kolla med Testa vad dom säger dom kan de mesta om reg & ombyggnationer på bilar å hoj å dom brukar kunna hjälpa en med det  du bygger,,

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang