Hur mycket tankar ni per år?

caromania Forummoderator
11 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
Med tanke på prisutvecklingen på drivmedel skulle du ha kunnat satsa på en hel vingård istället, om du köpt en elbil.

Det är tyvärr inte sant. Bensinen är billigare nu än när jag började köra bil, precis som allt annat.

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kos … ningvarde/

"Med andra ord; så mycket bensin fick/får du för lönen…
1970: 31 882 liter
2016: 26 306 liter
2018: 22 648 liter (uppskattning)"

Vad har du för fakta som stödjer ditt påstående?
Har Teknikensvärld fel?

Det finns tydligen divergerande undersökningar i ämnet. Och vill man räkna med skatten i en rättvis jämförelse samtidigt som andra skatter sänkts?

Jag hittade en liknande artikel från DN där man kan byta år här och där. Allt går att bevisa med statistik, speciellt några veckor efter händelsen med oljefälten. Men framförallt stämmer inte jämförelsen av vad det kostade beroende på inkomst. Jag kanske är ovanlig, men när jag tog körkort hade jag ingen lön alls, några år senare tjänade jag minimilön. Nu har jag betydligt mer än den där genomsnittslönen. Dessutom så kostar lyxkonsumtion och teknik nästan ingenting idag jämfört med då. Prisläget är helt annat. Jag köpte en bilstereo 1990 för 4000kr. Den var ganska dyr men inte exceptionellt. Soppan var en betydligt mycket större del av mina regelbundna utgifter då, jo. Var det indexerade priset inkl skatt högre? Vänd och vrid på det något år så visar det sig att det kan varit så.

Att sedan skatten på bensin höjts så mycket sedan dess att prissänkningen inte märks är inget jag tycker är kul.

Alla bara klagar så jävla mycket. Vad har blivit billigare? Gör en lista på det istället. Summera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 oktober 2019 · 14 054 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

Med tanke på prisutvecklingen på drivmedel skulle du ha kunnat satsa på en hel vingård istället, om du köpt en elbil.

Det är tyvärr inte sant. Bensinen är billigare nu än när jag började köra bil, precis som allt annat.

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kos … ningvarde/

"Med andra ord; så mycket bensin fick/får du för lönen…
1970: 31 882 liter
2016: 26 306 liter
2018: 22 648 liter (uppskattning)"

Vad har du för fakta som stödjer ditt påstående?
Har Teknikensvärld fel?

Kommer inte ihåg vad man tjänade 1974 när jag tog körkort men bensinen kostade strax över/under 2 kr. Man tyckte det var ganska dyrt då minns jag. Vi sa då att "kommer bensinen att kosta 2,50 har man inte råd att tanka". Tydligen har bensinen inte kommit upp i 2,50 för man tankar ju fortfarande! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang