Quinna's -31 Tudor (Slutmontering pågår!)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

quinna

  • 284 Följare
  • 327 773 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 november
hugger69
13 oktober · 921 Inlägg
#1161

quinna skrev:

Tumbleweed skrev:
Coolt!!! Skitkul o montera detaljer efter lack!

Ja det är lite speciellt tongue

Speciellt? Det är fanimig erotiskt att återmontera när det är så där snyggt!
Kul att åter få se dig i gång, nu åker vi! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
14 oktober · 1 108 Inlägg
#1162

Jag är ruskigt sugen på att få på karossen nu alltså! För så fort den är på så ska lådan fyllas med olja, spakstället buntbandas fast och bilen ska provköras tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 oktober · 1 788 Inlägg
#1163

quinna skrev:
Jag är ruskigt sugen på att få på karossen nu alltså! För så fort den är på så ska lådan fyllas med olja, spakstället buntbandas fast och bilen ska provköras tongue

det ser vi fram emot! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
21 oktober · 1 108 Inlägg
#1164

Det blev ingen uppdatering igår... jävla skithelg sad

Försöker få till en i veckan eller nästa söndag istället. Sorry!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
eastmotorsport -sommar ska de va....
21 oktober · 4 204 Inlägg
#1165

Vi väntar såklart smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Tumbleweed
21 oktober · 1 692 Inlägg
#1166

Finns ett liv o familj o sköta med, ingen fara. Jag ska byta panna i huset, vilket inte gynnar projekten iheller, men så är livet. Jag tycker du matar på bra med jobb o uppdateringar :-)

farbrorbozze Sköning med mycke idéer men jobbar på Cheva 55an
27 oktober · 6 184 Inlägg
#1167

Mitt bilbyggande har stått still sen i våras, förutom nån timma då&då typ 1ggr/månad så känn ingen pres smile tongue

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 oktober · 1 108 Inlägg
#1168

Hej alla!

Bättre sent än aldrig! Det har varit några galna veckor på både jobb och hemma-fronten, så det har dröjt med denna uppdatering tyvärr.

Sen sist har jag pysslat med oljekylaren till växellådan. Något som jag har velat med väldigt länge, då jag inte riktigt har hittat någon plats för den Setrab-kylaren som jag hade köpt från början. Det slutade med att Setrab-kylaren får bli värmepaket i kupén istället, och en alukylare av annan typ köptes istället.

Så här ser den nya kylaren ut, och den kommer hamna på ramen innanför höger framdäck.

https://i.imgur.com/0Flu7vi.jpg

Stora skillnaden är luftflödet. Den gamla kylaren, som är en vanlig radiator, behöver sitta med front-arean framåt för att fungera. Den här är lite mer förlåtande och kunde monteras längs med istället.

Men det behövdes förstås fästen... som tur var hade jag lite alu-klossar till hands.

https://i.imgur.com/5CTc2l3.jpg

Lite fräsning senare

https://i.imgur.com/Wh0E3Kh.jpg

Och sen fram med TIG'en så fästena fastnar.

https://i.imgur.com/A68Kdml.jpg

Och här sitter den på plats, komplett med pressade stålomspunna och värmeisolerade slangar i teflon.

https://i.imgur.com/FWRtxWP.jpg

https://i.imgur.com/BpJnfyG.jpg

Utöver oljekylaren så har jag också pysslar lite med handbromsen. Jag monterade nya backar, fjädrar och allt sånt bakom bromsskivorna när jag gjorde iordning bakaxeln. Sen dess har handbromsen fått vila, då jag inte har haft koll på vart allt annat hamnar. Men nu kände jag att det var dags, och betydligt lättare att få till det nu än sen när karossen är på.

https://i.imgur.com/dOE3fyO.jpg

Nytt och fräscht!

https://i.imgur.com/m9E0hsB.jpg

Jag handlade standard-vajrar till Volvo 940, som axeln kommer ifrån.

https://i.imgur.com/8V6c7Kq.jpg

Och när vajrarna var framdragna lite grovt så började pysslet... det är TRÅNGT mellan alla justerbara stag och coilovers i min bakvagn. Och från början så har axeln öglor som vajrarna löper igenom. Dessa försvann förstås av bara farten när jag kapade bort allt annat inför kortningen. Bara till att göra nya. Lösningen blev såna här små spiraler.

https://i.imgur.com/J4c6Khs.jpg

Men sådana spiraler så kan man dessutom få i vajerna utan att koppla loss den i ändarna, vilket jag tyckte kändes smart.

Spiralerna svetsades sen på plats på 3 ställen. 2 för att komma innanför stötdämparna och en för att komma upp över diffkåpan.

https://i.imgur.com/rSbEdGk.jpg

https://i.imgur.com/myAyTLk.jpg

Slutresultatet blev inte helt olikt hur vajerna går orginal faktiskt. Jag fick göra en egen sån gångjärnslänk som vajrarna ansluts på mitt på axeln. Den har jag tyvärr ingen bild på däremot.... men allt verkar funka. Frun fick snurra på hjulen medans jag drog i vajern med en tång, och det nöp så pass att hon ramlade omkull tongue

Det pysslas med lite annat smått och gott också faktiskt. Jag har bland annat skickat in ursprungskontrollen och påbörjat processen för att få undantag för motoreffekt/vikt-förhållande. Och idag ska jag åka till Kuntze och kolla på gummilister att ha mellan ram och kaross.

Sen satt jag här i lördags när familjen sov, och drack pilsner och skissade på ett växelreglage.

https://i.imgur.com/vL3LDr3.jpg

Så mycket idéer och så lite möjligheter! Den som hade haft en ordentlig maskinpark sad

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
hugger69
28 oktober · 921 Inlägg
#1169

Så vackert så man blir tårögd...vilken skiss dessutom! smile
(för det är väl handtaget till en kökskniv som du avser som växelspaks dito?) big_smile

Är du bra på att städa och laga mat med?
...din fru får snart barrikadera sig, för man vill man ju för faen gifta sig med dig! tongue

Senast redigerat av hugger69 (28 oktober )

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 oktober · 1 108 Inlägg
#1170

hugger69 skrev:
Så vackert så man blir tårögd...vilken skiss dessutom! smile
(för det är väl handtaget till en kökskniv som du avser som växelspaks dito?) big_smile

Är du bra på att städa och laga mat med?
...din fru får snart barrikadera sig, för man vill man ju för faen gifta sig med dig! tongue

Haha!... du blir då tårögd för allt tongue Och nej, det är faktiskt inte en kökskniv, även om det finns likhet. Den lär bli i 10-15mm tjock aluplåt och med Masurbjörk-inlägg om jag får som jag vill smile

Bra och bra... jag håller rent och gör en rätt grym Risotto wink

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
hugger69
28 oktober · 921 Inlägg
#1171

Passa dig...jag kan gå ner på knä vilken dag som helst nu! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
St3v3
29 oktober · 342 Inlägg
#1172

För att fria eller nåt annat? big_smile

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
29 oktober · 1 108 Inlägg
#1173

St3v3 skrev:
För att fria eller nåt annat? big_smile

Ja man börjar ju undra tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
hugger69
29 oktober · 921 Inlägg
#1174

quinna skrev:

St3v3 skrev:
För att fria eller nåt annat? big_smile

Ja man börjar ju undra tongue

Man känner ju andra genom sig själv så det måste ni klura ut själva.....wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
3 november · 1 108 Inlägg
#1175

Wohoo, söndag igen!... Fast det innebär ju måndag imorgon förstås =/

Aja, det har gått en vecka igen och det har hänt ett par saker faktiskt. Dock inga stordåd.

Först och främst har jag hittat katalysatorer som förhoppningsvis kommer under veckan. Små och smidiga, och sen kan avgasombyggnationen börja på riktigt. Detta är det sista riktiga jobbet på chassiet, så det ska bli skönt att få klart.

Jag har rostskyddat ramsnokarna fram också, eftersom dom är öppna där tvärstaget sitter, så det lär komma in vatten. Dock ingen bild på detta, då det är SKITTRÅKIGT och inget ni behöver se.

Annars så har jag fixat lite med sidokjolarna. Passformen behöver det bli riktig ordning på nu om karossen ska på, då det blir enormt mycket bökigare sen.

Och karossen sitter ju fast i ram-rackarn med en massa M12'or.

https://i.imgur.com/5CdXg5b.jpg

Och genom karossgolvet sticker det grova rörhylsor som sitter i undersidan av burens fotplattor. Dessa behöver gå fritt så att buren bultas i enbart ramen och inte styper på kjolarna. Så jag fick fila lite för frigång.

https://i.imgur.com/kFLFqvR.jpg

https://i.imgur.com/eYmLAGh.jpg

Och för att få kjolarna att sitta dom som ska så behövde skärmar och allt komma dit, så att allt satt ihop ordentligt. Jag passade på att slänga dit kylaren också så blev fronten mer eller mindre komplett.

https://i.imgur.com/vjr94uz.jpg

https://i.imgur.com/cM0uNfj.jpg

Mellan karossen och ramen sen så får det bli lite gummi också. Jag har spånat på  vad jag ska ha för typ av list, och till slut blev det några olika. Stumma tunna lister under skärmar och kjolar, och en tjock,  ihålig mjukare EDPM-list där spalten är större.

Jag har börjat fästa den idag och det funkade rätt bra. En tunn limsträng bara så den ligger still när karossen lyfts på.

https://i.imgur.com/Ktqdm5a.jpg

Det var det jag hade idag.

Jag har blivit lovad att låna en verkstad med lyft om 3 veckor för att få lägga på karossen kontrollerat nu när allt är nylackat och fint. Jag har lite att stå i till dess, men det innebär att innan december månad kommer så kommer bilen se ut som en bil igen, och kanske för sista gången big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tumbleweed
3 november · 1 692 Inlägg
#1176

Jag älskar söndag och älskar dina uppdateringar! Grymt skön lösning till kaross montering !!! Härligt att se!

hugger69
3 november · 921 Inlägg
#1177

Starkt jobbat!
Vilken färg blev de  nu då? tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
farbrorbozze Sköning med mycke idéer men jobbar på Cheva 55an
3 november · 6 184 Inlägg
#1178

Ojojoj vad du kämpar på smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
3 november · 452 Inlägg
#1179

Söndag är dagen som gör måndagen lite mer lätt att gå till jobbet på, tack vare dina uppdateringar på söndagar!
Arbetet är så snyggt och stilrent med höga kvaliteer och bra arbetsfart dessutom! Avundas din noggrannhet och fingerfärdighet:D

You say tomato
I say Fuck you!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
söndag 20:41 · 1 108 Inlägg
#1180

Söndag igen! Och det betyder att det KANSKE kommer upp en uppdatering från mig. Det har ju missats några söndagar på slutet, så man ska inte vara allt för säker.

Jag har jobbat på med en massa småsaker... typ hittat nipplar för att få till slangar till värme i kupén, limmat gummilister på ramen och slipat pinnbultarna till karossinfästningen spetsiga för att lätta träffa hålen osv. Inget som egentligen förtjänar ett eget inlägg.

En sak som kanske är lite kul att visa är oljetråget till växellådan. Jag har under rätt många år nu jobbat med utveckling och provning av motorer. Och p.g.a. det så har jag kommit i kontakt med en väldig massa olika typer av givare och smarta mätsystem. Och när det ska slängas saker så har jag ibland frågat om jag kan få ta till vara på dom istället. Och en sak som jag har fått lov att ta till vara på är temperaturgivare... TC-K-givare mer exakt.

Såna givare går att köpa lite varstans... Kjell och CO har någon enkel variant bl.a. Men dom som jag har samlat ihop under åren är extremt robusta och används normalt för att mäta temperatur typ i avgasportar under 1000-tals timmars motorprovning. Och eftersom jag hade några såna liggandes så monterade jag en sån i tråget på växellådan. På så sätt kan jag ha stenkoll på temperaturen i lådan, och eftersom min MaxxECU har TC-K-ingångar så kan jag även sätta övervakning och felkoder på lådans temperatur direkt i styrsystemet....

https://i.imgur.com/bcyTpFt.jpg

https://i.imgur.com/Qrg5ytq.jpg

https://i.imgur.com/AvJHDZd.jpg

https://i.imgur.com/Z3rJ1vZ.jpg

Jag har även satt såna tempgivare i grenrörens kollektorer, i motorns oljekylarinlopp och utlopp och jag kommer även sätta en på bränsleledningen så jag har koll på att soppan inte blir för varm pga min kralliga soppapump.

Sen har det varit mycke avgasfokus faktiskt. Jag kom fram till att jag var tvungen att ha katalysatorer för att få göra undantag på motoreffekt, och gå upp från 15kW till 20kW/100 kilo.  Och detta ställde till det lite, för jag har väldigt om plats, och jag MÅSTE ha flexrör för att inte bryta av mina hemmasnickrade grenrör. Så jag har senaste veckorna letat komponenter och lösningar på detta.

En sak som blev uppenbar är att jag behövde ha en delningspunkt till. Dels för att kunna plocka bort kattarna om jag ska köra inspirerat med någon mer prestanda-orienterad motorkalibrering nån gång (kanske) och dels för att i överhuvudtaget kunna demontera detta ur den rätt trånga ramen.

Så jag plockade bort inloppsgavlarna på mina ljuddämpare kapade loss röret från dom, och slängde dit en V-bandsfläns.

https://i.imgur.com/45tGPok.jpg

https://i.imgur.com/UhF7RRc.jpg

https://i.imgur.com/Nm5JYXP.jpg

https://i.imgur.com/TaFQIE4.jpg

Så... en punkt avbockad. Stora problemen kvar... Innan har jag haft ett 20cm långt flexrör och en liten rörböj som har suttit mellan grenrören och ljuddämparna. På den sträckan ska jag nu istället få in ett annat flexrör och även en katalysator. Och efter rätt många timmars googlande så insåg jag att i princip ALLA sportkattar är typ 30cm långa (alltså för långa) och 10cm i diameter (alltså för tjocka).

Vad gör man då? Man bygger en egen katalysator förstås tongue

Sanning med modifikation kanske. Men jag lyckades till slut hitta att Ferrita säljer katalysatorsubstrat, alltså bara själva insatsen, och dessutom i lite mindre diametrar än vad som annars är tillgängligt.

Men eftersom bara insatserna är svåra att montera på ett rör så behövdes förstås konor fixas så kattarna kan svetsas på avgasrören. Och konor fixar man lätt med en skitstor hylsa (tror den var 65mm med 1"-fattning) och en hydraulpress.

https://i.imgur.com/Qxncs1F.jpg

Sen är det bara att svetsa och kapa till storlek smile

https://i.imgur.com/rvh1WBQ.jpg

https://i.imgur.com/N8pxGfb.jpg

https://i.imgur.com/uOS6mdm.jpg

Jag är rätt nöjd med dessa... 500cpi metalliska katalysatorer som vardera klarar 4slagvolymslister, i ett format på 140x87mm.

Ok... så en utmaning till fixad.... pyttesmå kattar - check!

Flexrör löste sig också faktiskt. Jag kom över rostfria avgaskompensatorer som kanske är mer industri än fordon, men hur som väldigt fina. Strax under 10cm långa, där hela längden flexar. Alltså, inga rörändar, kragar eller annat, så väldigt mycket flex per centimeter tongue

Så... sen var det bara att sätta igång med pusslet och fylla i hålen mellan anslutningarna.

https://i.imgur.com/BaGB2WQ.jpg

https://i.imgur.com/51YFvYX.jpg

https://i.imgur.com/mkq8wqJ.jpg

https://i.imgur.com/Q3CQAOv.jpg

https://i.imgur.com/ToO9PGh.jpg

https://i.imgur.com/KaIOWYL.jpg

https://i.imgur.com/l2HzGP8.jpg

https://i.imgur.com/NVc42mO.jpg

https://i.imgur.com/jrbBYli.jpg

https://i.imgur.com/rOcJ6pi.jpg

https://i.imgur.com/0fa7c79.jpg

https://i.imgur.com/1Fcfkbn.jpg

Mycket av, på, av, på, punkta, kapa, punkta, av och på osv... Men till slut så stod dessa 4 bitar klara.

https://i.imgur.com/mIgxHp4.jpg

Så nu i veckan blir det helsvetsning av dom här stumparna, sen ska det slipas lite och lindas med bandage då det är rätt tight och värmen ev. vill grilla pulverlacken. Sen tenderar ju kattarna att alstra egen värme också. Kör man lite fett så blir det en exoterm så det kan vara betydligt varmare efter kat än före kat tongue

Jag kommer fortsätta pyssla med avgas under veckan. När det är klart så åker skärmarna på helt igen och till helgen så kanske karossen åker på igen. Och vips så blir allt mycket roligare igen tongue

På återseende!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang