Epan startar ju inte

d24turbo
4 oktober · 77 Inlägg
#1

har en 142a 1968 me b18 turbo. å startade inte förut men blåste luft igenom trycksidan av btr-en och
satt den på tryckboxen men då startade han å gick men den drar typ 5 liter milen så att btr-en kanske ha gått sönder? vet inte den starta då inte nu

Senast redigerat av d24turbo (4 oktober )

d24turbo
4 oktober · 77 Inlägg
#2

tror inte ja ha nå soppa men hade de förut men gick ändå int igång;(

simlar
4 oktober · 3 925 Inlägg
#3

Du får specifiera din setup lite bättre för att kunna få nån vettig hjälp.
Förgasare?
Insprutning?
Hur ser bränslesystemet ut?
Provat starta på startgas? Startar den på startgas så är ju felet bränslerelaterat iaf.

Antar du har kollat så det finns soppa i tanken?

jaka54
4 oktober · 3 193 Inlägg
#4

Hej!
Vad är en "btr" och en "tryckbox"? och vad menar du med  "blåste luft genom trycksidan"?
Helt främmande begrepp för mig!

Xebers76
4 oktober · 1 465 Inlägg
#5

Ta bort turbon och kör med original förgasare och bensinpump. Turbo ger ju bara problem! Och turbo-konverterad b18 i en epa??? Gör om gör rätt! Kul är det när sakerna funkar.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Svarte_Orm
4 oktober · 2 229 Inlägg
#6

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är en "btr" och en "tryckbox"? och vad menar du med  "blåste luft genom trycksidan"?
Helt främmande begrepp för mig!

BTR brukar vara bränsletrycksregulator och tryckbox skulle kunna vara boxen man bygger in förgasaren i när man turbokonverterar en förgasarmotor. Fast varför skulle man ha BTR till en förgasarmotor? Och varför skulle man få för sig att köra tryckluft i en bränsletrycksregulator?

caromania Forummoderator
5 oktober · 8 186 Inlägg
#7

Återställ är mitt tips.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
d24turbo
5 oktober · 77 Inlägg
#8

simlar skrev:
Du får specifiera din setup lite bättre för att kunna få nån vettig hjälp.
Förgasare?
Insprutning?
Hur ser bränslesystemet ut?
Provat starta på startgas? Startar den på startgas så är ju felet bränslerelaterat iaf.

Antar du har kollat så det finns soppa i tanken?

de finns soppa i tanken å de ä förgasare med insprutningspumps kopplat på strömbrytare.
men nu startar den bara om man håller stumt och den går på 2 tusen varv jätte ojämt går inte varva upp den nå mer och släppar man gasen så stannar den.  de kanske ä luft i soppa systemet???

Xebers76
5 oktober · 1 465 Inlägg
#9

d24turbo skrev:

simlar skrev:
Du får specifiera din setup lite bättre för att kunna få nån vettig hjälp.
Förgasare?
Insprutning?
Hur ser bränslesystemet ut?
Provat starta på startgas? Startar den på startgas så är ju felet bränslerelaterat iaf.

Antar du har kollat så det finns soppa i tanken?

de finns soppa i tanken å de ä förgasare med insprutningspumps kopplat på strömbrytare.
men nu startar den bara om man håller stumt och den går på 2 tusen varv jätte ojämt går inte varva upp den nå mer och släppar man gasen så stannar den.  de kanske ä luft i soppa systemet???

Förlåt men förstår tyvärr inte vad du menar. En sak kan jag poängtera här, oddsen att du kommer få hjälp härifrån med ditt turbosystem är minimalt, däremot oddsen att få hjälp med en original B18 är mycket stor.

Får jag fråga varför du envisas med turbo på en EPA med B18? Du ska ju bara ha den i två år? Du slösar din tid på detta. Detta är min åsikt så ta inte det för hårt, alla har en åsikt och dem kan inte alltid vara densamme. Överladdning är inte så enkelt som man kan tro och ska det verkligen fungera bra så krävs det en hel del kunskap. Med tiden lär man sig mer, kan låta tråkigt det jag skriver men jag lovar dig att du kommer förstå när du är några år äldre. (Jag har varit där själv)

Senast redigerat av Xebers76 (5 oktober )

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
d24turbo
5 oktober · 77 Inlägg
#10

Xebers76 skrev:

d24turbo skrev:

simlar skrev:
Du får specifiera din setup lite bättre för att kunna få nån vettig hjälp.
Förgasare?
Insprutning?
Hur ser bränslesystemet ut?
Provat starta på startgas? Startar den på startgas så är ju felet bränslerelaterat iaf.

Antar du har kollat så det finns soppa i tanken?

de finns soppa i tanken å de ä förgasare med insprutningspumps kopplat på strömbrytare.
men nu startar den bara om man håller stumt och den går på 2 tusen varv jätte ojämt går inte varva upp den nå mer och släppar man gasen så stannar den.  de kanske ä luft i soppa systemet???

Förlåt men förstår tyvärr inte vad du menar. En sak kan jag poängtera här, oddsen att du kommer få hjälp härifrån med ditt turbosystem är minimalt, däremot oddsen att få hjälp med en original B18 är mycket stor.

Får jag fråga varför du envisas med turbo på en EPA med B18? Du ska ju bara ha den i två år? Du slösar din tid på detta. Detta är min åsikt så ta inte det för hårt, alla har en åsikt och dem kan inte alltid vara densamme. Överladdning är inte så enkelt som man kan tro och ska det verkligen fungera bra så krävs det en hel del kunskap. Med tiden lär man sig mer, kan låta tråkigt det jag skriver men jag lovar dig att du kommer förstå när du är några år äldre. (Jag har varit där själv)

ok tack

Svarte_Orm
5 oktober · 2 229 Inlägg
#11

d24turbo skrev:

simlar skrev:
Du får specifiera din setup lite bättre för att kunna få nån vettig hjälp.
Förgasare?
Insprutning?
Hur ser bränslesystemet ut?
Provat starta på startgas? Startar den på startgas så är ju felet bränslerelaterat iaf.

Antar du har kollat så det finns soppa i tanken?

de finns soppa i tanken å de ä förgasare med insprutningspumps kopplat på strömbrytare.
men nu startar den bara om man håller stumt och den går på 2 tusen varv jätte ojämt går inte varva upp den nå mer och släppar man gasen så stannar den.  de kanske ä luft i soppa systemet???

En insprutningspump lämnar alldeles för högt tryck för en förgasarmotor, den kommer trycka en massa extra bensin genom förgasaren och motorn kommer gå extremt fett. Skaffa en pump för förgasarmotorer istället.

caromania Forummoderator
5 oktober · 8 186 Inlägg
#12

Svarte_Orm skrev:

d24turbo skrev:

simlar skrev:
Du får specifiera din setup lite bättre för att kunna få nån vettig hjälp.
Förgasare?
Insprutning?
Hur ser bränslesystemet ut?
Provat starta på startgas? Startar den på startgas så är ju felet bränslerelaterat iaf.

Antar du har kollat så det finns soppa i tanken?

de finns soppa i tanken å de ä förgasare med insprutningspumps kopplat på strömbrytare.
men nu startar den bara om man håller stumt och den går på 2 tusen varv jätte ojämt går inte varva upp den nå mer och släppar man gasen så stannar den.  de kanske ä luft i soppa systemet???

En insprutningspump lämnar alldeles för högt tryck för en förgasarmotor, den kommer trycka en massa extra bensin genom förgasaren och motorn kommer gå extremt fett. Skaffa en pump för förgasarmotorer istället.

Jag tippar på att det är en elektrisk pump som slarvigt benämns som insprutningspump. Men det är bara en tafflig gissning.
Återigen. Återställ. Kör med b18 med vanlig zenithfugg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svarte_Orm
5 oktober · 2 229 Inlägg
#13

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

d24turbo skrev:

de finns soppa i tanken å de ä förgasare med insprutningspumps kopplat på strömbrytare.
men nu startar den bara om man håller stumt och den går på 2 tusen varv jätte ojämt går inte varva upp den nå mer och släppar man gasen så stannar den.  de kanske ä luft i soppa systemet???

En insprutningspump lämnar alldeles för högt tryck för en förgasarmotor, den kommer trycka en massa extra bensin genom förgasaren och motorn kommer gå extremt fett. Skaffa en pump för förgasarmotorer istället.

Jag tippar på att det är en elektrisk pump som slarvigt benämns som insprutningspump. Men det är bara en tafflig gissning.
Återigen. Återställ. Kör med b18 med vanlig zenithfugg.

Jo, men var kommer då bräsletrycksregulatorn in i bilden? Det hade kunnat vara en insprutningspump med en btr som tog ner trycket till en nivå som passar en förgasare. Antar jag. Men jag håller med, återställ inklusive original mekanisk pump.

Steff240
5 oktober · 102 Inlägg
#14

Ja förmodligen så sitter det en elektrisk pump, och sen en bränsletrycksregulator som tar ner trycket till nåt som passar förgasaren.
En bra början skulle vara att plocka bort turbo och allt som hör därtill, och sen justera in motorn med det.
Jag gissar att det sitter en stromberg-gasare på motorn och dom är inte raketforskning att få ordning på så att det går att köra åtminstone. Sen kan man, om man har energi och kunskap, plocka dit turbo och grejer igen och justera in det smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang