Stereo stängs av och på oregelbundet.

andreasringstad
21 oktober 2019 · 26 Inlägg

Hej!
Har eftermonterat en stereo i min Saab. Den sitter ej där originalstereon var monterad så originalkablage används ej.

Allt fungerar och låter bra, men emellanåt stängs stereon av för att starta igen, direkt eller efter en stund. När den stängs av eller startar är inte kopplat till någonting alls, varken att jag kör i ett gupp, spelar på hög volym eller liknande. När den startar igen är minnet fortfarande kvar, dvs klockan stämmer och samma source är inställd som när den stängdes av.

Tror ni problemet kan vara själva tändningskabeln eller var jag dragit den? Just nu startar stereon via cigarettuttagets diod. Dioden och cigguttaget startar med tändningen på bilen (eller det är iallafall vad jag trodde). När stereon stängs av så dör den ej kvickt utan det står JVC i någon sekund som det gör när man stänger av bilen. Eventuellt får jag koppla om denna kabel från dioden och istället på själva cigguttaget.

Senast redigerat av andreasringstad (21 oktober 2019)

granadadr
21 oktober 2019 · 7 261 Inlägg

kan vara för klent kablage från den dioden ja,, byt startkälla

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
andreasringstad
21 oktober 2019 · 26 Inlägg

granadadr skrev:
kan vara för klent kablage från den dioden ja,, byt startkälla

Ska testa det när jag har tid. Trodde knappt det gick någon ström alls genom switch-kabeln så tänkte att det inte skulle spela någon roll, men vi får väl se.

torsen
22 oktober 2019 · 7 189 Inlägg

Glappkontakt, trots att problemet inte är relaterat till ojämn vägbana, gissar jag på.

andreasringstad
26 oktober 2019 · 26 Inlägg

Jag har nu flyttat switch-strömmen till cigguttaget och det har fungerat som det ska sedan dess!

granadadr
26 oktober 2019 · 7 261 Inlägg

andreasringstad skrev:
Jag har nu flyttat switch-strömmen till cigguttaget och det har fungerat som det ska sedan dess!

kul att det var ett enkelt fel smile

torsen
27 oktober 2019 · 7 189 Inlägg

andreasringstad skrev:
Jag har nu flyttat switch-strömmen till cigguttaget och det har fungerat som det ska sedan dess!

Mycket trevligt(och hövligt) när frågeställare följer upp och berättar om hur det avlöpt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang