Audi A4 V8 4.2 Turbo

A4 B5 med 4.2l V8 tvångsmatad med BW 9180 styrt med maxxecu Tanken är att ha en rolig quattro med mycket effekt och en konfiguration som ingen annan har! Hoppas på effekt runt 7-800whp vilket inte borde vore helt orealistiskt med tanke på komponenterna men man vet ju aldrig innan det är färdigt
  • 47 Följare
  • 22 590 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 september
Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 augusti 2019 · 2 738 Inlägg
#41

För jäkligt det där med att bruksbilarna inte fattar att bara fungera! :p
Det blir framsteg i alla fall!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Inken
23 augusti 2019 · 76 Inlägg
#42

Jaha jag behöver en men inte nu på en gång jag har inte börjat att bygga nya bilen än  den blir lite special bygge motor fram å drivningen bak,

MatsaBusen
1 oktober 2019 · 509 Inlägg
#44

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e0cd67dadef1c48a838c0baae8db38c8.jpg
Grenrör och DP färdigsvetsade bortsett från muttrar för lambda och EGT::er.
BBL e ju bara o sätta dit men EGT:erna e lite trängre. tänkte ha en per sida men högersidan lär bli trång om det ens går.
Ska väl lindas med bandage vad de lider o så får jag ha nån form av värmesköld mot motorn. 
Väldigt osäker på vad man ska ha för fjädrar i WG då de följde med en hel hög omärkta..

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-04d13c09a62ab96532e860456acbbdf0.jpg

Fick hem IC o den verkar ju kunna få plats!
Ska försöka få till nån form av infästning för fronten i bärjärnen nu så jag kan fortsätta med trycksystem osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-583db78c710d17e482a7ca017b45ee64.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6fc805f488bfdd8990edc4f2d9264982.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8769768433108f742b3ddad1098af124.jpg

fish Allfixare
1 oktober 2019 · 1 462 Inlägg
#45

Ser bra ut! (och trångt, haha)

MatsaBusen
3 oktober 2019 · 509 Inlägg
#46

Haha joo få ner 3,5" frpn turbon va inte de lättaste o de lär väl gå emot lite någonstans sen vad det lider men de får ge sig big_smile

fish Allfixare
3 oktober 2019 · 1 462 Inlägg
#47

Lär väl vara trångt mot drivaxeln antar jag?

Inken
4 oktober 2019 · 76 Inlägg
#48

de blir ju de,,

MatsaBusen
4 oktober 2019 · 509 Inlägg
#49

fish skrev:
Lär väl vara trångt mot drivaxeln antar jag?

Ja helt klart. så här i efterhand kunder jag nog dragit det lite högre men de borde gå tillräckligt långt ifrån att det ska vara lugnt. ska väl försöka linda så blir jag väl av med strålningen iallafall

Inken
5 oktober 2019 · 76 Inlägg
#50

varför sätter du inte turbon bak under bil det finns många som satt dom där när det ä dåligt me plats & blir helt annan bil att köra kolla runt så får du säkert tips,,

MatsaBusen
5 oktober 2019 · 509 Inlägg
#51

Inken skrev:
varför sätter du inte turbon bak under bil det finns många som satt dom där när det ä dåligt me plats & blir helt annan bil att köra kolla runt så får du säkert tips,,

Ja du, har sett folk göra det men förstår inte riktigt vitsen förutom viktfördelningen kanske.
Känns som att det borde bli lagg som heter duga men det kanske bara är jag?

Inken
9 oktober 2019 · 76 Inlägg
#52

nja de funkar bra har jag sett ,,

Cassius Hobbymekaniker
10 oktober 2019 · 364 Inlägg
#53

MatsaBusen skrev:

Inken skrev:
varför sätter du inte turbon bak under bil det finns många som satt dom där när det ä dåligt me plats & blir helt annan bil att köra kolla runt så får du säkert tips,,

Ja du, har sett folk göra det men förstår inte riktigt vitsen förutom viktfördelningen kanske.
Känns som att det borde bli lagg som heter duga men det kanske bara är jag?

Varför skulle det bli mer lagg där? Det är ju inte längden på grenröret som bestämmer lagget, utan mängden avgaser i kombination med storleken på turbon. Möjligt att ett grovt system skulle kunna ge någon enstaka procent senare ladd men de som kör så här brukar inte klaga på att det laggar mer än något annat.

Med dagens laddtrycksstyrningar bör de inte vara några problem att få till bra funktion oavsett smile

Då ser jag huvudvärken med rördragningen som ett större problem! big_smile

MatsaBusen
10 oktober 2019 · 509 Inlägg
#54

3-4m längre grenrör, 3-4m längre tryckrör? jag kan mycket väl ha fel men det låter ju inte så smidigt att det väger upp krången fram från början?
de e ju fränt helt klart men jag ser bara inte vitsen med det

Cassius Hobbymekaniker
11 oktober 2019 · 364 Inlägg
#55

Vitsen är bara när det verkligen inte går få ner där fram, eller om man är mega noga med viktbalans kanske smile

Rördragningen blir som sagt... bökig... Bör vara enklare att kapa ur lite ur torpeden på din bil för att få igen utrymme i så fall smile

Själv har jag en Kadett C (som är en rätt liten bil) med Audi åtta (som i och för sig är en ganska liten V8) dock utan turbo. Men jag har envisats med crossover headers där två rör från ena banken går över till andra sidan och vice versa. Så jag korsar med 4 rör under motorn, längderna blir runt 1 meter per pipa som ska lirkas ner och runt mellan motor och kaross.
Sen har jag torrsump med, för att få tråget platt nog att kunna dra rören under och samtidigt få den någorlunda lågt så jag slipper höja kardan/vxl-tunneln 20cm. Med tanken bak eftersom det inte finns plats fram (har fått förstora hjulhusen i bakkant in mot kupen för att kunna svänga fullt). Från den ska de dras 2st AN16 slangar (ca 25-30mm utv) som bör ha självfall till pumpen. Dom ska då alltså fram mellan hjulet som angränsar till kupen, och grenrören. Mellan hjul och grenrör är det en rambalk och hjulhusplåt, inget utrymme annars. Under balken hamnar jag på lägsta punkt under bilen vilket kanske inte är önskvärt.. Så jag har fått gå genom rambalken istället.

Så jag har också problemet med ingen plats i kombo med rör/slang från bilens bakände och fram till motorn. Man får klia sig i skallen några gånger.. Så kan du lösa det med turbon fram, gör det. Bättre med en huvudvärk än två, tro mig wink

Inken
11 oktober 2019 · 76 Inlägg
#56

japp.

Jaadu_
31 oktober 2019 · 4 Inlägg
#57

Tja! Tänkte kika vart du beställt svänghjulet?  Tänkte bygga in en akg motor i min b5a smile

MatsaBusen
31 oktober 2019 · 509 Inlägg
#58

Specialbeställt från DLI roll

MatsaBusen
1 december 2019 · 509 Inlägg
#59

Då var V8an på lyften igen så försöker komma lite framåt.

Kapade bort halva fästet till ABS:en för att få in elservon någonstans. verkar ha lite tur med att anslutningarna är i rätt dimensioner också från styrväxeln, ena slangen är lite lång bara så får se hur det ska lösas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e535a4493cdb60bbf886aa9b87325d1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8ec821904183690c7e11dfcf4c5c3403.jpg


Även försökt passa in fronten och IC:n bakom den!
Tog krockbalk från A6 som låg o skräpa så ska det nog gå att få till, ska köpa lim så jag kan limma fronten på balken nu bara så borde det bli rätt bra.
Borde nog även ha nå fäste under IC:n så att den blir mer fast i sin position så får kolla på det när väl fronten e limmad o jag har dragit tryckrören.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-15b57ec73f377da6433a1bc8c9918161.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e9dcb6f8392764ec7afa7945f5a6175f.jpg

MatsaBusen
1 december 2019 · 509 Inlägg
#60

funderar även på om man borde snida ihop ett fjäderbensstag fram, A6 c5 har ju ett bakom främre torpeden och de fästena verkar ju passa även på denna så skulle väl i stort sett bara behöva korta av staget några cm (sånt stag som ic:n är monterad i)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang