Mondeo 2001 vattenpump

Smurfen40
19 september · 561 Inlägg
#1

Då kom nästa problem.
Tänkte kolla graderna på kylar vattnet idag, 0 grader alltså bara vatten.
Ner till Mekonomen och köpte glykol g13 tydligen.
Ut med vattnet ifrån kylaren och i med 4 liter glykol.j
Jo jag vet att man ska inte hålla i koncentrerad glykol men tänkte att det blandar sig med dom 4 liter vatten som var kvar i motorn innan minusgraderna kommer.
Hur som tar bilen efter 4 timmar och kör till affären.
Då läcker vattenpumpen som ett såll.
Min fråga ska man byta hela pumpen eller bara packning??
Nästa fråga är vad det kan kosta att lämna bort så någon annan gör det??
Här är en videosnutt

https://youtu.be/h4jIyN1XK_M

Senast redigerat av Smurfen40 (19 september )

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
19 september · 11 894 Inlägg
#2

Smurfen40 skrev:
Då kom nästa problem.
Tänkte kolla graderna på kylar vattnet idag, 0 grader alltså bara vatten.
Ner till Mekonomen och köpte glykol g13 tydligen.
Ut med vattnet ifrån kylaren och i med 4 liter glykol.j
Jo jag vet att man ska inte hålla i koncentrerad glykol men tänkte att det blandar sig med dom 4 liter vatten som var kvar i motorn innan minusgraderna kommer.
Hur som tar bilen efter 4 timmar och kör till affären.
Då läcker vattenpumpen som ett såll.
Min fråga ska man byta hela pumpen eller bara packning??
Nästa fråga är vad det kan kosta att lämna bort så någon annan gör det??
Här är en videosnutt

https://youtu.be/h4jIyN1XK_M

Det där är nog ingen packning som läcker. Pumpen verkar vara helslut. Glykol och vatten ska blandas noga innan det hälls i motorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Smurfen40
19 september · 561 Inlägg
#3

Vettemannen skrev:

Smurfen40 skrev:
Då kom nästa problem.
Tänkte kolla graderna på kylar vattnet idag, 0 grader alltså bara vatten.
Ner till Mekonomen och köpte glykol g13 tydligen.
Ut med vattnet ifrån kylaren och i med 4 liter glykol.j
Jo jag vet att man ska inte hålla i koncentrerad glykol men tänkte att det blandar sig med dom 4 liter vatten som var kvar i motorn innan minusgraderna kommer.
Hur som tar bilen efter 4 timmar och kör till affären.
Då läcker vattenpumpen som ett såll.
Min fråga ska man byta hela pumpen eller bara packning??
Nästa fråga är vad det kan kosta att lämna bort så någon annan gör det??
Här är en videosnutt

https://youtu.be/h4jIyN1XK_M

Det där är nog ingen packning som läcker. Pumpen verkar vara helslut. Glykol och vatten ska blandas noga innan det hälls i motorn.

/Benny

Ok så bara byte av pump alltså.
Verkar läcka när den blir varm.
Så kanske bara ett konstigt sammanträffande att den började läcka efter att man hällt i glykol??
Felet är att verkstaden ligger 2 mil bort
Undra hur långt man vågar köra

LocKtar Herr
19 september · 1 692 Inlägg
#4

Smurfen40 skrev:

Vettemannen skrev:

Smurfen40 skrev:
Då kom nästa problem.
Tänkte kolla graderna på kylar vattnet idag, 0 grader alltså bara vatten.
Ner till Mekonomen och köpte glykol g13 tydligen.
Ut med vattnet ifrån kylaren och i med 4 liter glykol.j
Jo jag vet att man ska inte hålla i koncentrerad glykol men tänkte att det blandar sig med dom 4 liter vatten som var kvar i motorn innan minusgraderna kommer.
Hur som tar bilen efter 4 timmar och kör till affären.
Då läcker vattenpumpen som ett såll.
Min fråga ska man byta hela pumpen eller bara packning??
Nästa fråga är vad det kan kosta att lämna bort så någon annan gör det??
Här är en videosnutt

https://youtu.be/h4jIyN1XK_M

Det där är nog ingen packning som läcker. Pumpen verkar vara helslut. Glykol och vatten ska blandas noga innan det hälls i motorn.

/Benny

Ok så bara byte av pump alltså.
Verkar läcka när den blir varm.
Så kanske bara ett konstigt sammanträffande att den började läcka efter att man hällt i glykol??
Felet är att verkstaden ligger 2 mil bort
Undra hur långt man vågar köra

Jag hade chansat med att fylla upp med vatten och sen köra till verkstaden om jag hade den bilen.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Smurfen40
19 september · 561 Inlägg
#5

LocKtar skrev:

Smurfen40 skrev:

Vettemannen skrev:

Det där är nog ingen packning som läcker. Pumpen verkar vara helslut. Glykol och vatten ska blandas noga innan det hälls i motorn.

/Benny

Ok så bara byte av pump alltså.
Verkar läcka när den blir varm.
Så kanske bara ett konstigt sammanträffande att den började läcka efter att man hällt i glykol??
Felet är att verkstaden ligger 2 mil bort
Undra hur långt man vågar köra

Jag hade chansat med att fylla upp med vatten och sen köra till verkstaden om jag hade den bilen.

Lite så är täñker.
Kan ju stanna på halva vägen och fylla på igen.
Kanske inte den finaste bilen men dock nybesiktiad för 2 veckor sen och går kanon i motorn och låda så vill gärna ha de kvar ett tag till

LocKtar Herr
19 september · 1 692 Inlägg
#6

Beror ju på hur mycket det läcker. pissar det ut ordentligt går det ju inte o köra, men nu såg det ut som det skvätte mest.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Smurfen40
19 september · 561 Inlägg
#7

LocKtar skrev:
Beror ju på hur mycket det läcker. pissar det ut ordentligt går det ju inte o köra, men nu såg det ut som det skvätte mest.

Den läcker inte förrän den blir varm.och ju varmare destu mer läcker den.
Ska köra ner den till jobbet imorgon ca 5km så får jag se  kanske var värt att känna på skruvarna till pumpen med.
I värsta fall kör jag de  sen ifrån jobb till Lund ca 1 mil sen bogsera sista milen

Senast redigerat av Smurfen40 (19 september )

Mack Forum- och sitemoderator
19 september · 24 541 Inlägg
#8

Smurfen40 skrev:

LocKtar skrev:
Beror ju på hur mycket det läcker. pissar det ut ordentligt går det ju inte o köra, men nu såg det ut som det skvätte mest.

Den läcker inte förrän den blir varm.och ju varmare destu mer läcker den.
Ska köra ner den till jobbet imorgon ca 5km så får jag se  kanske var värt att känna på skruvarna till pumpen med.
I värsta fall kör jag de  sen ifrån jobb till Lund ca 1 mil sen vigselring sista milen

Vigselring?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Smurfen40
19 september · 561 Inlägg
#9

Mack skrev:

Smurfen40 skrev:

LocKtar skrev:
Beror ju på hur mycket det läcker. pissar det ut ordentligt går det ju inte o köra, men nu såg det ut som det skvätte mest.

Den läcker inte förrän den blir varm.och ju varmare destu mer läcker den.
Ska köra ner den till jobbet imorgon ca 5km så får jag se  kanske var värt att känna på skruvarna till pumpen med.
I värsta fall kör jag de  sen ifrån jobb till Lund ca 1 mil sen vigselring sista milen

Vigselring?

Ojdå dessa mobiler
Ska stå bogsera ju

Mack Forum- och sitemoderator
19 september · 24 541 Inlägg
#10

Smurfen40 skrev:

Mack skrev:

Smurfen40 skrev:

Den läcker inte förrän den blir varm.och ju varmare destu mer läcker den.
Ska köra ner den till jobbet imorgon ca 5km så får jag se  kanske var värt att känna på skruvarna till pumpen med.
I värsta fall kör jag de  sen ifrån jobb till Lund ca 1 mil sen vigselring sista milen

Vigselring?

Ojdå dessa mobiler
Ska stå bogsera ju

Haha, lite skillnad..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Smurfen40
20 september · 561 Inlägg
#11

En tanke bara.
Sitter inte termostathuset där också??
Tänkte mest att den börjar inte läcka förrän bilen blir varm efter ett par minuter.
Är det pumpen så borde den väl droppa vatten direkt när motorn går igång??

spillolja
20 september · 2 175 Inlägg
#12

man ska kunna hälla på glykol och låta motorn blanda, man kan kanske köra med kylarlocket lossat så tryck ej uppstår, G13 är den senaste för VW (lilafärgad 774j)  men ska kunna användas utan problem då den är blandbar med övriga typer av glykol

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Smurfen40
20 september · 561 Inlägg
#13

spillolja skrev:
man ska kunna hälla på glykol och låta motorn blanda, man kan kanske köra med kylarlocket lossat så tryck ej uppstår, G13 är den senaste för VW (lilafärgad 774j)  men ska kunna användas utan problem då den är blandbar med övriga typer av glykol

Ska köra den till verkstad ikväll och tänkte då köra med kylarlocket lite löst då den verkar läcka när tryck uppstår

torsen
20 september · 3 430 Inlägg
#14

Kan det vara som så att kylaren inte släpper ut kylvätskan i expansionstanken?
Som bekant(för de flesta) så är vätskenivån lägre i expansionstanken med kall motor.
När motorn blir varm expanderar kylarvätskan och vätskenivån stiger i expansionstanken.
(därför den kallas expansionstank)
Såvitt jag vet har expansionstankar 2 nivåmarkeringar, märkta Warm respektive Cold.

Om kylarvattnet av någon anledning inte har fri passage till expansionstanken så stiger trycket i kylsystemet.
Finns då en, i vanliga fall, försumbar läcka så kommer kylvätskan att tryckas ut där.
I detta fallet kylvätskepumpen.
Således - om inget läckage finns med avlägsnat kylarlock så är problemet/felet funnet.

B t w, "på min tid" renoverade vi kylvätskepumpar.
När man drivit ut axeln så kunde konstateras ett hål mellan lagren.
Detta fanns för att eventuellt läckage skulle dräneras.
Men det vanligaste felet på pumparna DÅÅÅ var att impellern lossnade från axeln.
Löstes genom att borra ett hål i skarven mellan axel och impeller och där driva i en metallpinne.
(avbrutna borrar var populära för detta ändamål)

Ursäkta lite o t.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang